Dress code jest ogólnym pojęciem, który odnosi się do zbioru zasad w doborze garderoby, do danych okoliczności. Najczęściej spotykamy się z nim w pracy, kiedy to odpowiedni strój jest częścią etykiety – a więc ustalonych norm zachowania w sytuacjach zawodowych i towarzyskich.
Zbiór ten jest odgórną formą zasad, których przestrzegać muszą pracownicy danego zakładu pracy. Aby przybliżyć najważniejsze założenia i nomenklaturę związaną z dress codem, stworzyliśmy listę trzech, kluczowych zasad.
Dress code nie posiada sztywnych ram, które obowiązują w każdym zakładzie pracy. Ten szeroki spis reguł podzielony został na wiele podgrup, które mają ułatwić stworzenie właściwej stylizacji. Wśród tej nomenklatury wyróżnia się trzy z nich: business formal, business smart i business casual. Każdy z nich, mimo podobnej nazwy, różni się między sobą, a zauważenie tych różnić jest kluczowe, aby wpasować się w narzucone normy.
Autoprezentacja jest naturalnym procesem, dzięki któremu chcemy wyglądać na doświadczonych, inteligentnych i kompetentnych. Obok odpowiedniego ubioru i starannie dobranych dodatków, jednym z kluczowych aspektów jest… kolor. To on wzbudza emocje, wywołuje uczucia, nierzadko symbolizuje władze i odpowiednie kompetencje. Podczas kampanii prezydenckich to właśnie kolor krawata i marynarki jest najchętniej komentowanym elementem przez specjalistów od PR i stylistów. Nie bez powodu więc biznesowa paleta barw jest stworzona w określony sposób.
Na czele oczywiście plasuje się granat, który uchodzi za niezwykle elegancki i stonowany. To on doskonale uzupełnia się z bielą i czernią. Obok tej triady wyróżnia się wszelkie, naturalne kolory ziemi – beże, kremy, karmele i brązy. Wybór tych barw nie był przypadkowy, bowiem tak stonowane, dostępne i neutralne kolory nie tylko „nie rzucają się w oczy”, ale także doskonale komponują się z niemalże każdą karnacją i kolorem włosów.
Ostatnim, niezwykle ważnym elementem są detale. To one tworzą spójną całość, powodując, że nasza stylizacja jest przemyślana, elegancka i zgodna z pewnymi, odgórnymi normami. Tak oto minimalna długość spódnicy to kilka centymetrów nad kolanem (nie więcej niż 2 cm), a maksymalna – sięgająca kilku centymetrów poniżej kolan. Długość spódnicy należy dobierać poprzez stanie w wyprostowanej pozycji, z opuszczonymi wzdłuż ciała rękoma. Jeśli najdłuższy palec u ręki wychodzi poza długość spódnicy – ta najpewniej jest za krótka i nie wpisuje się w zasady dress codu.
Po drugie – obuwie (najczęściej czółenka lub balerinki) zawsze powinno zasłaniać palce u stóp. Zasada ta obowiązuje również latem i wiosną (chyba, że w naszej firmie panuje wspomniany już business casual). Po trzecie – i ostatnie – niewskazana jest masywna i przysadzista biżuteria – w tym wielkie bransoletki, pierścionki, kolczyki lub biżuteria typowo wakacyjna.
Dodaj komentarz