W dzisiejszym świecie jesteśmy otaczani wszelkimi formami reklamy zarówno w domu jak i poza nim. Reklamy zewnętrzne, to te, które spotykamy w przestrzeni publicznej. Jest ich dziś naprawdę dużo, dlatego firmy każdego dnia prześcigają się w pomysłach na kampanie, aby przyciągnąć uwagę konsumentów. Jednak idea to nie wszystko, na skuteczną reklamę zewnętrzną składa się jeszcze parę innych czynników, które należy rozważyć przy projektowaniu.
Reklama zewnętrzna to inaczej reklama outdoorowa. Nazwę zawdzięczamy zapożyczeniu z języka angielskiego: outdoor advertising lub out of home advertising – w skrócie OOH.
Reklamą zewnętrzną będą więc wszelkiego rodzaju banery reklamowe, billboardy, spoty, plakaty i wiele innych. Wszystkie te formy spotykamy przy autostradach, na ulicach, w sklepach, w komunikacji miejskiej oraz innych miejscach użyteczności publicznej.
Tego typu reklamy mają za zadanie przyciągnąć uwagę jak najszerszej grupy odbiorców. Trzeba jednak wspomnieć, że z biegiem lat standardy w kwestii estetyki zmieniają się i reklama zewnętrzna powinna w jakimś stopniu dopasować się do przestrzeni, w której się znajduje.
Pierwszym podstawowym podziałem reklamy zewnętrznej to podział na reklamę:
Dalej możemy podzielić reklamę na:
Reklamy outdoor to bardzo zróżnicowany typ promocji. Wszystkie przedstawione poniżej nośniki reklamy zewnętrznej mają tzw. wspólny mianownik i ten sam cel, ale dzięki swoim charakterystycznym cechom, ich zastosowanie daje szereg korzyści pozytywnie wpływających na odczucia odbiorców. Jakie to zalety? Sprawdź koniecznie poniżej!
Najbardziej znany typ reklamy zewnętrznej to oczywiście plakaty i afisze, które wykorzystywane są od wieków. Jest to prosta i uniwersalna forma reklamy zewnętrznej. Papier, na którym drukuje się reklamy, jest odporny na działanie warunków atmosferycznych, dlatego można śmiało zastosować je nie tylko we wnętrzach budynków, ale również na zewnątrz – tablicach ogłoszeniowych, czy innych widocznych miejscach.
Billboardy to doskonale sprawdzająca się forma reklamy – ich wielkości mierzone są w metrach kwadratowych. Umieszcza się je najczęściej na ścianach budynków lub specjalnych konstrukcjach.
To forma reklamy wykorzystująca dużą płachtę materiału – najczęściej siatkę PCV – bądź papier. Wydrukowane na nich treści mogą służyć reklamie lub pełnić funkcję ścianki do zdjęć. Banery reklamowe najczęściej mocowane są na dużych tablicach.
Reklama wielkoformatowa to reklama o rozmiarach powyżej 100 metrów kwadratowych. Wykonywana jest z siatki winylowej przepuszczającej światło bądź z pełnego winylu, który nie przepuszcza światła. Ten rodzaj reklamy umieszcza się tylko na ścianach budynków, gdyż wykonanie konstrukcji pod tak dużą formę jest bardzo kosztowne.
Oklejanie witryny sklepu bądź lokalu usługowego to kolejna metoda na reklamę zewnętrzną. Sprawdza się ona zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu miejskiego – zwłaszcza pieszych. Okleiny wykonywane są z różnych rodzajów folii.
Jest to reklama zewnętrzna, która jest połączeniem tradycji i nowoczesności. Plakaty umieszczane są w szklanych gablotkach, które najczęściej są podświetlane, a więc zapewniają widoczność również po zmroku. Spotkać je można głównie na dworcach, przystankach i innych miejscach związanych z transportem publicznym.
Mobil to dwustronny billboard lub banner, który montuje się na specjalnej konstrukcji i wozi na przyczepie samochodu. Często mobilnej prezentacji plakatów reklamowych towarzyszą efekty dźwiękowe nawołujące do skorzystania z oferty.
Jest to reklama zewnętrzna, w formie naklejek odpornych na działanie czynników zewnętrznych. Reklamy tego typu umieszcza się bezpośrednio na pojazdach – samochodach, ciężarówkach, tramwajach oraz autobusach.
Jest to najbardziej współczesny rodzaj reklamy zewnętrznej, ponieważ wykorzystuje się w nich grafiki multimedialne. Infoscreeny to płaskie ekrany, które emitują treści takie jak kampania społeczna czy spot reklamowy. Najczęściej umieszcza się je w centrach miast.
Wszystko ma swoje plusy i minusy, i nie inaczej jest w przypadku reklam zewnętrznych. Poniżej krótki opis wad i zalet outdooru.
Niewątpliwie najważniejszą zaletą jest dotarcie do licznej grupy odbiorców przy użyciu jednego produktu. Komunikacja miejska, sklepy, autostrady i wiele innych to miejsca z największym potencjałem jeśli chodzi o przekaz informacji (nie licząc reklam w mediach).
Co więcej, jeden projekt możemy wykorzystać w kilku miejscach – umiejscowić go w większych lub mniejszych odległościach od siebie. Jeśli dobrze rozplanujemy rozmieszczenie reklam zewnętrznych, możemy być pewni, że każdy je zobaczy.
Kolejnym plusem jest statyczność reklamy (z wyjątkiem mobilów). Dzięki temu, że billboard przez pewien czas zajmuje stałe miejsce, jego obraz utrwala się w pamięci klientów. To z kolei zwiększa szansę na przypomnienie sobie o reklamie np. podczas zakupów.
Największą wadą reklam zewnętrznych jest ich ingerencja w przestrzeń publiczną. Niestety, reklamy, kolokwialnie mówiąc, zaśmiecają krajobraz. Dodać tu należy, że rozpraszają uwagę, co tyczy się przede wszystkim kierowców. Oczywiście wszystko zależy od wielkości, formy i barw, ale jak wiadomo – reklama aby była skuteczna, musi być dobrze widoczna.
Godny uwagi jest fakt, iż paradoksalnie zbyt wiele reklam umiejscowionych w jednym miejscu sprawia, że pojedyncze są mniej widoczne i mniej czytelne.
W przypadku reklamy zewnętrznej powinniśmy stosować się do:
Istnieją odrębne przepisy, które normują kwestie treści umieszczanych na reklamach zewnętrznych.
Przede wszystkim reklama nie może wprowadzać w błąd! Musi być czytelna i powinna zawierać wszystkie dane potrzebne do identyfikacji firmy. Ponadto, zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, zabronione jest dyskredytowanie konkretnych firm, zawodów czy towarów.
Umieszczanie treści dyskryminujących, nacjonalistycznych, szowinistycznych, wywołujących lęk, nakłaniających do przemocy lub przestępstw jest surowo zabronione!
Najważniejszą cechą reklamy outdoorowej jest umieszczenie jej poza miejscem zamieszkania konsumenta, czyli we wszelkiego rodzaju miejscach użyteczności publicznej.
Reklamy zewnętrzne dzieli się na wiele podtypów, ze względu na formę, rozmiary i estetykę. Wyróżnia się m.in. plakaty, billboardy, citylight oraz infoscreeny.
Największą zaletą jest dotarcie do dużej grupy odbiorców.
Ważną kwestią, jakiej zdecydowanie nie można pominąć jest, że reklama zewnętrzna nie może wprowadzać konsumenta w błąd!
Dodaj komentarz