Menu
wyważarki do kół

Kompendium wiedzy o wyważarkach do kół aut osobowych

Należy zacząć od tego co powoduje wibracje pojazdu? Niewyważenie opon i kół jest jedną z najbardziej prawdopodobnych przyczyn drgań pojazdu. Inne przyczyny mogą być związane z problemami z układem napędowym i/lub zużytymi komponentami zawieszenie. Niewyważenie opony i koła może skutkować zużyciem się opony, utratą przyczepności i przedwczesnym zużyciem części zawieszenia i układu kierowniczego.

Przednie opony powodują bardziej zauważalne objawy niż tylne, gdy nie są wyważone z powodu przenoszenia przez elementy zawieszenia i układu kierowniczego oraz sprzężenia zwrotnego odczuwanego na kierownicy. Wibracje wynikające z niewyważenia tylnego koła mogą nie być tak oczywiste, ale nadal będą powodować zużycie opon.

Brak wyważenia opony powstaje, gdy ciężar materiałów, z których wykonana jest opona, nie jest równomiernie rozłożony w całej oponie, co powoduje, że opona jest cięższa z jednej strony niż z drugiej. Brak równowagi może być spowodowany problemami produkcyjnymi lub zużyciem opon. Nowe opony będą miały niewielkie niewyważenie, które można skorygować poprzez dodanie ciężaru w określonym miejscu, aby przeciwdziałać skutkom niewyważenia. Jeśli do wyważenia opony potrzebna jest nadmierna masa, może to oznaczać uszkodzenie opony lub nieprawidłowe osadzenie opony na obręczy koła.

Możliwe jest wyważenie opony i koła i nadal występują wibracje spowodowane podskakiwaniem kół. Należy zauważyć, że bicie mniejsze niż 0,030″ zwykle nie powoduje zauważalnych wibracji. Jednak do wymiany opony lub koła zaleca się bicie większe niż 0,125″.

Rodzaje ciężarów kół

Obciążniki Clip-On są nabijane na miejsce, a obciążniki Tape-On używają dwustronnej taśmy samoprzylepnej.

Korekta niewyważenia wymaga zamocowania obciążników kół do obręczy. Nakładane obciążniki do kół są mocowane do obręczy za pomocą młotka do obciążników do kół. Dostępne są różne rodzaje klipsów, aby dopasować je do różnych typów kół. Aluminiowe felgi z kołnierzem do ciężarka nabijanego mogą wymagać powlekanego lub aluminiowego klipsa, aby nie powodowały korozji felgi.

Obciążniki taśmowe mogą być również stosowane do felg aluminiowych. Odważniki taśmowe są dostępne w paskach, które można przyciąć na odpowiednią długość, aby uzyskać żądaną wagę. Obciążniki te mocuje się za pomocą dwustronnej taśmy klejącej po oczyszczeniu okolicy koła. Obciążniki naklejane na taśmę można umieścić w ukrytym miejscu po wewnętrznej stronie koła, aby nie były widoczne na zewnątrz, aby uzyskać najlepszy wygląd. Dostępne są również listwy chromowane. Dobre montażownice do kół aut osobowych posiadają właśnie taką funkcje jak ukrywanie za szprychami.

Stosowanie obciążników na koła prowadzące rozpoczęło się w latach 30. XX wieku. Jednak ciężarki  ołowiane zostały zakazane przez Komisję Europejską w 2005 roku, a obecnie są również zakazane w kilku Stanach Zjednoczonych. Alternatywne obciążniki są wykonane ze stali lub cynku lub stopu cynku o nazwie ZAMA, który łączy cynk, aluminium i miedź. Dostępne są również bezołowiowe obciążniki taśmowe.

wyważarki do kół

Wyważanie kół

Istnieją dwa rodzaje wyważania kół, statyczne i dynamiczne. Statyczny oznacza, że ​​obiekt jest nieruchomy. Dlatego przed wyważeniem komputerowym wykonano wyważanie statyczne z kołem w spoczynku. Gdyby koło z niewyważeniem statycznym było zamontowane na wałku z ciężkim punktem na górze, ciężki punkt samoczynnie obracałby się do najniższego możliwego położenia. Gdyby koło było w równowadze statycznej, samo nie miałoby tendencji do obracania się.

