Menu

Festiwal Muzyka Królów Polskich

Festiwal polskiej muzyki dawnej „Muzyka Królów Polskich” to kolejna nowa inicjatywa Polskiej Opery Królewskiej. Koncerty przywrócą pamięć o zabytkach muzyki, która rozbrzmiewała na polskich dworach.

Rodziny królewskie bardzo dbały o różnorodny repertuar i wysoki poziom muzyki, która towarzyszyła uroczystościom kościelnym i państwowym, a także była obecna w życiu codziennym. Ważne jest zachowanie pamięci o wspaniałych dziełach dawnych mistrzów. W trakcie pięciu wydarzeń festiwalowych, które zaczną się 25 września, rozbrzmiewać będzie muzyka, która była grana na dworach Kazimierza Wielkiego, Zygmunta Augusta – ostatniego z Jagiellonów, Władysława IV Wazy i Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Koncert inauguracyjny odbędzie się na Zamku Królewskim. Do programu wybrane zostały kompozycje Adama Jarzębskiego, Bartłomieja Pękiela i Marcina Mielczewskiego w wykonaniu artystów zespołu Capella Regia Polona i Chóru Kameralnego Opery Królewskiej. Muzyka barokowych mistrzów towarzyszyła wszelkim  uroczystościom odbywającym się na dworach polskich Wazów, a poziom artystyczny utworów i wykonawców był bardzo wysoki.

Adam Jarzębski jest autorem wielu kompozycji określanych jako Canzoni i Concerti, zawierających 27 kameralnych utworów instrumentalnych, w tym bardzo znanego – „Tamburetta”. Zdobył uznanie Zygmunta III Wazy, który mianował go królewskim architektem, dzięki czemu doglądał budowę pałacu w Ujazdowie. Jarzębski był muzykiem kapeli królewskiej, skrzypkiem i poetą, wydał poemat „Gościniec albo krótkie opisanie Warszawy”, pierwszy przewodnik po stolicy, w którym bardzo barwnie opisuje wygląd, wydarzenia i życie kulturalne miasta. Jest też wzmianka upamiętniająca Bartłomieja Pękiela i Marcina Mielczewskeigo – „Pękiel, zacny organista, dobry z nimże komponista; I Mielczewskeigo też rzeczy. Do grania, śpiewania grzeczy”.

Kolejnym kompozytorem i organistą należącym do największych twórców epoki baroku był Bartłomiej Pękiel, organista w kapeli królewskiej Władysława IV Wazy, a potem kapelmistrz Kapeli Katedralnej na Wawelu. Zachowało się 29 jego utworów. Jego twórczość obejmuje muzykę wokalno-instrumentalną. Do najbardziej znanych utworów kościelnych można zaliczyć „Dulcis Amor Jesu” i „Missa concentrata la Lombardesca” oraz kompozycje oratoryjne.

Najbardziej znanym w Europie kompozytorem polskim XVII w. był Marcin Mielczewski, muzyk królewski, wybitny kapelista Władysława IV. Jego utwory znane były m.in. w Rosji, Niemczech, Paryżu. Do dziś zachowała się jedna niekompletna msza, 34 wokalno-instrumentalne koncerty kościelne i wiele utworów religijnych oraz kompozycji instrumentalnych. Na festiwalu wykonane zostaną „Magnificat” i „Canzona prima a due”.

Koncerty odbywać się będą także w barokowym kościele św. Anny, gdzie publiczność wysłucha utworu Sebastiana Klonowica „Hebdomas” oraz cyklu pieśni religijnych z końca XVI w. o stworzeniu świata. W Sali Balowej Zamku Królewskiego usłyszymy pierwszą polską operę „Nędzą Uszczęśliwiona”, której prapremiera odbyła się w 1778 r. w Pałacu Radziwiłłów. Opera powstała na podstawie kantaty Franciszka Bohomolca, z muzyką Macieja Kamińskiego do libretta Wojciecha Bogusławskiego. Inscenizacji w Polskiej Operze Królewskiej podjął się Jarosław Kilian.

Festiwal zakończy koncert „Muzyka czasów Kazimierza Wielkiego”. W repertuarze znajdą się utwory ze średniowiecznych zabytków polskiej kultury muzycznej i kompozycje Guillaume’a de Machaut, jednego z najsłynniejszych europejskich twórców XIV w. Koncertom festiwalowym towarzyszyć będą muzycy i śpiewacy Polskiej Opery Królewskiej, a także zaproszeni instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej na kopiach instrumentów historycznych.

Muzyka Królów Polskich

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2020