na co zwrócić uwagę wybierając domenę

8 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę wybierając domenę dla strony WWW

Opublikowano: 23 września 2022

Posiadanie własnej strony internetowej staje się w dzisiejszych czasach koniecznością dla każdej firmy, a wybór domeny to jedna z pierwszych kluczowych decyzji, jaka stoi przed przedsiębiorcą, chcącym budować swoją obecność w Internecie. Jak dobrze wybrać nazwę domeny i na co szczególnie zwrócić uwagę?

1. Odpowiednia końcówka adresu

Serwisy zajmujące się sprzedażą domen potrafią mieć w ofercie setki końcówek adresów. W Polsce najbardziej oczywistym wyborem jest końcówka krajowa „.pl”, ale warto rozważyć również inne opcje. Domeny najwyższej kategorii można podzielić na trzy kategorie:

  • Domeny generyczne – w tej kategorii zawierają się domeny globalne (w tym: .com, .net, .org) i europejska (.eu).
  • Domeny krajowe – zarezerwowane dla danego państwa lub terytorium zależnego (w tym: .pl, .de, .uk, .中国).
  • Domeny sponsorowane – domeny dedykowane instytucjom i branżowym agencjom (w tym: .gov dla instytucji rządowych, .aero – branża lotnicza, .tel – usługi telekomunikacyjne).

Z uwagi na problemy związane ze znalezieniem wolnego adresu, w 2014 roku instytucja odpowiedzialna za domeny internetowe, ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers – Internetowa Korporacja ds. Nadanych Nazw i Numerów) rozpoczęła proces oddawania do użytku dużej ilości nowych rozszerzeń domenowych, nazwanych skrótem nTLD (new Top Level Domains). Można wśród znaleźć między innymi takie końcówki: .realty – rynek nieruchomości, .wedding – branża ślubna, .fun – branża rozrywkowa, czy bardziej ogólne, takie jak .online, .site, .top czy .company.

Przed upowszechnieniem nowych końcówek, przedsiębiorcy najczęściej decydowali się na standardowe rozszerzenia, takie jak .pl, .com, .net czy .info, i do dziś są one najbardziej popularne, ponieważ są najprostsze. Inne końcówki stwarzają jednak większe możliwości i pozwalają na dopasowanie domeny do naszego profilu działalności, ale warto pamiętać, że w takim wypadku, jeśli Twoja firma się przebranżowi, to wybrana domena może przestać pasować.

2. Wybierz atrakcyjną, oryginalną nazwę

Nazwa domeny powinna odzwierciedlać nazwę lub obszar działania Twojej firmy. Aby zbudować obecność i świadomość swojej marki, dobrze jest postawić na nazwę swojej firmy. Popularnym podejściem jest także umieszczanie słów kluczowych w nazwie domeny, na przykład kup-rower.pl dla sklepu z rowerami, nie zapewnia to przewagi w pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google i utrudnia wyróżnienie się.

3. Wybierz prostą, łatwą do zapamiętania nazwę

Nazwa domeny powinna być krótka, prosta i łatwa do wpisania, a także do zapamiętania. W ten sposób ryzyko, że Twój klient popełni błąd i wyląduje na innej witrynie, jest mniejsze, a adres zapada w pamięć na dłużej i przyczynia się budowania świadomości marki.

W adresie lepiej jest unikać liczb, jeżeli nie są konieczne. Liczby mogą być zapisane cyframi arabskimi, cyframi rzymskimi, lub też słownie, co może nastręczać problemów osobom chcącym odwiedzić witrynę. Tak samo sprawa się ma ze słowami z języków obcych – o ile powszechnie znane słowa typu „yes” czy „shop” są łatwe do wpisania, o tyle dłuższe i trudniejsze słowa mogą działać na Twoją niekorzyść.

