Menu
system kontroli dostępu

Dlaczego potrzebuję Kontroli dostępu w moim budynku?

Jeśli decydujesz się na zastosowanie systemu kontroli dostępu, to zapewne kieruje Tobą chęć zabezpieczenia wejść do firmy i jej obiektów, w celu ochrony pracowników i swojego mienia – a to tylko jedna z wielu funkcji, jakie może pełnić system kontroli dostępu. Odpowiedni, dobrze skonfigurowany system, może stanowić wielofunkcyjne narzędzie wykorzystywane nie tylko do polepszenia standardów bezpieczeństwa, ale także produktywności i wydajności pracowników.

Elektroniczna kontrola dostępu wpływa również na poprawę komfortu pracy. Dla pracowników jest to istotna kwestia, ponieważ czując się bezpiecznie będą mogli ze spokojem wykonywać swoje zadania i całą uwagę koncentrować na powierzonych im obowiązkach.

Dlaczego zamykanie drzwi na klucz nie jest wystarczającym zabezpieczeniem?

Wiele mniejszych organizacji używa tradycyjnych kluczy do zamykania drzwi. Ta metoda kontroli dostępu ma jednak kilka wad i ograniczeń, zwłaszcza gdy firma prężnie się rozwija i rozbudowuje swoją infrastrukturę. Poniżej przedstawiamy tylko niektóre z problemów związanych z używaniem mechanicznych kluczy.

  • zapominanie i gubienie kluczy – jeśli ktoś zapomni klucz lub go zgubi, to wtedy otwarcie drzwi najczęściej kończy się wezwaniem ślusarza i wymianą wkładki bębenkowej. Dodatkowo, w przypadku zapodziania klucza (lub też jego kradzieży), zmiana zamka daje pewność, że nie zostanie on użyty przez osobę nieupoważnioną. Oczywiście po wymianie wkładki należy rozdać nowe klucze wszystkim osobom, które potrzebują dostępu do pomieszczenia, co może być tak samo problematyczne, jak i kosztowne.
  • brak informacji o tym kto i kiedy przebywał w pomieszczeniu – niestety w przypadku mechanicznego zamykania drzwi, nie możemy sprawdzić, czy i kiedy ktoś używał klucza do ich otwarcia. Nie wiadomo więc, kto miał dostęp do zabezpieczonego pomieszczenia i o której godzinie.
  • utrudnione zarządzanie kluczami – jeśli dany pracownik potrzebuje dostępu do wielu pomieszczeń, musi nieustannie nosić przy sobie pęk kluczy, co z pewnością jest dość problematyczne i niewygodne. Pamiętanie, który klucz jest do których drzwi, może być trudne, a ich oznaczanie stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa. Samo monitorowanie obiegu kluczy w firmie również nie jest łatwe – należy rejestrować moment i cel wydania klucza, zapisać dane osoby, której się go oddaje i pilnować, by klucz został zwrócony w wymaganym czasie.

System kontroli dostępu pozwala wyeliminować minusy wynikające z używania tradycyjnych kluczy. Dostarcza on informacji o tym:

  • kto ma dostęp do zabezpieczonego budynku, strefy czy danego pomieszczenia
  • do których drzwi ma dostęp poszczególny pracownik
  • w jakich godzinach może uzyskać dostęp
  • w jakich warunkach ma prawo dostępu (np. czy wymagana jest obecność osoby z wyższymi uprawnieniami)

Dużą zaletą systemu kontroli dostępu jest możliwość bieżącej konfiguracji parametrów i uprawnień dla każdego pracownika, podglądu informacji o ilości osób przebywających na terenie firmy oraz generowania raportów z danymi kto i kiedy otrzymywał dostęp do chronionych stref i pomieszczeń w wybranym okresie.

Metody identyfikacji użytkownika w systemach kontroli dostępu

Najbardziej powszechnym, ale też najmniej bezpiecznym sposobem weryfikacji użytkownika są karty zbliżeniowe („RFID” – z ang. radio-frequency identification). Metodę tę najczęściej wykorzystuje się do zabezpieczania pomieszczeń niewielkiej wagi, takiej jak np. zaplecza socjalne dla pracowników. Oczywiście na rynku dostępne są także inne metody, które gwarantują wyższy poziom bezpieczeństwa. Nadają się one do zabezpieczania pomieszczeń typu serwerownie, archiwa, magazyny.

Zasadniczo można przyjąć, że klasyfikacja sposobów identyfikacji użytkownika sprowadza się do czegoś:

  • co posiadasz – na przykład karta dostępu lub identyfikator innego typu (opaska, telefon, brelok)
  • co znasz – jak kod PIN lub (częściej w przypadku systemów IT) nazwa użytkownika i hasło
  • czym jesteś – jak identyfikatory biometryczne, czyli odcisk palca, powierzchnia dłoni, wzorzec twarzy lub tęczówka oka.

Każda z tych metod ma swoje wady i zalety, dlatego jej wybór zależy od potrzeb danej firmy i oczekiwanej funkcjonalności.

Jeśli zależy nam na zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa, warto zastanowić się nad połączeniem kilku różnych metod weryfikacji użytkownika – na przykład karta zbliżeniowa i kod PIN, karta zbliżeniowa i odcisk palca. Konieczność podwójnej weryfikacji użytkownika zmniejsza do minimum ryzyko naruszeń.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2021