Jak sprawdzić kontrahenta

Jak sprawdzić kontrahenta?

Opublikowano: 5 listopada 2021

Nawiązanie współpracy z nowym kontrahentem z jednej strony oznacza dla firmy korzyści, z drugiej zaś wiąże się z pewnym ryzykiem. Zweryfikowanie partnera biznesowego może uchronić nie tylko przed stratą pieniędzy, ale również przed konsekwencjami prawnymi.

Dlaczego warto sprawdzać kontrahentów przed nawiązaniem współpracy?

Atrakcyjna propozycja współpracy z nowym partnerem biznesowym to duża szansa na zysk, jednak warto sprawdzić wiarygodność potencjalnego kontrahenta. Taka weryfikacja umożliwi ocenę, czy dana firma jest rzetelna, co pozwala nie tylko uchronić się przed utratą pieniędzy lub towaru, ale też uniknąć kar związanych z oszustwami podatkowymi.

Zgodnie z wymaganiami ustawodawcy przedsiębiorcy zobowiązani są do należytego sprawdzania swoich kontrahentów. Niedopełnienie tego obowiązku może nieść ryzyko uczestnictwa w procederze przestępczym związanym z wyłudzeniami podatku VAT czy korupcją, a także z utratą opinii rzetelnego przedsiębiorstwa. Konsekwencją jest w tym przypadku nie tylko zniszczenie dobrego wizerunku, ale też kary finansowe lub ograniczenia wolności, a nawet upadłość.

W jaki sposób można sprawdzić kontrahenta?

Właściciele małych i średnich firm często wyszukują informacji o nowych partnerach biznesowych w internecie. Mogą oni skorzystać zarówno z bezpłatnych rejestrów, jak i tych dostępnych po dokonaniu stosownej opłaty, a więc np. Biur Informacji Kredytowej. Do wyszukania informacji zależnie od bazy potrzebne będą: numer NIP lub REGON, a w niektórych wystarczy adres siedziby firmy albo imię i nazwisko kontrahenta.

W przypadku dużych przedsiębiorstw współpracujących jednocześnie z wieloma partnerami biznesowymi sam proces ich weryfikacji jest czasochłonny i złożony. Wyszukiwanie informacji o każdym z kilkuset kontrahentów lub klientów w tym przypadku byłoby zbyt trudne, dlatego właściciele większych firm zazwyczaj korzystają ze specjalnych aplikacji stworzonych z myślą o sprawdzeniu innych przedsiębiorstw.

Jakie możliwości dają nowoczesne narzędzia dla firm?

Specjalny program do sprawdzania kontrahentów pozwala w automatyczny sposób zebrać dotyczące wielu kontrahentów dane, takie jak dane rejestrowe, finansowe, geograficzne, a nawet informacje prasowe. Niektórzy dostawcy produktów biznesowych dla przedsiębiorców oferują także w ramach aplikacji oszacowanie ryzyka współpracy z weryfikowanymi podmiotami. Takie oprogramowanie oraz inne aplikacje dla firm znaleźć można m.in. na Store PwC.

Czy warto zainwestować w specjalne narzędzia do sprawdzania kontrahentów? Przedsiębiorcy mający niewielu partnerów biznesowych mogą zweryfikować ich rzetelność, wyszukując odpowiednich informacji m.in. w internetowych bazach danych. W przypadku dużych przedsiębiorstw zdecydowanie korzystniej jest sięgnąć po nowoczesne aplikacje. Tego typu programy sprawdzają w krótkim czasie wiele podmiotów w oparciu o dane z różnych źródeł. Specjalny panel z możliwością modyfikacji kryteriów i wag zgodnie ze specyfiką firmy pozwala uzyskać informacje w pełni dostosowane do konkretnych oczekiwań. Wdrożenie tego typu rozwiązań to również możliwość wykazania należytej staranności w razie ewentualnego sporu z organami podatkowymi.

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Terminal płatniczy
Terminale płatnicze stanowią kluczowy element dla rozwoju ma...
zmiany w prawie podatkowym
Każdego roku dochodzi do mniejszych lub większych zmian w po...
biuro rachunkowe
Biura rachunkowe mogą podchodzić do realizacji usług w różny...
Biuro serwisowane
Wiele firm nie korzysta z własnej przestrzeni biurowej, ale...
agencja kreatywna
Agencje kreatywne zyskują w Polsce na popularności —...