Menu
elektrolity

Elektrolity – w jakich przypadkach bywają niezbędne?

Gdy mamy za mało elektrolitów, organizm sygnalizuje to przez różne symptomy. Zmęczenie, bóle głowy, skurcze mięśni, osłabienie, problemy z koncentracją, zaburzenia rytmu serca, biegunki i zaparcia – zaburzenia elektrolitowe dają o sobie znać przez wspomniane dolegliwości i mogą mieć niebezpieczne konsekwencje. Dlaczego elektrolity są potrzebne organizmowi? W jakich sytuacjach trzeba je uzupełniać?

Czym są elektrolity i jakie mają funkcje?

Elektrolity to jony soli obecne w płynach ciała – w osoczu, krwi oraz płynach tkankowych. Aby nasz organizm mógł prawidłowo funkcjonować, musi zachować ich odpowiedni poziom. Najważniejszymi elektrolitami są jony magnezu, potasu, sodu oraz wapnia. W jaki sposób wpływają na nasze ciało?

Magnez wspiera funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego. Zmniejsza napięcie, reguluje rytm serca i właściwą pracę mięśni, a także utrzymuje właściwy poziom płynów. Potas stabilizuje ciśnienie krwi, a także wpływa na układ nerwowy i dotlenienie mózgu. Rolą pierwiastka i jego soli jest regulowanie pracy mięśni, w tym kurczliwości mięśnia sercowego. Sód wspiera pracę układu nerwowego (w szczególności przesyłanie impulsów). Jest niezbędny dla zachowania prawidłowego poziomu płynów w ciele. Wapń wpływa na krzepliwość krwi, podziały komórkowe i kurczliwość mięśni. Wspomaga przesyłanie sygnałów nerwowych i jest ważny dla mocnych zębów i kości.

Kiedy warto uzupełnić elektrolity?

Należy mieć świadomość tego, że poziom elektrolitów w ludzkim ciele nie jest stały. Osoba prowadząca zdrowy tryb życia nie musi obawiać się niedoborów wyżej omówionych pierwiastków. Gospodarka wodno-elektrolitowa jest w naturalny sposób regulowana przez nawadnianie organizmu, pocenie się i wydalanie moczu.

Elektrolitów może brakować nam wtedy, gdy nasze ciało traci dużo wody. Do zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej dochodzi najczęściej podczas gorączki, biegunki oraz wymiotów. Elektrolity tracimy też wraz z wodą w trakcie intensywnych treningów, upałów, a także przez stres, przyjmowanie niektórych leków, stosowanie określonych diet czy nadmierne spożycie alkoholu. Aby nasz organizm mógł zachować równowagę wodno-elektrolitową, zaleca się uzupełniać niedobory.

Jak uzupełnić elektrolity?

W aptekach dostępne są gotowe preparaty z elektrolitami. Sprawdzają się one wówczas, gdy trzeba szybko przywrócić równowagę wodno-elektrolitową zaburzoną np. przez infekcję, wymioty czy biegunkę. Wśród aptecznych elektrolitów można znaleźć zarówno środki dla dorosłych, jak i dzieci – łatwe w podaniu i skuteczne w uzupełnianiu niedoborów (oraz zapobieganiu im). W zrównoważeniu gospodarki wodno-elektrolitowej pomagają również określone produkty spożywcze: woda mineralna, banany, pomidory, morele suszone, kakao, migdały oraz pestki dyni.

Elektrolity są potrzebne dla niezakłóconego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Ich niedobory mają przykre objawy (np. zmęczenie, drżenie mięśni i omdlenia) oraz groźne konsekwencje takie jak odwodnienie, łamliwość kości czy zaburzenia funkcjonowania serca. Przyjmowanie elektrolitów bywa niezbędne w przypadku gorączki, biegunki, wymiotów, ale też w innych sytuacjach wiążących się z intensywną utratą wody z organizmu. W omówionych okolicznościach warto zadbać o zrównoważoną gospodarkę wodno-elektrolitową i dostarczyć sobie niezbędnych elektrolitów wraz z dietą lub z pomocą specjalnych preparatów.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2021