Menu
Citroen C5 Aircross

Citroën C5 Aircross – luksusowy SUV znad Sekwany

Choć rynek kompaktowych SUV-ów wydaje się zapełniony, Citroën postanowił udowodnić, że jego pomysł na tę klasę jest w stanie przyciągnąć uwagę klientów. Żeby jednak nieco ułatwić sobie zadanie, stworzył własną kategorię – SUV klasy komfort. Czy faktycznie określenie to pasuje do modelu C5 Aircross? I czy nowe dzieło francuskich inżynierów jest warte zainteresowania?

Francuska marka od ponad 50 lat konsekwentnie buduje swoją renomę jako producent nieprzesadnie drogich, ale bardzo komfortowych samochodów. Citroën nie stroni także od innowacyjnych rozwiązań – od przeszło pół wieku koncern rozwija hydropneumatyczne zawieszenia, których wariację odnajdziemy w najnowszym C5 Aircross.

Komfort, czyli z czym Citroën kojarzy się najbardziej

Nowy SUV w portfolio producenta należącego do PSA (obok takich marek, jak Peugeot i Opel) mimo nazwy nawiązującej do bardzo udanych limuzyn klasy D jest pełnoprawnym kompaktem. Wskazuje na to wykorzystana platforma EMP2, współdzielona z innymi kompaktowymi SUV-ami koncernu, jak również potwierdzają to wymiary. Rozstaw osi 2730 mm i długość 4500 mm to zdecydowanie za mało na klasę D. W żadnym razie nie oznacza to, że w jego wnętrzu brakuje miejsca – nawet najwyższe osoby spokojnie się w nim zmieszczą.

Citroen C5 Aircross

Jednak to, czym Citroën postanowił zdobyć serca klientów, to komfort. Producent zachwala auto opisami, których nie powstydziłby się Rolls-Royce, Bentley czy Mercedes. I trzeba przyznać, że nie mija się z prawdą. Od razu po zajęciu miejsca doceniamy wygodę foteli, które są bardzo dobrze wyprofilowane, zapewniają dobre trzymanie boczne i, co istotne, występują w liczbie pięciu, co gwarantuje, że niezależnie od tego, gdzie się usiądzie, nie można narzekać na niewygodę.

Cała magia zaczyna się jednak po ruszeniu z miejsca. Na równej drodze na uwagę zasługuje bardzo dobre wygłuszenie wnętrza – niemal nie słychać pracy silnika, zawieszenia czy szumu opon. Na drodze gorszej jakości podziw dla projektantów jeszcze się potęguje – do wnętrza praktycznie nie docierają informacje o stanie nawierzchni, a my mamy ważenie raczej unoszenia się w powietrzu niż jazdy po wyboistej drodze. Duża w tym zasługa amortyzatorów z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi.

Jest komfortowo, a jak się prowadzi auto?

Doświadczenie wskazuje, że samochody o bardzo miękko zestrojonym zawieszeniu zazwyczaj dość kiepsko się prowadzą, a szybsze wchodzenie w zakręty przysparza niemałego stresu. Na szczęście w wypadku C5 Aircross jest inaczej. Wprawdzie nie jest to sportowiec, którym będziemy się mogli ścigać na krętych uliczkach, ale przecież nie takie jest jego przeznaczenie.

W normalnych warunkach i przy dopuszczalnych prawnie prędkościach samochód zachowuje się bardzo pewnie i przewidywalnie. To właśnie jest przełom, którego udało się dokonać inżynierom Citroëna, implementującym Advanced Comfort, czyli amortyzatory z dwoma równoczesnymi trybami pracy, uzyskanymi dzięki hydraulicznym ogranicznikom. Stabilność poprawiają również ogromne, 19-calowe koła, które nie mają wpływu na wygodę.

Wisienka na torcie, czyli wygląd i wnętrze

Gdy zwracamy uwagę, na jakiś samochód, pierwsze, co dostrzegamy, to wygląd. Trzeba przyznać, że C5 Aircross naprawdę może się podobać. Samochód prezentuje się nowocześnie i masywnie, całość tworzy spójny koncept – nie mamy poczucia, że ktoś dołożył jakiś element na siłę. Z przodu na uwagę zasługują spore poziome linie wlotów powietrza, płynnie przechodzących w światła do jazdy dziennej. Dynamiki dodają kontrastujące ozdobniki (w naszym modelu czerwone) wzdłuż relingów, wokół świateł przeciwmgielnych i końcówek wydechu, a także na sporych rozmiarów Airbumpach, które również przyczyniają się do efektu końcowego.

We wnętrzach modelu jest nowocześnie, bogato, ale i prosto. To połączenie niezwykle rzadko spotykane. Pieczę nad multimediami, panelem sterowania oraz nawiewami i klimatyzacją sprawuje 8-calowy dotykowy ekran, umieszczony w środkowej części deski rozdzielczej. Znaczną liczbę ustawień zmienimy z poziomu wygodnej, wielofunkcyjnej kierownicy, za którą znajduje się drugi wyświetlacz, tym razem pokazujący zegary, których konfigurację możemy dowolnie zmieniać. Całość utrzymana jest w dość stonowanej stylistyce, a miękkie materiały i przeszycia są przyjemne w dotyku. Niżej co prawda plastiki są już znacznie twardsze, ale gdzieś producent musiał poszukać oszczędności.

Silniki i opcje wyposażenia

Jest wygodnie, przestronnie, stabilnie. A jak z osiągami i spalaniem? Wiele zależy od wyboru jednostki. Do wyboru mamy dwa modele benzynowe i dwa diesle. Słabsze jednostki (benzynowa – 1.2 i diesel – 1.5) rozwijają po 130 KM, domyślnie wyposażone są w 6-biegową skrzynię manualną i spalają około 5 l na trasie do 6,5 l w mieście (Diesel delikatnie mniej, lecz w praktyce są to wartości pomijalne). Obie zapewniają podobną dynamikę i zbliżone rozwijane prędkości. O obu można powiedzieć, że są nieco za słabe.

Mocniejsze, 180-konne (benzynowe –1.6 i BlueHDI 2.0) spalają około litra więcej i znacznie sprawniej napędzają auto, choć nie można powiedzieć, by prowokowały do szaleństw. Obie wersje są za to wyposażone w 8-stopniowe automaty o niezłej charakterystyce, choć czasami przy próbie gwałtowniejszego przyspieszania redukują biegi z opóźnieniem.

Podstawowa wersja Live z bazową jednostką 1.2 to wydatek 89 900 zł. Jest całkiem nieźle wyposażona, choć brakuje w niej kilku systemów bezpieczeństwa i automatycznej dwustrefowej klimatyzacji. Ma również mniejsze koła i mniej rozbudowane multimedia. Zdecydowanie ciekawiej prezentuje się wariant Feel, dostępny od 99 400 zł (1.2 benzyna) i Shine, czyli pełna opcja, ze skórzanym wykończeniem, dostępna od 112 900 zł.

Warto postawić na Aircrossa?

Wiele zależy od tego, czego potrzebujemy. Jest to dość wysoko wyceniony SUV o niezbyt dynamicznych osiągach. Jednak nawet jednorazowa przejażdżka tym samochodem może sprawić, że całkowicie przymkniemy na to oko, ponieważ to najwygodniejsze auto, jakie w ostatnim czasie mieliśmy przyjemność testować.

Tekst: AutoVIPek

Citroen C5 Aircross

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2020