4. Upewnij się, że domena nie zawiera nazwy chronionej

Jeśli zarejestrujesz domenę i zainwestujesz pieniądze w pozycjonowanie jej, a okaże się, że Twoja domena używa zastrzeżonego znaku, stracisz prawo do używania nazwy domeny, a Twój wysiłek i pieniądze pójdą na marne. Właściciel znaku towarowego może również domagać się odszkodowania lub skierować sprawę do sądu. Sprawdź więc, czy wybrany przez Ciebie adres nie zawiera nazw chronionych – na przykład adres i-onet.pl zawiera w sobie nazwę przedsiębiorstwa Onet, która jest znakiem towarowym.

5. Sprawdź, czy adres jest wolny

Wybór odpowiedniej końcówki i nazwy to jedno, ale zanim podekscytujesz się wybranym adresem sprawdź, czy nie jest już zajęty. Jeśli interesująca Cię nazwa została już wykupiona przez kogoś innego, rozważ wybranie innego rozszerzenia domeny lub poszukać innej nazwy domeny, aby być bardziej oryginalnym i nie ryzykować konfliktem z właścicielem domeny o tej samej nazwie.

6. Wykup domeny o podobnej nazwie

Powodów, dla których warto rozważyć wykupienie więcej niż jednej domeny, jest kilka:

  • Ryzyko literówek. Jeżeli Twoja domena zawiera trudne do napisania słowo, na przykład w innym języku, warto rozważyć wykupienie domeny z najczęściej popełnianym błędem i przekierowanie jej na odpowiedni adres.
  • Ochrona przed nieuczciwą konkurencją, która chce wygenerować ruch na swojej stronie za pomocą domeny podobnej do Twojej.
  • Ochrona przed tzw. cybersquattingiem, czyli rejestrowaniem domen o tej samej nazwie i działaniem na Twoją szkodę, na przykład odsprzedania Ci domeny po zawyżonej cenie. Osoby zajmujące się cybersquattingiem wykupują np. końcówki .com dla domen używających końcówek .pl.

Wszystkie domeny, które wykupisz, możesz przekierować metodą 301 na właściwą domenę.

7. Sprawdź historię i zadbaj o bezpieczeństwo domeny

Część domen, które są na sprzedaż, była już używana przez kogoś innego. W związku z tym lepiej sprawdzić, czy na danym adresie nie znajdowała się jakaś podejrzana działalność, a także czy domena nie była poddana nieuczciwym praktykom SEO. Do stron pozwalających sprawdzić podstawowe informacje na temat domen należą m.in. who.is czy web.archive.org.

8. Wybierz odpowiedniego dostawcę

Wybierając dostawcę domeny, warto poświęcić chwilę na przeanalizowanie większej ilości aspektów, niż atrakcyjna cena domeny. Jak pisze serwis Kupno Domen – “Nieraz zdarza się, że domena jest bardzo tania lub nawet darmowa przez pierwszy rok, a koszt odnowienia jej na drugi rok jest już znacząco wyższy. Oblicz koszty współpracy z danym dostawcą na parę kolejnych lat, sprawdź, jakie zabezpieczenia oferuje firma, przeczytaj regulamin usług, a także zapoznaj się z opiniami innych klientów.”

Jeśli po jakimś czasie zmienisz zdanie, nie wszystko stracone – obsługę domeny możesz powierzyć innej firmie przy użyciu tzw. kodu authinfo.

Jak widać, mimo iż wybór domeny wydaje się prosty, to jest wiele szczegółów, które należy rozważyć. Pamiętaj: postaw na prostą, atrakcyjną nazwę, którą łatwo wpisać i zapamiętać, a przed rejestracją sprawdź, czy nazwa nie zawiera nazwy chronionej. Rozsądnie wybierz dostawcę domeny i ciesz się swoim nowym adresem.

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Integracja telefonii z CRM
Rozmowa telefoniczna to wciąż podstawowy środek komu...
Terminal płatniczy
Terminale płatnicze stanowią kluczowy element dla rozwoju ma...
Jak współpracować z markami
W dynamicznie rozwijającym się świecie marketingu influencer...
gadżety reklamowe na targach
Targi i kongresy to nie tylko wydarzenia; to kluczow...
zmiany w prawie podatkowym
Każdego roku dochodzi do mniejszych lub większych zmian w po...