Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych

I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych

Opublikowano: 7 września 2018

2 września br. w Warszawie rozpoczął się I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych. Znamy już nazwiska uczestników zakwalifikowanych do drugiego etapu, który będzie się odbywać od 8 do 10 września br. w Filharmonii Narodowej.

W pierwszym etapie Konkursu udział wzięło 30 pianistów z 9 krajów, w tym 16 z Polski, 4 z Japonii, 2 z Chin, 2 z Francji, 2 z Rosji i po 1 ze Stanów Zjednoczonych, Ukrainy, Belgii i Rumunii.

Do drugiego etapu zakwalifikowali się: Dmitry Ablogin (Rosja), Łukasz Byrdy (Polska), Eric Clark (Stany Zjedn), Antoine Grolée, de (Francja), Naruhiko Kawaguchi (Japonia), Dinara Klinton (Ukraina), Agnieszka Korpyta (Polska), Justyna Kreft (Polska), Krzysztof Książek (Polska), Yui Nakamura (Japonia), Kamil Pacholec (Polska), Tomasz Ritter (Polska), Joanna Różewska (Polska), Aleksandra Świgut (Polska), Aurelia Visovan (Rumunia).

Etap drugi odbędzie się od 8 do 10 września br. w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W koncertach finałowych, które będą miały miejsce 12 i 13 września,  uczestnikom towarzyszyć będzie Orkiestra XVIII Wieku pod batutą maestro Grzegorza Nowaka. Także z tym zespołem laureaci zagrają podczas uroczystej gali 14 września w Sali Kocertowej Filharmonii Narodowej, którą transmitować będzie Telewizja Polska oraz Program 2. Polskiego Radia.

Duże zainteresowanie

Konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem zarówno w środowisku muzyków zwłaszcza specjalizujących się w wykonawstwie historycznym jak i samych melomanów. Do konkursu zgłosiło się aż 58 pianistów z 20 krajów, spośród których wybranych zostało 30 najlepszych.

Konkurs odbywa się w trzech etapach: pierwszy i drugi to recitale solowe, których repertuar , oprócz dzieł Chopina – będzie obejmował wybrane utwory Jana Sebastiana Bacha, a także polonezy polskich kompozytorów tworzących w pierwszej połowie XIX wieku, m.in. Michała Kleofasa Ogińskiego czy Marii Szymanowskiej.

W trzecim etapie sześcioro finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Chopina z orkiestrą, a towarzyszyć im będzie, doskonale znana polskiej publiczności, legendarna Orkiestra XVIII Wieku.

Wszystkie etapy konkursu oglądać można na kanale Youtube Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Brzmienie z czasów Chopina

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina od lat prezentuje „prawdziwe brzmienie” (Real Chopin) muzyki Chopina, a czyni to dzięki zgromadzonej kolekcji instrumentów dawnych. Obecnie posiada fortepiany ulubionych marek Chopina: Pleyela i Erarda, brytyjskiego Broadwooda i współczesne rekonstrukcje instrumentów, jakie kompozytor miał do dyspozycji we wczesnym okresie twórczości (kopie warszawskiego Buchholtza i wiedeńskiego Grafa). Brzmienie z epoki to charakterystyczny rys corocznego festiwalu „Chopin i jego Europa” oraz imponującej już teraz kolekcji nagrań fonograficznych Instytutu.

Piękno muzyki wykonywanej na instrumentach z epoki jest szczególną wartością. Wykonawstwo historycznie poinformowane z pewnością wymaga szerszej promocji. Celem nowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych jest popularyzowanie brzmienia dawnych fortepianów, umożliwiające lepsze poznanie dzieła poprzez zetknięcie z oryginalną materią i aurą brzmieniową instrumentów – mówi Stanisław Leszczyński, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie, dyrektor festiwalu „Chopin i jego Europa”.

Jury konkursu

W jury tegorocznego konkursu zasiedli: Claire Chevallier, Dang Thai Son, Nikolai Demidenko, Nelson Goerner, Tobiach Koch, Alexei Lubimov, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Andreas Staier i Wojciech Świtała.