Nierównowaga statyczna naraża koło na uderzenia pionowe (w górę i w dół), które pogarszają się wraz z większą prędkością. Uderzenia te występują, gdy opona ma ciężki punkt na jednym końcu bieżnika. Niewielkie niewyważenie, gdy koło jest w spoczynku, może spowodować dużą siłę uderzenia, gdy koło kręci się przy prędkościach autostradowych. Na przykład, jeśli 15-calowe koło jest niezrównoważone o 30 g w spoczynku, przy prędkości 100 km/h  siła uderzenia wyniesie ponad 2 kg.

Nierównowaga statyczna powoduje zużycie opony, co powoduje efekt żłobienia, w wyniku czego na bieżniku opony powstaje tłoczenie lub ząbkowanie. Części mechaniczne również zużywają się przedwcześnie przez te wibracje. Ekstremalne przypadki mogą spowodować, że opona podskakuje, która może faktycznie zjechać z drogi, zwłaszcza w połączeniu ze złym amortyzatorem (znanym jako podskakiwanie koła lub opony).

Tarcie statyczne

Część opony stykająca się z drogą w rzeczywistości porusza się z prędkością 0 mil na godzinę. Nazywa się to tarciem statycznym. Podczas zderzenia koła, gdy opona wraca na jezdnię, niewielka ilość jej gumy jest ścierana. Dzieje się tak, ponieważ opona poruszała się z taką samą prędkością, jak pojazd, gdy zjeżdżał z drogi. To szorowanie zachodzi na całej powierzchni opony, powodując zużycie miseczek na całym obwodzie powierzchni bieżnika.

Równoważenie statyczne

Wyważanie statyczne, zwane również wyważaniem jednopłaszczyznowym, odbywa się w jednej płaszczyźnie, gdzie ciężar kompensacyjny jest dodawany po przeciwnej stronie koła. Nowoczesne wyważarki do kół są w stanie określić wielkość niewyważenia ciężarków i położenie ciężarka dokładnie naprzeciwko ciężkiego miejsca na oponie. Wyważanie statyczne jest jedną z kilku metod wyważania w dzisiejszych wyważarkach do kół. Chociaż istnieją lepsze tryby wyważania felg aluminiowych, ta opcja może być wykorzystana przy wyborze ukrycia ciężarków kół po wewnętrznej stronie koła. Podczas statycznego wyważania aluminiowego koła, popularne jest stosowanie ciężarków przyklejanych taśmą do wewnętrznej strony koła w płaszczyźnie środkowej.

Dynamiczne wyważanie kół

Równowaga dynamiczna oznacza równowagę w ruchu. Jest również nazywana równowagą dwupłaszczyznową, ponieważ mierzy siłę boczną  oraz siłę w górę i w dół (osiową lub promieniową). Siły boczne są zauważalne, gdy kierownica porusza się do przodu i do tyłu. Wyważarka do kół osobowych obraca koło i określa położenie i ilość wibracji. Komputer dzieli oponę na dwie połowy i mierzy siły poprzeczne i promieniowe po każdej stronie środka opony. Obciążniki są dodawane z każdej strony koła, aby skorygować niewyważenie. Dlatego opona wyważana dynamicznie jest również wyważana statycznie.

Nierównoważenie dynamiczne

Kiedy opona ma większą masę po wewnętrznej lub zewnętrznej stronie bieżnika, ma nierównowagę dynamiczną. Brak równowagi dynamicznej jest zauważalny tylko wtedy, gdy opona i koło się kręcą. Opona będzie miała tendencję do kołysania się na boki (z lewej i prawej strony), co również powoduje szybsze zużycie opony. Kiedy opona się kręci, ciężkie miejsce będzie miało tendencję do szukania linii środkowej opony. Dlatego opona drży na boki. Kiedy ciężki punkt znajduje się z przodu, odpycha koło na bok. Gdy opona obróci się o pół obrotu, ciężki punkt powoduje, że koło próbuje skręcić w przeciwnym kierunku. Jednak większość opon ma niewyważenie po obu stronach opony, co wymaga umieszczenia obciążników równoważących po obu stronach koła.

Działanie dynamicznej nierównowagi

Prawidłowym sposobem na statyczne wyważenie koła jest podzielenie ciężaru na pół i umieszczenie równych ciężarów po obu stronach koła. Niektórzy producenci opon zalecają tę procedurę, gdy waga przekracza 20 gramów lub 0,71 uncji. Jest mało prawdopodobne, aby opona miała niewyważenie statyczne i nie miała również niewyważenia dynamicznego. Gdy koło i opona zostały wyważone dynamicznie, oba rodzaje niewyważenia można wyeliminować.

