Posiadanie własnej strony internetowej staje się w dzisiejszych czasach koniecznością dla każdej firmy, a wybór domeny to jedna z pierwszych kluczowych decyzji, jaka stoi przed przedsiębiorcą, chcącym budować swoją obecność w Internecie. Jak dobrze wybrać nazwę domeny i na co szczególnie zwrócić uwagę?
Serwisy zajmujące się sprzedażą domen potrafią mieć w ofercie setki końcówek adresów. W Polsce najbardziej oczywistym wyborem jest końcówka krajowa „.pl”, ale warto rozważyć również inne opcje. Domeny najwyższej kategorii można podzielić na trzy kategorie:
Z uwagi na problemy związane ze znalezieniem wolnego adresu, w 2014 roku instytucja odpowiedzialna za domeny internetowe, ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers – Internetowa Korporacja ds. Nadanych Nazw i Numerów) rozpoczęła proces oddawania do użytku dużej ilości nowych rozszerzeń domenowych, nazwanych skrótem nTLD (new Top Level Domains). Można wśród znaleźć między innymi takie końcówki: .realty – rynek nieruchomości, .wedding – branża ślubna, .fun – branża rozrywkowa, czy bardziej ogólne, takie jak .online, .site, .top czy .company.
Przed upowszechnieniem nowych końcówek, przedsiębiorcy najczęściej decydowali się na standardowe rozszerzenia, takie jak .pl, .com, .net czy .info, i do dziś są one najbardziej popularne, ponieważ są najprostsze. Inne końcówki stwarzają jednak większe możliwości i pozwalają na dopasowanie domeny do naszego profilu działalności, ale warto pamiętać, że w takim wypadku, jeśli Twoja firma się przebranżowi, to wybrana domena może przestać pasować.
Nazwa domeny powinna odzwierciedlać nazwę lub obszar działania Twojej firmy. Aby zbudować obecność i świadomość swojej marki, dobrze jest postawić na nazwę swojej firmy. Popularnym podejściem jest także umieszczanie słów kluczowych w nazwie domeny, na przykład kup-rower.pl dla sklepu z rowerami, nie zapewnia to przewagi w pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google i utrudnia wyróżnienie się.
Nazwa domeny powinna być krótka, prosta i łatwa do wpisania, a także do zapamiętania. W ten sposób ryzyko, że Twój klient popełni błąd i wyląduje na innej witrynie, jest mniejsze, a adres zapada w pamięć na dłużej i przyczynia się budowania świadomości marki.
W adresie lepiej jest unikać liczb, jeżeli nie są konieczne. Liczby mogą być zapisane cyframi arabskimi, cyframi rzymskimi, lub też słownie, co może nastręczać problemów osobom chcącym odwiedzić witrynę. Tak samo sprawa się ma ze słowami z języków obcych – o ile powszechnie znane słowa typu „yes” czy „shop” są łatwe do wpisania, o tyle dłuższe i trudniejsze słowa mogą działać na Twoją niekorzyść.
Jeśli zarejestrujesz domenę i zainwestujesz pieniądze w pozycjonowanie jej, a okaże się, że Twoja domena używa zastrzeżonego znaku, stracisz prawo do używania nazwy domeny, a Twój wysiłek i pieniądze pójdą na marne. Właściciel znaku towarowego może również domagać się odszkodowania lub skierować sprawę do sądu. Sprawdź więc, czy wybrany przez Ciebie adres nie zawiera nazw chronionych – na przykład adres i-onet.pl zawiera w sobie nazwę przedsiębiorstwa Onet, która jest znakiem towarowym.
Wybór odpowiedniej końcówki i nazwy to jedno, ale zanim podekscytujesz się wybranym adresem sprawdź, czy nie jest już zajęty. Jeśli interesująca Cię nazwa została już wykupiona przez kogoś innego, rozważ wybranie innego rozszerzenia domeny lub poszukać innej nazwy domeny, aby być bardziej oryginalnym i nie ryzykować konfliktem z właścicielem domeny o tej samej nazwie.
Powodów, dla których warto rozważyć wykupienie więcej niż jednej domeny, jest kilka:
Wszystkie domeny, które wykupisz, możesz przekierować metodą 301 na właściwą domenę.
Część domen, które są na sprzedaż, była już używana przez kogoś innego. W związku z tym lepiej sprawdzić, czy na danym adresie nie znajdowała się jakaś podejrzana działalność, a także czy domena nie była poddana nieuczciwym praktykom SEO. Do stron pozwalających sprawdzić podstawowe informacje na temat domen należą m.in. who.is czy web.archive.org.
Wybierając dostawcę domeny, warto poświęcić chwilę na przeanalizowanie większej ilości aspektów, niż atrakcyjna cena domeny. Jak pisze serwis Kupno Domen – “Nieraz zdarza się, że domena jest bardzo tania lub nawet darmowa przez pierwszy rok, a koszt odnowienia jej na drugi rok jest już znacząco wyższy. Oblicz koszty współpracy z danym dostawcą na parę kolejnych lat, sprawdź, jakie zabezpieczenia oferuje firma, przeczytaj regulamin usług, a także zapoznaj się z opiniami innych klientów.”
Jeśli po jakimś czasie zmienisz zdanie, nie wszystko stracone – obsługę domeny możesz powierzyć innej firmie przy użyciu tzw. kodu authinfo.
Jak widać, mimo iż wybór domeny wydaje się prosty, to jest wiele szczegółów, które należy rozważyć. Pamiętaj: postaw na prostą, atrakcyjną nazwę, którą łatwo wpisać i zapamiętać, a przed rejestracją sprawdź, czy nazwa nie zawiera nazwy chronionej. Rozsądnie wybierz dostawcę domeny i ciesz się swoim nowym adresem.
Dodaj komentarz