Instrumenty z epoki

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina na potrzeby konkursu zgromadził aż 19 fortepianów z epoki, które oddał do dyspozycji uczestników. Podczas konkursowych przesłuchań można usłyszeć 5 instrumentów wybranych przez jury do publicznej prezentacji. Są to: Erard (1837, kolekcja Edwina Beunka), Pleyel (1842, kolekcja Edwina Beunka), Broadwood (1847-1848, kolekcja Chrisa Maene’a), Pianoforte Graf (kopia instrumentu z ok. 1819, kolekcja NIFC), Fryderyk Buchholtz (kopia instrumentu z ok. 1825-26 wykonana przez Paula McNulty’ego, fortepian został zrekonstruowany ze środków przekazanych przez PKN Orlen, kolekcja NIFC).

Wsparcie idei

– Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z pełnym przekonaniem i ogromną wdzięcznością dla organizatorów i pomysłodawców przyjęło inicjatywę organizacji I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Wierzę, że to ważne wydarzenie w roku 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości przyczyni się do jeszcze skuteczniejszej promocji twórczości Fryderyka Chopina oraz polskiego dziedzictwa kulturowego. Chciałabym również podziękować wszystkim młodym artystom, którzy zgłosili swoją gotowość do udziału w Konkursie. Niech wygra najlepszy! –  mówi Wanda Zwinogrodzka, wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Konkurs wspiera finansowo mecenas Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, PKN Orlen, Totalizator Sportowy i KGHM.

– Muzyka Fryderyka Chopina zawsze będzie wizytówką Polski na świecie, ale i pomostem łączącym kolejne pokolenia Polaków. Dlatego z pełnym przekonaniem i przyjemnością PKN ORLEN zaangażował się we wsparcie I edycji Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Cieszymy się, że ten projekt zainicjowany jest w setną rocznicę obchodów odzyskania przez Polskę niepodległości. Jestem przekonany, że dla wszystkich miłośników muzyki klasycznej to będzie okazja do wysłuchania w oryginalnym brzmieniu muzyki Chopina. Muzyki, która od pokoleń wzrusza, uczy i towarzyszy nam w najważniejszych momentach mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

– Muzyka Fryderyka Chopina była, jest i będzie ponadczasowa. Zawsze brzmi pięknie, jednak w roku obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości nabiera szczególnego znaczenia. Doskonale o tym wiemy, dlatego bez wahania przyjęliśmy zaproszenie by zostać Partnerem I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Jestem pewny, że będzie to jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych tego roku. Przypomnę, że Totalizator Sportowy od dziesięcioleci wspiera kulturę narodową. Wśród wydarzeń dla nas najważniejszych znalazły się również te, które są związane z Fryderykiem Chopinem i jego twórczością –  mówi Olgierd Cieślik, prezes zarządu Totalizatora Sportowego.

Transmisje

Wszystkie przesłuchania konkursowe są dostępne na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. W Polskim Radiu Chopin codziennie można wysłuchać komentarzy w studiu konkursowym prowadzonym od godz. 22. TVP Kultura wyemituje przesłuchania finałowe 12 i 13 września br. o godz. 18 oraz koncert laureatów, który odbędzie się 14 września br. o godz. 19.

Ponadto, Instytut Chopina udostępnia transmisje z całego konkursu na swoim kanale streamingowym i profilu społecznościowym.

tekst i zdjęcie: Ewa Ploplis

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Jan Sabiniarz
16 marca 2024 r. w hotelu Aubrecht w Koprzywnicy mia...
Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
17 marca  br. rozpoczął się 28. Wie...
Jerzy Hoffman
17 marca w reprezentacyjnych salach MCC Mazurkas w r...
Ciocia Tunia
Dawanie radości dzieciom oraz ich wdzięczność za to...
Festiwal Ludwiga van Beethovena
„Beethoven i filozofowie” – to motto 28. edycji Wiel...