Jeśli decydujesz się na zastosowanie systemu kontroli dostępu, to zapewne kieruje Tobą chęć zabezpieczenia wejść do firmy i jej obiektów, w celu ochrony pracowników i swojego mienia – a to tylko jedna z wielu funkcji, jakie może pełnić system kontroli dostępu. Odpowiedni, dobrze skonfigurowany system, może stanowić wielofunkcyjne narzędzie wykorzystywane nie tylko do polepszenia standardów bezpieczeństwa, ale także produktywności i wydajności pracowników.
Elektroniczna kontrola dostępu wpływa również na poprawę komfortu pracy. Dla pracowników jest to istotna kwestia, ponieważ czując się bezpiecznie będą mogli ze spokojem wykonywać swoje zadania i całą uwagę koncentrować na powierzonych im obowiązkach.
Wiele mniejszych organizacji używa tradycyjnych kluczy do zamykania drzwi. Ta metoda kontroli dostępu ma jednak kilka wad i ograniczeń, zwłaszcza gdy firma prężnie się rozwija i rozbudowuje swoją infrastrukturę. Poniżej przedstawiamy tylko niektóre z problemów związanych z używaniem mechanicznych kluczy.
System kontroli dostępu pozwala wyeliminować minusy wynikające z używania tradycyjnych kluczy. Dostarcza on informacji o tym:
Dużą zaletą systemu kontroli dostępu jest możliwość bieżącej konfiguracji parametrów i uprawnień dla każdego pracownika, podglądu informacji o ilości osób przebywających na terenie firmy oraz generowania raportów z danymi kto i kiedy otrzymywał dostęp do chronionych stref i pomieszczeń w wybranym okresie.
Najbardziej powszechnym, ale też najmniej bezpiecznym sposobem weryfikacji użytkownika są karty zbliżeniowe („RFID” – z ang. radio-frequency identification). Metodę tę najczęściej wykorzystuje się do zabezpieczania pomieszczeń niewielkiej wagi, takiej jak np. zaplecza socjalne dla pracowników. Oczywiście na rynku dostępne są także inne metody, które gwarantują wyższy poziom bezpieczeństwa. Nadają się one do zabezpieczania pomieszczeń typu serwerownie, archiwa, magazyny.
Zasadniczo można przyjąć, że klasyfikacja sposobów identyfikacji użytkownika sprowadza się do czegoś:
Każda z tych metod ma swoje wady i zalety, dlatego jej wybór zależy od potrzeb danej firmy i oczekiwanej funkcjonalności.
Jeśli zależy nam na zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa, warto zastanowić się nad połączeniem kilku różnych metod weryfikacji użytkownika – na przykład karta zbliżeniowa i kod PIN, karta zbliżeniowa i odcisk palca. Konieczność podwójnej weryfikacji użytkownika zmniejsza do minimum ryzyko naruszeń.
Dodaj komentarz