W dobie wszechobecnych ekranów trudno jest ustrzec maluchy przed kontaktem z audiowizualnymi treściami. Jako rodzice powinniśmy pamiętać, że nie ma w tym nic złego pod warunkiem, że będziemy stosować się do kilku prostych zasad dotyczących czasu spędzanego przed ekranem i jakości oglądanych przez dzieci bajek.
Nie ma jednoznacznej zgody wśród naukowców w tym zakresie. Generalnie jednak należy przyjąć, że dzieci są zdolne do świadomego śledzenia prostej fabuły dopiero po drugim roku życia. Wcześniejsze prezentowanie im treści audiowizualnych może prowadzić do opóźnienia rozwoju mowy i nadpobudliwości, jednak oczywiście należy mieć do tego podejście zdroworozsądkowe. Obejrzenie przez półtoraroczne dziecko kilku minut dziecięcego teledysku nie sprawi, że wpłynie to negatywnie na jego rozwój. Istotne jest, aby taki maluch nie spędzał przed telewizorem długiego czasu.
W okresie dwóch-pięciu lat bezpieczny czas spędzany przed ekranem to nawet dwie godziny dziennie, jednakże tutaj także ważniejsze jest indywidualne spojrzenie rodzica. Dzieciom, które łatwo ulegają przebodźcowaniu, lepiej ograniczyć dostęp do bajek i nie zbliżać się do górnej granicy dwóch godzin. Wszystkie dzieci nie powinny oglądać telewizji na co najmniej dwie godziny przed snem, ponieważ niebieskie światło osłabia wydzielanie hormonu snu.
Najważniejsze, aby prezentowane dzieciom bajki były dostosowane do ich możliwości kognitywnych. Dlatego poszukujmy bajek o logicznych ciągach przyczynowo-skutkowych, w których fabuła toczy się powoli. Niektóre młodsze dzieci źle reagują na “czarne charaktery”. Jeśli maluch boi się jakiejś postaci, lepiej jest zrezygnować z bajek, w których scenariusz oparty jest na prezentowaniu dobra i zła. Jest wiele produkcji przeznaczonych dla najmłodszych, które skupiają się na przybliżaniu świata zwierząt, przyrodzie, zabawach, emocjach.
Najlepiej wybierać też bajki, które są krótkie – propozycje dla najmłodszych mają zazwyczaj 6-10 minut. Maluchy są w stanie skupić się dokładnie na taki czas, dzięki czemu mogą zrozumieć prezentowane zdarzenia. Przy dłuższych bajkach mogą gubić wątek. Inspiracje dotyczące najlepszych treści dla dzieci znajdziesz tutaj: Bajki dla najmłodszych na YouTube. Istotnym elementem wyboru bajek powinno być również to, czy bajka podoba się… rodzicom. Kształtowanie gustów odbywa się już od pierwszych etapów życia, dlatego warto prezentować dzieciom treści, które są estetyczne i wizualnie ciekawe.
Kontrowersyjną kwestią wśród rodziców pozostaje prezentowanie w bajkach przemocy. Tutaj stanowisko psychologów jest jednoznaczne: jak długo to możliwe, lepiej jest nie prezentować dzieciom bajek, które zawierają przemoc pozbawioną sensu, niewynikającą z fabuły. Z drugiej jednak strony nie należy demonizować wszystkich kreskówek: starsze dzieci rozumieją konwencję umownej przemocy i to, że raz na czas obejrzą tego typu animację nie sprawi, że będą się rozwijać w sposób zaburzony. W przypadku maluchów jednak animacje z przemocą są bardzo trudne do wyjaśnienia i nie mają żadnego znaczenia dydaktycznego.
Przede wszystkim, dzieci powinny oglądać bajki zawsze z osobami dorosłymi. Dzięki temu mają możliwość zapytać o prezentowane zdarzenia, a dorosły może zainterweniować, gdy maluch się czegoś przestraszy. Tak oglądane bajki są także świetnym punktem wyjścia do dalszych rozmów, ćwiczenia umiejętności opowiadania historii, empatii, zrozumienia dla postaw innych.
Specjaliści zalecają, aby w trakcie oglądania dzieci nie spożywały posiłków, a bajka nie była sposobem na odwrócenie uwagi dziecka od tego, ze np. jest karmione. Taki sposób jedzenia może sprzyjać późniejszemu rozwojowi zaburzeń odżywiania.
Dodaj komentarz