Menu
grafik pracy

Jak ulepszyć funkcjonowanie firmy? Wystarczy stworzyć dobry grafik pracy!

Ten, kto nigdy nie prowadził firmy, nie ma pojęcia, jak bardzo wymagające i ciężkie jest to zadanie. Trzeba pamiętać o wszystkim i wszystkich, starając się trzymać kontrolę nad sytuacją; zażegnywać konflikty, nawiązywać interesy i dbać o to, aby firma generowała zyski. Papierkowa robota zamiast ułatwić te obowiązki, niejednokrotnie tylko je utrudnia. Nie jest tak jednak zawsze.

Jedna z najważniejszych papierkowych robót, jaką trzeba wykonać każdego miesiąca, polega na stworzeniu harmonogramu czasu pracy. Dobrze stworzony grafik pracy diametralnie zmienia funkcjonowanie przedsiębiorstwa na lepsze. Choć opracowanie go wymaga pewnych umiejętności, w tym godzenia interesów, myślenia do przodu i zwyczajnej, ludzkiej empatii, warto się do tego przyłożyć. Poznaj trzy złote zasady, które Ci w tym pomogą!

1. Nieznajomość prawa szkodzi

O prawdziwości tego porzekadła możesz się przekonać dużo szybciej niż myślisz. Układając grafik pracy, musisz wciąż odwoływać się do przepisów stojących w Kodeksie Pracy. Każde złamanie prawa, np. nieprzestrzeganie norm określających długość i częstotliwość koniecznych odpoczynków czy zatrudnianie pracowników na zbyt długie zmiany, może pociągnąć Twoją firmę na dno. Wielotysięczne kary wlepiane szefom, którzy nie zapoznali się z Kodeksem Pracy, to realna groźba. W zadbaniu o wierność przepisom pomogą Ci dedykowane narzędzia; odnajdziesz je m.in. na stronie GrafikOptymalny.pl.

2. Miej serce i patrzaj w serce

Zasiadając do grafiku pracy, myśl o interesach firmy – to jasne – ale jednocześnie nie zapominaj o swoich pracownikach. Jeśli o nich nie zadbasz, najprawdopodobniej szybko się na nich zawiedziesz. W harmonogramie czasu pracy musi być widoczna Twoja empatia i to, że bierzesz pod uwagę naturalne potrzeby Twojej kadry.

Ludzie to nie roboty – zdarzają im się ważne uroczystości czy wizyty u lekarza, których nie da się przesunąć. Uważaj jednak, żeby nie popaść ze skrajności w skrajność i nie przesadzić z wyrozumiałością w drugą stronę, np. zgadzając się na każdą zachciankę. Docenieni i dostrzeżeni pracownicy będą lojalni i nie zawiodą Cię w potrzebie; od razu zauważysz też poprawę w ich efektywności. Z kolei ignorowanie oddolnych potrzeb to prosta ścieżka ku dezorganizacji pracy i zrujnowanego wizerunku Twojej firmy.

3. Grosz do grosza, a będzie kokosza

Zanim zaczniesz tworzyć harmonogram pracy, dobrze przypatrz się swojemu budżetowi. Wiedząc, na co się stać, będziesz mógł optymalnie zaplanować podział pracy. Staraj się wyeliminować bezsensowne koszty, generowane chociażby przez zmiany na zakładkę; nie zatrudniaj zbyt wielu pracowników w godzinach czy miesiącach, które nie wymagają dużo pracy (zwłaszcza jeśli obracasz się w branży sezonowej albo w usługach, np. prowadzisz sklep).

Zawsze bierz pod uwagę charakter swojej firmy. Jednocześnie nie bądź zbytnim optymistą i nie oszczędzaj za wszelką cenę – pamiętaj, że zawsze może się zdarzyć nagła konieczność zorganizowania zastępstwa, a wtedy pieniądze będą Ci potrzebne. Jednym słowem: optymalizuj wydatki, ale zachowaj zdrowy rozsądek. Już teraz stwórz swój perfekcyjny grafik pracy na GrafikOptymalny.pl!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2020