Wyważarki do kół aut osobowych

Komputerowe wyważarki do kół są popularne, dokładne i łatwe w użyciu do wyważania opon zarówno w trybie statycznym, jak i dynamicznym. Wyważanie komputerowe jest zwykle wykonywane po naprawie opony lub po zamontowaniu nowej opony na kole. Koło jest montowane do poziomego gwintowanego wału za pomocą adapterów dostarczanych wraz z maszyną.

Jak zamontować koło na wyważarce?

Inną przyczyną niewyważenia może być nieprawidłowe zamontowanie koła na wyważarce. Według FMC Corporation, 16 kg zespół opony i koła, który jest przesunięty o zaledwie 0,006 cala, spowoduje błąd niewyważenia 15 g. Efekt tego rodzaju niewyważenia można zademonstrować, najpierw wyważając  koła na wyważarce, a następnie poluzuj koło na tyle, aby umieścić standardową wizytówkę między płytą kołnierza na wyważarce a kołem. Dokręć i ponownie zakręć założonym kołem i zauważ różnicę w odczytach masy mierzonych przez wyważarkę. Najlepszą metodą montażu koła na wyważarce jest metoda podana przez producenta, która powiela sposób centrowania koła na pojeździe.

Podczas montażu celem jest odtworzenie takiego samego sposobu montażu w pojeździe. Idealnie wyważony zestaw kół może zostać nieprawidłowo zamontowany z powrotem na pojeździe i spowodować niewyważenie. Montaż jest najważniejszym elementem zapewniającym dobre wyważenie na drodze.

Jeśli Twoim jedynym zmartwieniem jest powtarzalność, będziesz musiał zainwestować w uniwersalne flansze  lub niektóre zestawy płyt montażowych tulei firmy Haweka, aby zwiększyć dokładność montażu. Pamiętaj, że nawet przy tak dużej dokładności ważne jest, aby koło było prawidłowo zamontowane na pojeździe, aby uzyskać najlepszy wynik. Montaż ma znaczenie!

Zakup wyważarki

Właściciel serwisu ma wiele możliwości wyboru, jeśli chodzi o ocenę, która inwestycja w wyważarkę do kół jest najlepsza w oparciu o wielkość zakładu, poziom umiejętności techników, poziom obsługi i średnią liczbę zleceń napraw związanych z serwisem kół, w połączeniu z planowanym wzrostem potencjału w usługach wyważania kół.

Koła zawsze wymagają wyważenia podczas prac związanych z oponami. Jednak ta usługa może być również oferowana, gdy potrzebne są różnego rodzaje usług związane z zawieszeniem, hamulcami, ponieważ naprawy te mogą również przyczyniać się do wibracji i nadmiernego zużycia opon. Często test drogowy i niewielka ilość edukacji klienta mogą znacznie poprawić usługi wyważania kół, aby zapewnić całkowicie płynną jazdę pojazdu.

Wyważarki do kół występują w wielu różnych konfiguracjach i możliwościach działania. Funkcje opierają się na wydajności, łatwości użytkowania i tym, jak dobrze technik może wyważyć koło, jednocześnie chroniąc je przed potencjalnym uszkodzeniem podczas zaciskania, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość jazdy oraz zwiększyć produktywność i rentowność warsztatu.

Wyważarki do kół i ich pakiety akcesoriów różnią się znacznie kosztami od około 3 000 do 90 000 PLN. Przedział cenowy i odpowiadające mu różnice w cechach produktów są ogromne. Twoja pierwsza uwaga powinna brzmieć: Czy chcesz po prostu wykonać wyważenie, czy chcesz wykonać najlepszą możliwą pracę, rozwiązując całą procedurę?

Poniżej wymieniono cechy i zalety wyważarek dostępnych na rynku. Wykorzystaj je jako listę kontrolną, aby określić, który wybór jest dla Ciebie najlepszy podczas wyszukiwania sprzętu do wyważania kół dla Twojego serwisu.

Interfejs technika

Klawiatura LED: podstawowa klawiatura i odczyt cyfrowy LED. Zaawansowane funkcje mogą być trudne do opanowania bez szkolenia.

Monitor LCD z klawiaturą dotykową: Wyświetlacz z klawiaturą do wprowadzania, zwykle umieszczoną pod monitorem.

Monitor LCD z ekranem dotykowym: Do monitora z ekranem dotykowym należy używać rękawic; oferuje najprostszy zestaw zaawansowanych funkcji dostępności i wydajności.

Układ napędowy

Napięcie wejściowe 220V, 1Ph. 50/60Hz

Cięższe masy montażowe wymagają wyższego momentu obrotowego silnika. Napędy silnikowe występują w konfiguracjach AC lub DC, czasami z serwomechanizmem używanym do przełączania pozycji położenia koła do ciężaru.

