Nauka to proces. Powtarzamy to nieustannie naszym uczniom, przekonując ich, że nic samo nie przychodzi od razu, nic nie jest raz na zawsze dane. A czy sami stosujemy się do tej rady? Jak zmiana postrzegania własnej ścieżki rozwoju, może przełożyć się na pracę nauczyciela? Sprawdźmy!
Twórczą odwagę ma każdy z nas, każdy z nas jest też kreatywny – przekonują autorzy książki „Twórcza odwaga”, Tom i David Kelley. Jednak nie każdy z nas jest gotowy do tego, by taką odwagę do: zmiany,poruszenia perspektywą czy innego działania w sobie rozbudzić. Chcemy, aby nasi uczniowie się rozwijali, przekonujemy ich, że nauka to nieustanna zmiana i proces, w który trzeba włożyć wysiłek. Jest to prawda, jednak czy sami potrafimy stosować się do takich rad? Jak będąc lektorem wyjść ze swojej strefy komfortu i postawić na rozwój umiejętności?
Nie jest tak, że są uczniowie pracowici, tacy, którym wszystko wychodzi i ci, którzy cały czas są w tyle. Pracy wymaga każda nauka i każde zadanie to przejście przez jakiś proces. Różnica polega jedynie na tym, że u jednych trwa on krócej, u innych dłużej. Czy to oznacza, że ci pierwsi są mądrzejsi? Absolutnie nie. Czasami na ten fenomenalny moment, że wszystko staje się jasne, trzeba czekać długo, ale kiedy już do niego dotrzemy, z odpowiednio rozbudzoną twórczą odwagą, jesteśmy nie do zatrzymania.
Każdy uczeń to indywidualny charakter, który wymaga również odpowiedniego podejścia. Zanim lektor stworzy sposób pracy z konkretnym dzieckiem, mija niekiedy pewien okres czasu. Ważne jest, by podejście do samego siebie, swoich wzlotów i upadków, było takie, jak to, którego staramy się nauczać. Miejmy na uwadze, że nauczyciele także wciąż mogą się rozwijać i poznawać nowe techniki przekazywania wiedzy. W Early Stage służy temu program Talent Booster przeznaczony dla lektorów: https://universe.earlystage.pl/universe/talent-booster-dla-lektor%C3%B3w-j%C4%99zyka-angielskiego-pozw%C3%B3l-karierze-pogalopowa%C4%87.
Ta perspektywa, cenna dla naszych uczniów, powinna również przyświecać lektorom w ich codziennej pracy. Niestety ten rodzaj zawodu wiąże się z pułapką myślenia, że już wszystko wiemy — w końcu uczymy innych. To bardzo błędne, a przede wszystkim szkodliwe przekonanie. Więcej o tym, jakie znaczenie w pracy nauczyciela ma growth mindset, posłuchasz w podcaście: https://universe.earlystage.pl/universe/podcast-o-nastawieniu-na-rozwój
Pamiętasz ten entuzjazm, kiedy po studiach przyszedł czas na pierwszą pracę jako lektor języka angielskiego? Towarzyszyło Ci poczucie konieczności nieustannego sprawdzania, doczytywania, autodiagnozowania własnej pracy. Czy po kilku lub kilkunastu latach w zawodzie jest tak samo? Warto dbać za wszelką cenę o utrzymanie tego stanu, bo tylko on pozwala:
Praca jako lektor języka angielskiego to nieustanny rozwój. Coraz więcej wiemy o mózgu, o tym, jak chłonie wiedzę i dzięki temu – łatwiej nam dostosowywać metody nauczania To z kolei sprawia, że nauka jest nie tylko przyjemniejsza, ale i efektywniejsza. Aby skorzystać z tej wiedzy, trzeba jednak być gotowym na opuszczenie strefy komfortu, założyć, że poziom dydaktyczny, który obecnie reprezentujemy, jest tylko jakimś etapem na naszej zawodowej drodze. Musimy chcieć spróbować poznać nowe metody, przygotować się na błędy, na to, że nie wszystko od razu wyjdzie. To właśnie nastawienie na rozwój, growth mindset pozwala Ci:
Dodaj komentarz