Rozrząd stanowi bardzo ważny element składowy każdego silnika benzynowego i wysokoprężnego. Dzięki niemu jednostka napędowa prawidłowo pracuje. Rozrząd składa się z kilku części, sterujących dopływem powietrza do cylindrów silnika, usuwających z niego spaliny. Elementy, które są najbardziej narażone na awarię, to łańcuch oraz pasek rozrządu. Najczęściej dochodzi do zerwania któregoś z nich. Wtedy konieczne jest wymiana rozrządu. Jakie są objawy usterek rozrządu?
Pasek rozrządu jest bardzo ważnym elementem eksploatacyjnym wielu współczesnych silników wysokoprężnych i benzynowych. Należy nieustannie kontrolować jego stan – awaria rozrządu mogłaby doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika w pojeździe. Objawami awarii paska rozrządu, są m.in.:
Zadbanie o pasek rozrządu to obowiązek każdego kierowcy. Aby nie dochodziło do jego awarii, należy przestrzegać kilku kroków. Najlepiej kupować go razem z kompletnymi zestawami rozrządu, w których skład wchodzą także pompy, napinacze, elementy osprzętu.
Ważne jest przestrzeganie terminów wymiany rozrządu (a dokładniej: paska rozrządu wraz z rolkami i napinaczem) – zwykle interwał taki wynosi 80 000 km. Nie zaszkodzi, jeśli nieco je skrócisz i wymienisz ów element – szybciej niż zakłada producent. Przy każdej zamianie paska trzeba także bezwzględnie wymienić pompę cieczy chłodzącej.
Warto pamiętać, że wymiana paska rozrządu powinna być dokonana przez specjalistów – najlepiej w profesjonalnym warsztacie samochodowym.
Łańcuch rozrządu to alternatywa dla paska. Teoretycznie jest to rozwiązanie trwalsze i bezpieczniejsze dla silnika, jednak – jeśli ów element rozrządu zostanie zaniedbany – awarie mogą być poważne i wyjątkowo uciążliwe. Najczęstsze objawy usterki łańcucha rozrządu to:
Głośny napęd na zimnym silniku to jeden z najczęstszych objawów rozciągniętego łańcucha rozrządu (istnieje wtedy ryzyko, że ulegnie zerwaniu) lub nieprawidłowo działającego napinacza. Ratunkiem na taką usterkę jest zazwyczaj wymiana rozrządu (a dokładniej: napinacza, ewentualnie łańcucha, jeśli się wydłużył). Mechanik ma obowiązek wtedy skontrolować, jak pracują koła zębate, z którymi współpracował łańcuch.
Najczęściej niepokojące, trudne do zidentyfikowania dźwięki z jednostki napędowej pochodzą z zużytych ślizgów (listew napinających). W takim wypadku najlepiej dokonać ich wymiany razem z zamianą łańcucha. To wiąże się z kompletną wymianą rozrządu.
Delikatne, acz widoczne zmiany faz rozrządu mogą powstać na skutek maksymalnie rozciągniętego łańcucha rozrządu. Wtedy pojawiają się wyraźne objawy, takie jak: nierówna praca i mniejsza moc silnika, większe zużycie paliwa, słaba reakcja na dodanie gazu, zapalenie się kontrolki silnika, spalanie stukowe. Zauważywszy takie reakcje, koniecznie udaj się do mechanika, który dokona wymiany rozrządu.
Jeśli masz do czynienia z silnikiem wyposażonym w czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu, w takich sytuacjach na desce rozdzielczej pojawi się wtedy błąd, dotyczący braku synchronizacji obu wałów.
Dodaj komentarz