Menu
fulfillment

Jakie możliwości daje fulfillment i dlaczego warto z niego korzystać?

Prowadząc sklep internetowy trzeba liczyć się z tym, że wymagania klientów z roku na rok rosną. Dotyczy do zwłaszcza kwestii dostawy zakupionego towaru, ponieważ klienci coraz częściej oczekują, że ten trafi do nich nawet tego samego dnia. Dlatego też każdy sprzedawca powinien odpowiednio zadbać o logistykę swojego e-biznesu. Jedną z możliwości jest skorzystanie z fulfillmentu. Co to jest i jakie korzyści za sobą niesie? Kto powinien skorzystać z tego rozwiązania?

Co to jest fulfillment?

Fulfillment to oddelegowanie wszelkich działań logistycznych do zewnętrznej firmy. Oznacza to, że właściciel sklepu internetowego nie musi się martwić o magazynowanie, pakowanie oraz wysyłkę towaru, bo wszystkie te czynności wykonuje za niego operator logistyczny. Może on również obsługiwać ewentualne zwroty czy wymiany. Jak taka współpraca wygląda w praktyce?

Zamawiany w hurtowni towar nie trafia do sklepu, ale bezpośrednio do magazynu operatora. Przebywa on tam do momentu złożenia przez klienta zamówienia. W momencie, gdy tak się dzieje, taka informacja trafia firmy logistycznej, która drukuje dowód sprzedaży i rozpoczyna proces pakowania produktu. Następnie przekazywany jest on do firmy spedycyjnej, która dostarcza przesyłkę bezpośrednio do klienta.

Jakie korzyści daje fulfillment?

Największą zaletą fulfillmentu jest to, że nasza firma nie musi posiadać magazynu. Element ten bywa szczególnie istotny w sytuacji, gdy sprzedajemy bardzo dużo towaru, ma on spore gabaryty lub jego przechowanie wymaga specjalnych warunków. Dlatego też bardzo ważny jest wybór odpowiedniej firmy, która będzie odpowiedzialna za sprzedawane przez nas rzeczy. Wybierając magazyn od mwlogistics.pl można mieć pewność, że pracująca tam kadra jest profesjonalna i należycie zajmie się wszelkimi towarami.

Inną korzyścią jaką daje fulfillment jest znaczna oszczędność czasu przeznaczonego na pakowanie i wysyłkę zamówień. Dodatkowo zyskuje się korzystną cenę dostawy do klienta, ponieważ większość operatów logistycznych ma podpisane korzystne umowy z firmami odpowiedzialnymi za spedycję. Nie trzeba również wydawać pieniędzy na obsługę własnego magazynu oraz zatrudniać dodatkowych pracowników. Usługa ta pozwala w pełni skupić się na procesie sprzedaży i pozyskiwania kolejnych klientów.

Korzystając tej usługi można dowolnie zwiększać lub zmniejszać wynajmowaną powierzchnię magazynową. Dzięki temu można lepiej przygotować się do wszelkich wyprzedaży, promocji czy sprzedaży w okresie przedświątecznym. Oszczędzamy również na materiałach potrzebnych do pakowania, ponieważ operatorzy z reguły kupują je po znacznie niższych cenach hurtowych.

Jakie wady ma fulfillment?

Fulfillment nie jest oczywiście wolny od wad. Najważniejszą z nich jest to, że nie mamy bezpośredniego kontaktu z towarem przed dostarczeniem go klientowi. Nie mamy również wpływu na to, w jaki sposób zostanie zapakowana paczka. Opcja ta nie jest również dostępna dla małych sklepów internetowych, które dopiero rozpoczynają swoją działalność i nie realizują większej ilości zamówień. Jest to również rozwiązanie tymczasowe, ponieważ w sytuacji, gdy nasz biznes e-commerce rozrośnie się do dużych rozmiarów, to koszty związane z fulfillment mogą okazać się wyższe, niż posiadanie własnego magazynu.

Fulmenit – kto powinien z niego korzystać?

Fulfillment jest formą outsourcingu usług logistycznych, skierowaną do sklepów internetowych, którym ciężko obsługiwać we własnym zakresie znaczne ilości zamówień. Jeżeli cały czas radzimy sobie z tym sami, to powinno tak pozostać, bo będzie to najbardziej opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia. Jednak, gdy to wszystko zaczyna przerastać nasze możliwości, to zlecenie tego zewnętrznemu operatorowi będzie najlepszym rozwiązaniem. Z tej możliwości powinny korzystać przede wszystkim e-biznesy, realizujące każdego miesiąca od 100 do 1000 zamówień. Każdy przypadek powinien być jednak indywidualnie policzony i skalkulowany.

W jaki sposób rozliczany jest fulfillment?

Najbardziej korzystną formą rozliczenia jest tzw. p4p, czyli „pay for performance”. Płaci się wówczas za realne miejsce zajmowane przez towar oraz za operacje, które faktycznie są zrealizowane. Dzięki temu możliwa jest zamiana kosztów stałych na koszty zmienne. Opłaty związane z magazynowaniem są wprost proporcjonalne do sprzedaży towaru. Jeżeli więc w danym miesiącu jest ona słabsza, wówczas koszty magazynowania i wysyłki zamówień również będą odpowiednio niższe.

Taki model rozliczania charakteryzuje się również niskim progiem wejścia w taką współpracę. Na samym początku, przy małej ilości towarów i liczby zamówień, koszty obsługi nie są zbyt wysokie. Ważne jest to, żeby posiadać zintegrowane systemy informatyczne oraz digitalizację obsługi zamówień, które dzięki temu będą bezpośrednio spływały do systemów operacyjnych firmy odpowiedzialnej za logistykę. Pomoże to również usprawnić wszelkie procesy związane ze zwrotami, wymianami, reklamacjami czy inwentaryzacją.

Piotr Chodkiewicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2020