Mocowanie koła

Nakrętka motylkowa standardowa lub szybkomocująca: Nakrętka motylkowa może być dostępna ze standardowym gwintem lub składaną szczęką, szybkomocującą konstrukcją.

Zacisk pneumatyczny lub elektromechaniczny :Wałek wyważający automatycznie chowa się i zaciska koło po aktywacji.

Podnośniki kół

Praktycznie wszystkie wyważarki do kół osobowych mają wały montowane poziomo. Podnoszenie ciężkich kół na wyważarkę stwarza dwa potencjalne problemy (i możliwości), które można rozwiązać za pomocą podnośnika do kół.

■ Ciężkie koła zwiększają ryzyko nadwyrężenia kręgosłupa pracownika, a podnoszenie koła chroni operatora i ułatwia pracę.

■ Gdy ciężkie koła są utrzymywane w pozycji mocowania za pomocą podnośnika koła, może to zwiększyć dokładność centrowania i zmniejszyć ryzyko błędu mocowania, który może powodować nieprawidłowe pomiary wyważenia.

Adaptery

Stożki centrujące i tuleje zaciskowe powinny pasować do tylnego otworu piasty większości kół, które mają być wyważane. Niektóre felgi aluminiowe nie mogą być wycentrowane i mogą nawet ulec uszkodzeniu, chyba że felga jest zamontowana z tyłu na stożku.

Stosuje się coraz częściej płyty dociskowe 4, 5, 6 bolcowe, aby umożliwić montaż stożków z tyłu i chronić kosmetyczną stronę powierzchni felgi.

Opcje wprowadzania danych

Wprowadzanie ręczne wymaga wprowadzenia przez operatora prawidłowego położenia ciężarka pod względem odległości, średnicy i szerokości między lokalizacjami ciężarków.

2-D (odległość i średnica) pozwala na wprowadzenie wewnętrznych ramion danych odległości i średnic wymaganych do wyważenia masy na taśmie samoprzylepnej.

3-D (odległość, średnica i szerokość) umożliwia wprowadzanie odległości i średnic wewnętrznego ramienia danych oraz pomiaru szerokości zewnętrznej powierzchni koła do kołnierza felgi wymaganej do wyważania ciężarka zaciskowego.

Automatyczne wprowadzanie danych i wybór typu masy mogą być wybierane automatycznie bez wprowadzania jakichkolwiek danych przez operatora.

Pozycjonowanie ciężaru można osiągnąć poprzez ręczne umieszczenie za pomocą wewnętrznego ramienia danych lub koło może przełączać i ustawiać silnik do pozycji automatycznej i być łatwo pozycjonowane za pomocą linii laserowej lub laserowego spottera w dolnym martwym punkcie (BDC).

Kalibracja i kontrole kalibracji często nie są wymagane, jednak operator powinien zostać przeszkolony w zakresie wykonywania tych prostych procedur w przypadku napotkania „ścigania ciężaru” podczas wyważania.

Oprogramowanie do jednopłaszczyznowego wyważania dynamicznego skanuje koło w poszukiwaniu pojedynczego miejsca umieszczenia ciężarka, co pozwala na korektę zarówno sił statycznych, jak i sił parcia za pomocą jednego zastosowania ciężarka, oszczędzając znaczną ilość czasu, a czasami również zmniejsza zużycie ciężarków.

Ukryty ciężarek / balansowanie za szprychą to kosmetyczna funkcja podziału ciężaru, która pozwala technikowi ukryć ciężarki klejone za szprychami kół.

Wyważanie diagnostyczne łączy wydajne funkcje wyważania koła z pomiarem mimośrodowości koła, aby upewnić się, że koło jest okrągłe podczas toczenia, gdy jest wyważone. Bicie promieniowe koła można mierzyć za pomocą czujnika rolkowego, laserowego lub sonaru.

Ceny wyważarek do kół (https://sklep.tiptopol.pl/wywazarki-do-kol.html) aut osobowych wahają się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ze względu na znaczny koszt warto zwrócić uwagę przy zakupie na markę i producenta. Dodatkowo, co bardzo ważne na serwis urządzenia. Świadomość, że w razie awarii urządzenia, serwisant przyjedzie do warsztatu i naprawi lub wymieni wadliwą część, gwarantuje spokój, a w sezonie nie zostaniemy długo z niedziałającą wyważarką do kół.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2021