Sacrum Non Profanum.

17 Festiwal Sacrum Non Profanum

Opublikowano: 27 września 2021

Paderewski mniej znany, nieznany…i zakazany – pod takim hasłem w tym roku będzie odbywać się w Szczecinie i Międzyzdrojach 17 Festiwal Sacrum Non Profanum. O festiwalu, dla Magazynu VIP, mówią artyści: dyrygent Bohdan Boguszewski – dyrektor artystyczny festiwalu i pianista Karol Radziwonowicz – znawca muzyki Paderewskiego, a także Łukasz Brzezina, dyrektor ds. promocji DUX Recording Producers.

W programie 17 Festiwalu Sacrum Non Profanum, który w br. będzie odbywać się od 30 września do 2 października br., znalazły się: koncerty w  ramach Międzynarodowego Dnia Muzyki, Międzynarodowy Koncert Kameralny i Koncert Polskiej Muzyki Patriotycznej, pokazy filmów, spotkania autorskie m. in. z reżyserem Stefanem Szlachtyczem, a także słuchowisko Ignacy Jan Paderewski „Un Moment Musical”. Festiwalowi towarzyszy także wydanie dwupłytowego albumu winylowego z nagraniem Symfonii „Polonia” Ignacego Jana Paderewskiego

Filmy o wielkich kompozytorach

Podczas Festiwalu Sacrum Non Profanum zostaną  zaprezentowane dwa filmy: „10 wspaniałych” i „Paderewski, życie po życiu”. Oba filmy będzie można obejrzeć 30 września br. w  Willi Lantza w Szczecinie. Pierwszy z nich, w reżyserii Leszka Szopy, opowiada o twórczości dziesięciu wybitnych kompozytorów, którym były poświęcone kolejne odsłony festiwalu w poprzednich latach.

Film  pt. „Paderewski, życie po życiu” został zrealizowany przez reżysera i scenarzystę Stefana Szlachtycza na podstawie książki Simon Giron  „Tajemnica testamentu Paderewskiego”, która została wycofana ze sprzedaży i nie jest dzisiaj dostępna. Fabuła filmu jest wręcz kryminalna. Opowiada o ostatnich latach życia kompozytora, losach jego testamentu i majątku.

Bohdan Boguszewski

Bohdan Boguszewski, dyrygent i dyrektor artystyczny Festiwalu Sacrum Non Profanum.

Synkretyczny program  Sacrum Non Profanum

Cechą charakterystyczną festiwalu jest synkretyzm sztuk oraz ich wzajemne przenikanie się. W tym roku znaczącą rolę, obok muzyki, odegra film – mówi, dla Magazynu VIP,   Bohdan Boguszewski, dyrygent i dyrektor artystyczny Festiwalu Sacrum Non Profanum. – Festiwal odbywa się pod hasłem życia i twórczości wielkiego polskiego kompozytora jakim jest Ignacy Jan Paderewski. Jego dzieła cechuje niesamowita pomysłowość, wspaniałe prowadzenie tematów. Paderewski w swoich kompozycjach nie dopuszcza do dłużyzn, wprowadza różne nurty. To jest muzyka do obrazu, ilustracyjna – opowiada dyrygent, który niedawno nagrał m. in. Symfonię „Polonia”  I. J. Paderewskiego. Maestro podkreśla, że trzeba być geniuszem, żeby stworzyć takie dzieło.  Dodaje, że dzisiaj Paderewski jest lepiej znany, ceniony i lubiany w Stanach Zjednoczonych, niż w Polsce i zastanawia się, dlaczego tak jest, że w kraju kompozytora są jeszcze filharmonie, które do dzisiaj nie wykonywały dzieł tego wielkiego polskiego twórcy. Zauważa, że Paderewski nie był chętnie grany po II Wojnie Światowej, ponieważ jego osoba i dzieła kojarzyły się z niepodległością Polski, ale obecnie  nie powinno tak być. To jest niepokojące.

