Sacrum Non Profanum.

17 Festiwal Sacrum Non Profanum

Opublikowano: 27 września 2021

Paderewski mniej znany, nieznany…i zakazany – pod takim hasłem w tym roku będzie odbywać się w Szczecinie i Międzyzdrojach 17 Festiwal Sacrum Non Profanum. O festiwalu, dla Magazynu VIP, mówią artyści: dyrygent Bohdan Boguszewski – dyrektor artystyczny festiwalu i pianista Karol Radziwonowicz – znawca muzyki Paderewskiego, a także Łukasz Brzezina, dyrektor ds. promocji DUX Recording Producers.

W programie 17 Festiwalu Sacrum Non Profanum, który w br. będzie odbywać się od 30 września do 2 października br., znalazły się: koncerty w  ramach Międzynarodowego Dnia Muzyki, Międzynarodowy Koncert Kameralny i Koncert Polskiej Muzyki Patriotycznej, pokazy filmów, spotkania autorskie m. in. z reżyserem Stefanem Szlachtyczem, a także słuchowisko Ignacy Jan Paderewski „Un Moment Musical”. Festiwalowi towarzyszy także wydanie dwupłytowego albumu winylowego z nagraniem Symfonii „Polonia” Ignacego Jana Paderewskiego

Filmy o wielkich kompozytorach

Podczas Festiwalu Sacrum Non Profanum zostaną  zaprezentowane dwa filmy: „10 wspaniałych” i „Paderewski, życie po życiu”. Oba filmy będzie można obejrzeć 30 września br. w  Willi Lantza w Szczecinie. Pierwszy z nich, w reżyserii Leszka Szopy, opowiada o twórczości dziesięciu wybitnych kompozytorów, którym były poświęcone kolejne odsłony festiwalu w poprzednich latach.

Film  pt. „Paderewski, życie po życiu” został zrealizowany przez reżysera i scenarzystę Stefana Szlachtycza na podstawie książki Simon Giron  „Tajemnica testamentu Paderewskiego”, która została wycofana ze sprzedaży i nie jest dzisiaj dostępna. Fabuła filmu jest wręcz kryminalna. Opowiada o ostatnich latach życia kompozytora, losach jego testamentu i majątku.

Bohdan Boguszewski

Bohdan Boguszewski, dyrygent i dyrektor artystyczny Festiwalu Sacrum Non Profanum.

Synkretyczny program  Sacrum Non Profanum

Cechą charakterystyczną festiwalu jest synkretyzm sztuk oraz ich wzajemne przenikanie się. W tym roku znaczącą rolę, obok muzyki, odegra film – mówi, dla Magazynu VIP,   Bohdan Boguszewski, dyrygent i dyrektor artystyczny Festiwalu Sacrum Non Profanum. – Festiwal odbywa się pod hasłem życia i twórczości wielkiego polskiego kompozytora jakim jest Ignacy Jan Paderewski. Jego dzieła cechuje niesamowita pomysłowość, wspaniałe prowadzenie tematów. Paderewski w swoich kompozycjach nie dopuszcza do dłużyzn, wprowadza różne nurty. To jest muzyka do obrazu, ilustracyjna – opowiada dyrygent, który niedawno nagrał m. in. Symfonię „Polonia”  I. J. Paderewskiego. Maestro podkreśla, że trzeba być geniuszem, żeby stworzyć takie dzieło.  Dodaje, że dzisiaj Paderewski jest lepiej znany, ceniony i lubiany w Stanach Zjednoczonych, niż w Polsce i zastanawia się, dlaczego tak jest, że w kraju kompozytora są jeszcze filharmonie, które do dzisiaj nie wykonywały dzieł tego wielkiego polskiego twórcy. Zauważa, że Paderewski nie był chętnie grany po II Wojnie Światowej, ponieważ jego osoba i dzieła kojarzyły się z niepodległością Polski, ale obecnie  nie powinno tak być. To jest niepokojące.

