16 grudnia 2018 r. w Kościele św. Benona w Warszawie o godz. 19.00 odbędzie się Koncert Adwentowy. Zostaną na nim wykonane staropolskie utwory z XV – XVII w. o tematyce adwentowej w interpretacji znakomitych solistów.
Adwent to czas refleksji, pokuty i oczekiwania na Boże Narodzenie. W takim klimacie będzie właśnie Koncert Adwentowy przygotowany przez Polską Operę Królewską. Podczas koncertu zostaną zaprezentowane dzieła oddające swoim charakterem tematykę adwentu.
Koncert Adwentowy odbędzie się w wykonaniu i interpretacji znakomitych solistów: Marty Boberskiej i Andrzeja Klimczaka. z udziałem Chóru Kameralnego działającego przy Polskiej Operze Królewskiej oraz zespołu instrumentów dawnych Capella Regia Polona.
Główną postacią wielu utworów, które zostaną zaprezentowane w niedzielę, jest Maryja. O niej jest utwór, który zaczyna Koncert Adwentowy pt. Bądź wiesioła Panno czysta.
– Utwór Anonima to polski XV w. zabytek będący muzycznym odpowiednikiem gotyckich „pięknych Madonn”, urzekających swym pięknem. Jest to ważny utwór w historii średniowiecznej muzyki polskiej, łączący kompozytorski kunszt z modlitwą i pięknem – mówi Jacek Urbaniak, dyrygent, odpowiedzialny za opracowanie utworów. Od 2017 r. współpracuje z Polską Operą Królewską w Warszawie przy tworzeniu programów dawnej muzyki.
W programie koncertu znalazły się także takie działa jak: Zdrowaś bądź Maryja Anonima, Modlitwa, gdy dziatki spać idą Wacława z Szamotuł, Introitus Marcina z Warty (Warteckiego), Piosnka barzo piękna o narodzeniu Pańskim Anonima, Głos dźwięczny z nieba wychodzi Anonima ze śpiewnika Michała Mioduszewskiego. Na Koncercie Adwentowym nie zabraknie Pana wołam Mikołaja Gomółki – Psalmu 142 do słów Jana Kochanowskiego, a także Viderunt omnes fines Terre Mikołaja Zieleńskiego.
Niedzielny Koncert Adwentowy to także okazja do wysłuchania dzieła Wacława z Szamotuł Modlitwa, gdy dziatki spać idą.
– Utwór jest jednym z najpiękniejszych polskich dzieł muzyki dawnej. Kunsztowna kołysanka otwiera przestrzeń refleksji i modlitewnej zadumy, kierując nas słuchaczy ku szczęśliwemu oczekiwaniu – mówi Jacek Urbaniak, uważany za jednego z pionierów ruchu muzyki dawnej w Polsce.
Dwa muzyczne rarytasy prezentowane na Koncercie Adwentowym to: utwór instrumentalny Introitus Marcina z Warty (Warteckiego) oraz prawykonanie Piosnki barzo pięknej o narodzeniu Pańskim, kompozytora anonimowego z XVI w. Pana wołam – psalm 142, wyjęty jest z monumentalnego zbioru Melodyje na Psałterz Polski Mikołaja Gomółki i Jana Kochanowskiego, z 1580 r.
– Jest to jeden z najbardziej przejmujących i doskonałych muzycznie psalmów, w którym człowiek błaga Boga o pomoc. To śpiew o rozpaczy i nadziei – kontynuuje dyrygent Jacek Urbaniak, współzałożyciel Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej.
Dzieło wybitnego polskiego kompozytora z przełomu XVI i XVII w. Mikołaja Zieleńskiego Viderunt omnes jest efektowną i uroczystą chwalbą Boga w muzycznym stylu dojrzałego renesansu. Utwór ten, to ulubiona dawna kompozycja chóralna śpiewana w świecie.
– Prezentowana podczas Koncertu Adwentowego pieśń Wigilja Niepokalanej stanowi połączenie współczesnego wiersza Siostry Rut – Kamedułki ze Złoczewa, będącego jej rozważaniem adwentowym, z popularną w całej renesansowej Europie, obecną także w polskich zapisach melodią taneczną Passamezzo. Siostra Rut oczekując narodzin Jezusa mówi w swym wierszu: Niech znowu będę czysta, wierna, a wiara ma, jak studni głębia…. – mówi dyrygent Jacek Urbaniak.
Ewa Ploplis
Dodaj komentarz