Menu
Anna Janczewska

Anna Janczewska – Zdrowie jest najcenniejszym dobrem

60 proc. Polaków twierdzi, że najważniejszym obszarem tworzenia innowacyjnych rozwiązań i produktów powinna być ochrona zdrowia. Nie gospodarka, nie bezpieczeństwo, nie praca ani nauka tylko właśnie ochrona zdrowia – mówi Anna Janczewska, prezes zarządu Medim Sp. z o.o.

 Lada chwila minie 30 lat od powstania firmy Medim. Czy na obecnym rynku trudniej być konkurencyjnym niż na początku działalności?

Anna Janczewska – W 1990 r., kiedy powstała firma Medim, sytuacja na rynku ochrony zdrowia przedstawiała się zupełnie inaczej niż dzisiaj. Z jednej strony było łatwiej, bo konkurencja była znacznie mniejsza, z drugiej jednak barierą były niskie środki finansowe przeznaczane przez państwo na sprzęt medyczny. Dzisiaj jest znacznie trudniej być konkurencyjnym. Wynika to ze znacznie większej liczby firm oferujących sprzęt medyczny, zarówno z tej samej półki technologicznej i jakościowej, jak sprzęt mojej firmy, jak i tańszy, o niższych walorach jakościowych i użytkowych. Znacznie wzrosły też wymagania klientów. Na szczęście potrzeby ochrony zdrowia są właściwie nieograniczone, a decyduje o nich niezwykle szybki postęp w zakresie technologii medycznych, które są jedną z najszybciej rozwijających się i najbardziej innowacyjnych gałęzi światowej gospodarki. Obejmują one ponad 500 tysięcy produktów stosowanych w diagnostyce, terapii chorób oraz leczeniu niesprawności. W Polsce ciągle mamy najniższe nakłady inwestycyjne na ochronę zdrowia. W 2017 r. wyniosły one niespełna 2 dol. w przeliczeniu na jednego mieszkańca, podczas gdy średnia dla krajów OECD to 4,003 dol. Wciąż mamy wiele do zrobienia.

Jak ważny w tworzeniu oferty dla podmiotów medycznych jest aspekt innowacyjności?

Anna Janczewska – Aspekt innowacyjności powinien być zawsze brany pod uwagę przy wyborze sprzętu przez podmioty świadczące usługi medyczne, pod warunkiem że ta innowacyjność przyczynia się do szybszego i skuteczniejszego leczenia pacjentów. Zdrowie jest najcenniejszym dobrem, które posiadamy. 60 proc. Polaków twierdzi, że najważniejszym obszarem tworzenia innowacyjnych rozwiązań i produktów powinna być ochrona zdrowia. Nie gospodarka, nie bezpieczeństwo, nie praca ani nauka tylko właśnie ochrona zdrowia. Innowacyjność jest potrzebna nie tylko w zakresie sprzętu medycznego i leków, lecz także w sferze organizacji i zarządzania ochroną zdrowia.

Co pozwala utrzymać się w czołówce dostawców rozwiązań dla ochrony zdrowia i jakie segmenty oferty cieszą się największym uznaniem?

Anna Janczewska – By utrzymać pozycję lidera wśród dostawców rozwiązań dla ochrony zdrowia, trzeba dobrze znać i rozumieć tę specyficzną gałąź gospodarki oraz nadążać za jej potrzebami. Trzeba się czymś wyróżniać na tle firm oferujących sprzęt z tej samej półki, być możliwie najbardziej innowacyjnym w całokształcie działalności i o krok wyprzedzać konkurencję. Trzeba zatrudniać wysoko kwalifikowanych pracowników, którzy z pasją podchodzą do swojej pracy.

Największym zainteresowaniem z naszej oferty cieszy się aktualnie sprzęt z zakresu małoinwazyjnej chirurgii i rozwiązania informatyczne wspomagające medycynę zabiegową.

Rozmawiała Małgorzata Szerfer-Niechaj

Anna Janczewska – ekspert BCC ds. ochrony zdrowia, od 2012 r. w Gospodarczym Gabinecie Cieni Business Centre Club pełni funkcję ministra ds. systemu ochrony zdrowia. W latach 2008–2014 prezes Polskiej Izby Wyrobów Medycznych POLMED. Od 2016 r. członek Rady ds. Zdrowia Publicznego przy Ministrze Zdrowia. Członek Rady Programowej ThinkThank Innowacje dla Zdrowia. Wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Grupa Robocza na rzecz Innowacji. Założycielka Akademii Zabiegów Małoinwazyjnych „EndoEkspert”. Od 29 lat prezes firmy Medim.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2020