– Sama melodyka utworów Paderewskiego jest bardzo piękna i bardzo dobrze się jej słucha. Gorąco zachęcam do zapoznania się z nią, ponieważ słuchacze znajdą w niej pokłady polskiego folkloru. Dzieła Paderewskiego są oparte na ludowych pieśniach. Nie tylko z okolic Mazowsza, ale także m. in. Podola, czy obszarów dzisiejszej Ukrainy. Oczywiście, to nie jest jednorodne przełożenie melodii ludowych, ale to słychać w tej muzyce mówi, dla Magazynu VIP, Karol Radziwonowicz, pianista, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, który jest znawcą twórczości I. J. Paderewskiego – nagrał wszystkie utwory fortepianowe kompozytora, również te  z orkiestrą. Pianista dodaje, że wszystkie wolne tematy Paderewskiego, czy pieśni, bardzo łatwo wpadają w ucho, właśnie dlatego, że są oparte na folklorze. Dla słuchaczy jest to bardzo ciekawe. Dlatego gorąco zachęca do słuchania Paderewskiego, ponieważ każdy znajdzie w tej muzyce coś dla siebie i odkryje w niej polską duszę.

Wybitne dzieła i wykonawcy

Wśród tegorocznych wykonawców Festiwalu Sacrum Non Profanum są m.in.: Bogdan Boguszewski, Stefan Szlachtycz, Karol Gołębiewski, Roman Gryń,  Leszek Adamowicz,  Joanna Klei, Michał Dąbrowski, Bohdan Narloch, Andrzej Oryl, Szymon Wyrzykowski,  Chór Akademicki Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego i Academia Ensemble.

Jeśli chodzi o kolegów pianistów, to zawsze mówię, że powinni sięgać po utwory Paderewskiego, ponieważ kto jak nie Polacy mają grać muzykę polską. Jest to muzyka absolutnie piękna i nieznana i my, artyści do końca jeszcze jej nie odkryliśmy. Są to utwory bardzo trudne i wymagające od strony pianistycznej i wirtuozowskiej, czyli jest to wyzwanie, którego pianista musi się podjąć, ale jeśli takie wyzwanie się podejmie, to publiczność zawsze z radością słucha tych utworów i nagradza je burzą oklasków – opowiada Karol Radziwonowicz. Paderewski był znakomitym kompozytorem. Jak prześledzimy jego twórczość to zauważamy, że jego coraz późniejsze dzieła,  z opusu na opus, są coraz lepszymi kompozycjami, ponieważ  rozwijał się jako twórca. To słychać w jego twórczości – dodaje.

Album Ignacy Jan Paderewski Symfonia „Polonia

Podczas 17 Festiwalu Sacrum Non Profanum będzie także dostępny dwupłytowy album winylowy z nagraniem Symfonii „Polonia” Ignacego Jana Paderewskiego pod dyrekcją Bohdana Boguszewskiego. Wydanie jest limitowane w  nakładzie 1 tys. egzemplarzy, z których każdy ma indywidualny numer.

 Niezależnie od festiwalowych wydarzeń, od września br. jest już dostępny  dwupłytowy album winylowy z Symfonią „Polonia” Ignacego Jana Paderewskiego zapowiada Łukasz Brzezina, dyrektor ds. promocji DUX Recording Producers. Dodaje, że album jest dostępny w Empikach, sklepach muzycznych i na stronie DUX: www.dux.pl. Można go nabyć w Europie i w USA, gdzie dystrybucją zajmuje się Naxos of America.

To jest wielkie, genialne dzieło – podkreśla dyrygent Bohdan Boguszewski.

Symfonia „Polonia” to wybitne dzieło symfonicze, które można porównać z Symfonią  „Odrodzenie” Mieczysława Karłowicza – opowiada Karol Radziwonowicz. Pianista podkreśla, że obie symfonie to dwa genialne dzieła, których nie wykonywano w Polsce. Dodaje, że Symfonia Polonia nie była grywana także dlatego, że wszyscy uważali, że jest za długa, co zdaniem wybitnego polskiego pianisty nie jest prawdą. Zauważa, że są dłuższe symfonie w literaturze muzycznej. Natomiast jest to piękna i wzruszająca muzyka, tak samo jak opera Manru.

Ewa Ploplis

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Dom otwarty
Zbliża się karnawał, pora już na dom otwarty, pełen...
Kate Dąbrowska
...
Peer Gynt
„Kiedy spoglądam wstecz na całe twoje życie, mam wra...
Goldenmark
Faksymile dzieł Leonarda Da Vinci czy reprodukcje Bo...
Kate Dąbrowska
Kate Dąbrowska współpracuje z doświadczonymi muzykam...