Menu
zdrowe odżywianie

Ciesz się jedzeniem

Żyjemy w czasach kiedy kult pięknej sylwetki jest szczególnie nasilony. Smukłe jak trzcina modelki atakują nas z każdej strony, wszechobecne filtry na profilach społecznościowych tworzą wynaturzoną wizję ludzkiego ciała. Jak się uchronić przed różnego rodzaju zaburzeniami, jakie mogą wiązać się z odżywianiem? Przede wszystkim konieczna jest wiedza nie tylko na temat tego, co nam grozi, ale również na temat tego, jak powinno się prawidłowo odżywiać. Artykuły na temat zdrowego odżywiania są dobrym punktem wyjścia do tego, aby zrozumieć, czego potrzebuje nasz organizm.

Twój organizm tego potrzebuje

Każdy z nas chciałby cos zmienić w swoim ciele. W przeważającej większości zmiany te dotyczyć mają naszej figury – jedni narzekają na nadmiar dodatkowych kilogramów, inni uważają, że mogliby odrobinę przytyć. Podstawą tego, aby droga do idealnej sylwetki nie była równią pochyłą, jest odpowiedni sposób odżywiania. A ten według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia jest jednoznaczny. Mowa o tym w tak zwanej piramidzie żywieniowej. Jest to graficzna ilustracja, która wskazuje na to, jakie produkty spożywcze powinny znajdować się w naszym menu, a których powinniśmy w miarę możliwości unikać.

Warzywa i owoce to podstawa

Z racji na swoje bogactwo w witaminy i składniki odżywcze, specjaliści jednogłośnie twierdzą, że warzywa i owoce powinny się każdego dnia znajdować w naszym jadłospisie. Zawarte w nich mikroelementy sprawiają, że nasz organizm może prawidłowo funkcjonować. Dodatkowym plusem warzyw i owoców jest zawartość błonnika, który z kolei odpowiada za obniżenie cholesterolu, jak również znacznie usprawnia pracę układu trawiennego. To najważniejsze z powodów, dla których warto je wprowadzić do codziennego jadłospisu.

Ziarna rządzą

Kolejnym bardzo istotnym elementem w naszej diecie są produkty zbożowe. Mowa tutaj o pełnoziarnistych produktach takich jak pieczywo, makarony czy kasze. Najlepszy dla nas rozwiązaniem byłoby wprowadzenie ich do jadłospisu zamiast pieczywa białego czy zwykłych makaronów. Dlaczego? Ponieważ zawierają one tak zwane zdrowe węglowodany, czyli takie, które dostarczają organizmowi energii przez długi czas. Są one także źródłem błonnika, o którym wspomniano już powyżej.

Pij mleko i… wodę

Kolejna grupa produktów, które powinniśmy spożywać każdego dnia, jest nabiał. Zaleca się spożywanie co najmniej dwóch szklanek mleka lub jego przetworów dziennie – jest to doskonałe źródło wapnia, który jest niezbędnym budulcem silnych i zdrowych kości. Jednak nie tylko to powinniśmy codziennie pić. Bardzo istotne jest odpowiednie nawodnienie organizmu – zaleca się spożywanie co najmniej 1,5 – 2 litrów wody dziennie. Dzięki temu wspomożemy transport substancji odżywczych, jak również usprawnimy usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii.

Warto pamiętać o…

Jest kilka zasad, które z pewnością wspomogą proces zdrowego odżywiania. Przede wszystkim pamiętajmy o regularnych posiłkach – sugeruje się, aby jeść 4-5 posiłków, w równych odstępach czasowych. Jeszcze inna kwestia to unikanie alkoholu, który nie tylko wywołuje wiele różnych chorób, ale również sprawia, że mamy ochotę na niekoniecznie zdrowie przekąski.

Drobne grzeszki dozwolone

Wiadomo, że każdy z nas czasami ma ochotę na coś, co niekoniecznie jest priorytetem według piramidy żywności. I to jest jak najbardziej normalna reakcja. Można sobie od czasu do czasu pozwolić na małe grzeszki, byle tylko nie przesadzać. Prawidłowe proporcje powinny utrzymywać się w stosunku 80:20, gdzie 80 to produkty zdrowe, bogate w substancje odżywcze, a pozostałe 20 to właśnie nasze małe zachcianki. Czy to coś słodkiego, czy jakiś fast food. Zachowanie takich proporcji jest pozytywne nie tylko dla naszego organizmu, ale również dla naszej psychiki. Bo każda dieta z czasem może stać się monotonna, może zniechęcić, może denerwować z powodu braku ulubionej przekąski. A dzięki takim założeniom nie będziemy na diecie – będziemy się po prostu zdrowo odżywiać i będziemy odczuwać z tego przyjemność. A przecież jedzenie ma cieszyć.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2021