– Sama melodyka utworów Paderewskiego jest bardzo piękna i bardzo dobrze się jej słucha. Gorąco zachęcam do zapoznania się z nią, ponieważ słuchacze znajdą w niej pokłady polskiego folkloru. Dzieła Paderewskiego są oparte na ludowych pieśniach. Nie tylko z okolic Mazowsza, ale także m. in. Podola, czy obszarów dzisiejszej Ukrainy. Oczywiście, to nie jest jednorodne przełożenie melodii ludowych, ale to słychać w tej muzyce mówi, dla Magazynu VIP, Karol Radziwonowicz, pianista, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, który jest znawcą twórczości I. J. Paderewskiego – nagrał wszystkie utwory fortepianowe kompozytora, również te  z orkiestrą. Pianista dodaje, że wszystkie wolne tematy Paderewskiego, czy pieśni, bardzo łatwo wpadają w ucho, właśnie dlatego, że są oparte na folklorze. Dla słuchaczy jest to bardzo ciekawe. Dlatego gorąco zachęca do słuchania Paderewskiego, ponieważ każdy znajdzie w tej muzyce coś dla siebie i odkryje w niej polską duszę.

Wybitne dzieła i wykonawcy

Wśród tegorocznych wykonawców Festiwalu Sacrum Non Profanum są m.in.: Bogdan Boguszewski, Stefan Szlachtycz, Karol Gołębiewski, Roman Gryń,  Leszek Adamowicz,  Joanna Klei, Michał Dąbrowski, Bohdan Narloch, Andrzej Oryl, Szymon Wyrzykowski,  Chór Akademicki Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego i Academia Ensemble.

Jeśli chodzi o kolegów pianistów, to zawsze mówię, że powinni sięgać po utwory Paderewskiego, ponieważ kto jak nie Polacy mają grać muzykę polską. Jest to muzyka absolutnie piękna i nieznana i my, artyści do końca jeszcze jej nie odkryliśmy. Są to utwory bardzo trudne i wymagające od strony pianistycznej i wirtuozowskiej, czyli jest to wyzwanie, którego pianista musi się podjąć, ale jeśli takie wyzwanie się podejmie, to publiczność zawsze z radością słucha tych utworów i nagradza je burzą oklasków – opowiada Karol Radziwonowicz. Paderewski był znakomitym kompozytorem. Jak prześledzimy jego twórczość to zauważamy, że jego coraz późniejsze dzieła,  z opusu na opus, są coraz lepszymi kompozycjami, ponieważ  rozwijał się jako twórca. To słychać w jego twórczości – dodaje.

Album Ignacy Jan Paderewski Symfonia „Polonia

Podczas 17 Festiwalu Sacrum Non Profanum będzie także dostępny dwupłytowy album winylowy z nagraniem Symfonii „Polonia” Ignacego Jana Paderewskiego pod dyrekcją Bohdana Boguszewskiego. Wydanie jest limitowane w  nakładzie 1 tys. egzemplarzy, z których każdy ma indywidualny numer.

 Niezależnie od festiwalowych wydarzeń, od września br. jest już dostępny  dwupłytowy album winylowy z Symfonią „Polonia” Ignacego Jana Paderewskiego zapowiada Łukasz Brzezina, dyrektor ds. promocji DUX Recording Producers. Dodaje, że album jest dostępny w Empikach, sklepach muzycznych i na stronie DUX: www.dux.pl. Można go nabyć w Europie i w USA, gdzie dystrybucją zajmuje się Naxos of America.

To jest wielkie, genialne dzieło – podkreśla dyrygent Bohdan Boguszewski.

Symfonia „Polonia” to wybitne dzieło symfonicze, które można porównać z Symfonią  „Odrodzenie” Mieczysława Karłowicza – opowiada Karol Radziwonowicz. Pianista podkreśla, że obie symfonie to dwa genialne dzieła, których nie wykonywano w Polsce. Dodaje, że Symfonia Polonia nie była grywana także dlatego, że wszyscy uważali, że jest za długa, co zdaniem wybitnego polskiego pianisty nie jest prawdą. Zauważa, że są dłuższe symfonie w literaturze muzycznej. Natomiast jest to piękna i wzruszająca muzyka, tak samo jak opera Manru.

Ewa Ploplis

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Jan Sabiniarz
16 marca 2024 r. w hotelu Aubrecht w Koprzywnicy mia...
Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
17 marca  br. rozpoczął się 28. Wie...
Jerzy Hoffman
17 marca w reprezentacyjnych salach MCC Mazurkas w r...
Ciocia Tunia
Dawanie radości dzieciom oraz ich wdzięczność za to...
Festiwal Ludwiga van Beethovena
„Beethoven i filozofowie” – to motto 28. edycji Wiel...