Sercem każdego samochodu jest silnik. To przede wszystkim od niego zależy, jak długo pojazd będzie jeździł. Dzięki jego właściwej eksploatacji oraz konserwacji możesz zapewnić mu długi żywot. O czym trzeba pamiętać, by silnik auta pracował bez zarzutu?
Wymiana oleju co 30 tysięcy kilometrów to zabójstwo dla silnika. Olej silnikowy stale przyjmuje wiele szkodliwych substancji, a możliwość ich neutralizacji ma tylko przez krótki czas. Na przykład w popularnym silniku Diesla olej zapewnia drożność kanałów olejowych, jednak taką właściwość posiada jedynie do pewnego momentu.
Później w silniku zaczyna gromadzić się sadza, co jest początkiem niebezpiecznych dla układu napędowego procesów. Olej z silnika zasilanego gazem wygląda znacznie lepiej, ale niestety dostają się do niego kwaśne substancje, powodujące wewnętrzną korozję maszyny. Zasada jest prosta: jeśli dbasz o regularną wymianę oleju, koszt utrzymania silnika w dobrym stanie będzie niższy. Sprawdzony mechanik polecony przez zaufane źródło (na przykład portal taki jak Motointegrator.com) doradzi, jak często należy wymieniać olej w danym modelu.
Jeżeli posiadasz silnik Diesla, w szczególności z turbosprężarką, zapewnij mu oddech po długiej trasie. W trakcie jazdy olej jest tłoczony w ruchome elementy turbosprężarki, a temperatura układu rośnie. Przetarcie, a nawet zatarcie łożysk to cena, jaką możesz zapłacić za wyłączanie silnika tuż po forsownej jeździe, np. na autostradzie. Dobrze jest przejechać jeszcze kilkaset metrów spokojnie – w ten sposób zapewnisz pojazdowi odpowiednie smarowanie i schłodzenie pędem powietrza.
Szybki i energiczny start zaraz po uruchomieniu maszyny to najgorszy możliwy dla samochodu sposób ruszania. Rób to spokojnie, tak aby olej dotarł wszędzie, łańcuch rozrządu się naciągnął, a całość rozgrzała do odpowiedniej temperatury.
Zadbaj o to, żeby w silniku nigdy nie zabrakło oleju. W starych autach często zdarza się, że ulega on spaleniu lub wycieka. Nierzadko ma też miejsce sytuacja, kiedy poziom na wskaźniku wzrasta bez uzupełniania oleju. Może to oznaczać, że dostało się do niego paliwo. W takich wypadkach konieczna jest wymiana oleju. Cena za zignorowanie takich objawów to pogorszenie funkcjonowania silnika, a nawet jego zatarcie.
Dodaj komentarz