Menu

Jakie kanały oglądamy – raport KRRiT

Według danych za pierwszą połowę roku Polacy spędzają przed telewizorem ponad 4,5 godziny dziennie. Plasujemy się pod tym względem na jednej z najwyższych pozycji wśród krajów europejskich. Na telewizję poświęcamy zdecydowanie więcej czasu niż np. mieszkańcy Europy Zachodniej. Sprawdźmy zatem, co oglądają Polacy, jakie stacje nas najbardziej interesują i kto może pochwalić się największym udziałem na rynku telewizyjnym.

Telewizja nie tylko przez telewizor

Na wstępie należy zaznaczyć, że do oglądania telewizji wcale nie potrzebujemy teraz odbiornika telewizyjnego. Wystarczą np. laptop, szybki internet światłowodowy i telewizja w UPC. W ten sposób możemy oglądać telewizję w formacie HD, ale tak jak zaznaczyliśmy – niezbędne jest do tego posiadanie bardzo szybkiego łącza.

Z oglądania telewizji w tradycyjny sposób rezygnują przede wszystkim młodzi ludzie. Dokładnie przeanalizowała to agencja mediowa MEC. Sprawdziła ona, jak telewizję oglądają ludzie w wieku od 13 do 29 lat. W 2016 roku osoby te oglądały telewizję dziennie przez 2 godziny i 13 minut. Zmiana w stosunku do roku poprzedniego była nieznaczna, bo wyniosła zaledwie 7 minut. Co istotne, spadek zainteresowania tradycyjną telewizją wśród młodych osób za każdym razem przekłada się na większe zainteresowanie oglądaniem treści video przez internet. Kolejną ciekawostką jest to, że tylko Rumuni i Węgrzy poświęcili więcej czasu na telewizję niż my – biorąc pod uwagę kraje Europy Środkowo-Wschodniej.

Na jakich urządzeniach Polacy oglądają telewizję?

To, z jakich urządzeń Polacy korzystają w celu oglądania telewizji, pokazuje badanie wykonane przez IQ S96. Wprawdzie dotyczy ono 2015 roku, jednak pokazuje, w jakim kierunku idziemy. Ponad połowa uczestników badania stwierdziła, że do oglądania telewizji używa nie tylko telewizora, ale również innych urządzeń. Na jakie dokładnie wskazali badani? 43 proc. z nich stwierdziło, że ogląda telewizję na laptopie. 25 proc. używa do tego komputera, 20 proc. smartfona, a 15 proc. tabletu. W zestawieniu pojawiła się jeszcze konsola do gier, która została wskazana przez 4 proc. badanych.

Osoby badane potwierdziły również, że korzystają z telewizji internetowej – aż 43 proc. Natomiast 33 proc. korzysta także z serwisów typu VOD. Zaledwie 8 proc. osób uczestniczących w badaniu stwierdziło, że w ogóle nie ogląda telewizji, a 27 proc. uważa, że robi to jedynie sporadycznie.

Jakie kanały oglądamy – raport KRRiT

Dokładne dane dotyczące tego, jakie stacje telewizyjne oglądają Polacy, przygotowuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT). Według danych z I kwartału 2018 roku statystyczny Polak spędzał przed telewizorem 4 godziny i 50 minut dziennie. Oznacza to wzrost o 3 minuty w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Jeśli chodzi o to, jakie stacje najchętniej oglądaliśmy, to w zasadzie nic się nie zmieniło. Oczywiście najwięcej Polaków ogląda programy ogólnodostępne. Dokładne dane na temat udziału poszczególnych stacji w omawianym okresie wyglądają następująco:

  • TVP1 – 10,74 proc. udziału w rynku,
  • Polsat – 10,58 proc.,
  • TVN – 9,55 proc.,
  • TVP2 – 8,5 proc.

Jedyną stacją, która zanotowała wzrost w stosunku do ubiegłego roku jest TVP2, które zyskało dokładnie 0,24 punktu proc., natomiast największa strata dotyczy Polsatu – 0,49 punktu proc.

Wśród pierwszych 20 kanałów rankingu aż 16 to stacje, które są dostępne w ramach naziemnej telewizji cyfrowej. Wspomniane 4 uzupełniają jeszcze TV4, TVP INFO, TV PULS, TVN7, TTV – Twoja Telewizja, Puls2, TVP ABC, TV6, TVP Rozrywka, Stopklatka, Fokus TV, Super Polsat. W omawianym okresie do Telewizji Publicznej należało 29,3 proc. rynku, co oznacza spadek o 0,2 pkt. proc. Na pewno na uwagę zasługuje informacja, że Telewizja Publiczna w 2006 roku miała aż 50,9 proc. rynku, a w kolejnych latach tylko systematycznie traciła swój udział. Do kanałów Telewizji Publicznej należą TVP1, TVP2, TV Polonia, TVP INFO, TVP 3, TVP Rozrywka, TVP Kultura, TVP Seriale, TVP Sport, TVP HD, TVP Historia, TVP ABC.

Jakie programy były najchętniej oglądane w telewizji?

KRRiT publikuje również informacje na temat tego, jakie audycje telewizyjne Polacy oglądali najchętniej na poszczególnych kanałach. Poniżej pokażemy najpopularniejsze stacje i ich audycje w I kwartale 2018 roku.

TVP1

W przypadku tej stacji zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszyły się audycje sportowe, a wśród nich:

  1. Mecz towarzyski w piłce nożnej (2 emisje) – średnia oglądalność 5,5 mln osób,
  2. Puchar Świata w Skokach Narciarskich (10 emisji) – 5,4 mln,
  3. Mistrzostwa Świata w Lotach Narciarskich (2 emisje) – 5 mln.

TVP2

Co ciekawe, wyniki audycji TVP2 są podobne, ale mają całkowicie inny charakter:

  1. M jak miłość (serial – 23 emisje) – 6 mln,
  2. Pensjonat nad rozlewiskiem (1 emisja) – 4,1 mln,
  3. Na dobre i na złe (11 emisji) – 2,9 mln.

Polsat

Ta stacja nie może się pochwalić tak dobrymi wynikami. Na uwagę zasługuje na pewno zróżnicowanie TOP3:

  1. Taniec z gwiazdami (4 emisje) – 2,99 mln,
  2. Kevin sam w domu (1 emisja) – 2,88 mln,
  3. Gala mistrzów sportu (2 emisje) – 2,73 mln.

TVN

Również mocno zróżnicowane jest TOP3 w przypadku stacji TVN. Po raz pierwszy widzimy w nim serwis informacyjny:

  1. Fakty (90 emisji) – 3,1 mln.
  2. Planeta singli (film – 1 emisja) – 2,37 mln.
  3. Na wspólnej (serial – 49 emisji) – 2,17 mln.

Telewizja w dalszym ciągu istotna

Choć wydawać by się mogło, że zainteresowanie telewizją staje się coraz mniejsze, to dane statystyczne pokazują coś zupełnie innego. W dalszym ciągu spędzamy wiele czasu przed różnymi urządzeniami, które umożliwiają nam oglądanie telewizji, a niezmiennie największą oglądalnością cieszą się ogólnodostępne stacje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2021