W obliczu dynamicznych zmian w branży transportu firmy z tego sektora stają przed wyzwaniami, które wymagają elastyczności i innowacyjności. Trudna sytuacja związana z globalnymi zawirowaniami geopolitycznymi, w tym wojną w Ukrainie, wprowadza dodatkowe napięcia na rynku. Dodatkowo środowiskowe regulacje unijne stają się coraz bardziej rygorystyczne. O wyzwaniach branży mówi Eugeniusz Bochan, prezes zarządu BAGAT Sp. z o.o.
Eugeniusz Bochan − Aktualna sytuacja geopolityczna znacząco wpływa na strategie transportowe w relacji Wschód-Zachód. Wzrost napięć prowadzi do zmian tras oraz konieczności poszukiwania alternatywnych rozwiązań. Monitorujemy sytuację na bieżąco i dostosowujemy swoje strategie, aby zapewnić ciągłość dostaw oraz bezpieczeństwo towarów.
Eugeniusz Bochan − Rynki wschodnie stanowią kluczowy segment naszej działalności, jednak w obliczu nałożonych sankcji stawiają przed nami istotne wyzwania. Aby skutecznie na nie odpowiedzieć, wdrożyliśmy szereg strategii operacyjnych oraz logistycznych. Sankcje te pośrednio uderzają we wschodnie kraje, takie jak Kazachstan, Uzbekistan czy Mongolia, a także na region Kaukazu, gdzie dotychczas najtańszym i najszybszym sposobem transportu towarów był tranzyt przez Rosję. Obecna sytuacja wyklucza przewóz niektórych ładunków przez jej terytorium, a także przez Białoruś. W odpowiedzi na te ograniczenia proponujemy naszym klientom alternatywne rozwiązania, np. transport przez Turcję, co niestety wiąże się z wyższymi kosztami.
Dodatkowo koncentrujemy się na dywersyfikacji naszych tras transportowych. Zidentyfikowaliśmy nowe możliwości współpracy w Niemczech, Francji, Hiszpanii, we Włoszech oraz w regionach bałkańskich. Dzięki strategicznym partnerstwom z lokalnymi operatorami udało nam się stworzyć efektywne sieci dystrybucji, co znacznie zwiększa naszą konkurencyjność na rynku. Rozwój w zachodniej Europie otworzył przed nami drzwi do pozyskania nowych klientów oraz dywersyfikacji oferty, co w dłuższej perspektywie przyczyni się do stabilności i wzrostu firmy. Wierzymy, że te zmiany stanowią solidny fundament dla naszej przyszłości. Warto również zaznaczyć, że stale inwestujemy w rozwój transportu kolejowego, rozbudowując nasz terminal przeładunkowy na granicy polsko-białoruskiej.
Eugeniusz Bochan − Choć rynek zachodni może wydawać się stabilniejszy, tu również pojawiają się liczne wyzwania. W ostatnich latach w Unii Europejskiej wprowadzono szereg zmian w przepisach i regulacjach, które mają na celu ochronę środowiska naturalnego. Choć te inicjatywy są ważne, generują wysokie koszty związane z dostosowaniem się przedsiębiorców do nowych norm.
Konsekwencje konfliktów geopolitycznych są odczuwalne również w Europie Zachodniej. Wiele krajów, w tym Niemcy, pomimo istnienia strefy Schengen wprowadza kontrole graniczne mające na celu zapobieganie nielegalnej migracji. Niestety te dodatkowe procedury często prowadzą do opóźnień w transporcie, co wpływa na efektywność łańcucha dostaw. Choć rynek zachodni może oferować większą stabilność, wymaga od firm transportowych elastyczności i zdolności do szybkiego reagowania na zmieniające się warunki.
Piotr Nowacki, zdjęcia: BAGAT Sp. z o.o.
Dodaj komentarz