Menu
Koncert Adwentowy

Koncert Adwentowy w Warszawie

16 grudnia 2018 r. w Kościele św. Benona w Warszawie o godz. 19.00 odbędzie się Koncert Adwentowy. Zostaną na nim wykonane staropolskie utwory z XV – XVII w. o tematyce adwentowej w interpretacji znakomitych solistów.

Adwent to czas refleksji, pokuty i oczekiwania na Boże Narodzenie. W takim klimacie będzie właśnie Koncert Adwentowy przygotowany przez Polską Operę Królewską. Podczas koncertu zostaną zaprezentowane dzieła oddające swoim charakterem tematykę adwentu.

 W najlepszym wykonaniu

Koncert Adwentowy odbędzie się w wykonaniu i interpretacji znakomitych solistów: Marty Boberskiej i Andrzeja Klimczaka. z udziałem Chóru Kameralnego działającego przy Polskiej Operze Królewskiej oraz zespołu instrumentów dawnych Capella Regia Polona.

Koncert Adwentowy czyli muzyka „na czasie”

Główną postacią wielu utworów, które zostaną zaprezentowane w niedzielę, jest Maryja. O niej jest utwór, który zaczyna Koncert Adwentowy pt. Bądź wiesioła Panno czysta.

Utwór Anonima to polski XV w. zabytek będący muzycznym odpowiednikiem gotyckich „pięknych Madonn”, urzekających swym pięknem. Jest to ważny utwór w historii średniowiecznej muzyki polskiej, łączący kompozytorski kunszt z modlitwą i pięknem – mówi Jacek Urbaniak, dyrygent, odpowiedzialny za opracowanie utworów. Od 2017 r. współpracuje z Polską Operą Królewską w Warszawie przy tworzeniu programów dawnej muzyki.

W programie koncertu znalazły się także takie działa jak: Zdrowaś bądź Maryja Anonima, Modlitwa, gdy dziatki spać idą Wacława z Szamotuł, Introitus Marcina z Warty (Warteckiego), Piosnka barzo piękna o narodzeniu Pańskim Anonima, Głos dźwięczny z nieba wychodzi Anonima ze śpiewnika Michała Mioduszewskiego. Na Koncercie Adwentowym nie zabraknie Pana wołam Mikołaja Gomółki – Psalmu 142 do słów Jana Kochanowskiego, a także Viderunt omnes fines Terre Mikołaja Zieleńskiego.

Adwent w muzyce

Niedzielny Koncert Adwentowy to także okazja do wysłuchania dzieła Wacława z Szamotuł Modlitwa, gdy dziatki spać idą.

– Utwór jest jednym z najpiękniejszych polskich dzieł muzyki dawnej. Kunsztowna kołysanka otwiera przestrzeń refleksji i modlitewnej zadumy, kierując nas słuchaczy ku szczęśliwemu oczekiwaniu – mówi Jacek Urbaniak, uważany za jednego z pionierów ruchu muzyki dawnej w Polsce.

Dwa muzyczne rarytasy prezentowane na Koncercie Adwentowym to: utwór instrumentalny Introitus Marcina z Warty (Warteckiego) oraz prawykonanie Piosnki barzo pięknej o narodzeniu Pańskim, kompozytora anonimowego z XVI w. Pana wołam – psalm 142, wyjęty jest z monumentalnego zbioru Melodyje na Psałterz Polski Mikołaja Gomółki i Jana Kochanowskiego, z 1580 r.

Jest to jeden z najbardziej przejmujących i doskonałych muzycznie psalmów, w którym człowiek błaga Boga o pomoc. To śpiew o rozpaczy i nadziei – kontynuuje dyrygent Jacek Urbaniak, współzałożyciel Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej.

Muzyka renesansu

Dzieło wybitnego polskiego kompozytora z przełomu XVI i XVII w. Mikołaja Zieleńskiego Viderunt omnes jest efektowną i uroczystą chwalbą Boga w muzycznym stylu dojrzałego renesansu. Utwór ten, to ulubiona dawna kompozycja chóralna śpiewana w świecie.

Prezentowana podczas Koncertu Adwentowego pieśń Wigilja Niepokalanej stanowi połączenie współczesnego wiersza Siostry Rut – Kamedułki ze Złoczewa, będącego jej rozważaniem adwentowym, z popularną w całej renesansowej Europie, obecną także w polskich zapisach melodią taneczną Passamezzo. Siostra Rut oczekując narodzin Jezusa mówi w swym wierszu: Niech znowu będę czysta, wierna, a wiara ma, jak studni głębia…. – mówi dyrygent Jacek Urbaniak.

 Ewa Ploplis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2020