Legenda napędu Quattro

Opublikowano: 28 lutego 2018

Wśród wielu różnych odmian napędów na obie osie tylko jeden stał się legendą. Gdy słyszymy „Quattro”, od razu przychodzą na myśl Audi i WRC. Mało kto wie, że najlepszy napęd na cztery koła ma korzenie w topornych wojskowych samochodach terenowych.

Legenda napędu Quattro. Inżynierowie Audi wpadli na pomysł napędu Quattro przez przypadek. Koncepcja narodziła się w Skandynawii podczas testów prototypowego auta, które w późniejszym czasie weszło do produkcji jako model 100. Audi już wtedy chciało stworzyć samochód, który dawałby sobie radę na każdej nawierzchni. Problemem było to, że 200-konny silnik w połączeniu z tylnym napędem nie dawał sobie rady na oblodzonych trasach.

Okazało się, że w międzyczasie Volkswagen testował mały pojazd wojskowy z napędem 4×4 – Volkswagen Iltis. W tamtych czasach nie było do końca oczywiste, że połączenie napędu na obie osie z 200-konną jednostką napędową zakończy się takim sukcesem. Osobą, która połączyła zmodyfikowany napęd z Iltisa z prototypem Audi, był Walter Treser.

Narodziny legendy

Po fuzji napędu z genialną konstrukcją sedana Audi narodził się model A1, najwspanialszy model Audi 80. Pięciocylindrowy silnik w połączeniu z napędem na obie osie był majstersztykiem. Samochód pokonywał oblodzone zakręty jak po torach. Nowatorskie połączenie zostało osobiście przetestowane przez Ferdinanda Piecha – szefa działu technicznego Audi, który po jeździe próbnej stwierdził, że napęd musi jak najszybciej trafić do produkcji. Nazwę nowo powstałego napędu zaczerpnięto z języka łacińskiego, w którym „quattro” oznacza „cztery”. Audi Quattro pierwszej generacji sprzedało się w 17 tys. sztuk.

Jak to działa?

Początkowa wersja napędu była dość prostą konstrukcją. Trzy mechanizmy różnicowe przenosiły moc wygenerowaną przez silnik na obie osie, z czego dwa były wyposażone w ręczną blokadę. Aby wszystko skutecznie działało, kierowca musiał wiedzieć, w którym momencie zblokować mechanizm za pomocą dźwigni. W późniejszym czasie dźwignię zastąpiono przyciskiem przy skrzyni biegów.

W 1986 roku doszedł jeszcze dyferencjał o ograniczonym poślizgu, zastępując międzyosiową blokadę – tak powstał słynny Torsen. Miał on za zadanie dzielić moc na obie osie w proporcjach 50:50. Gdy jedna z nich zostanie zblokowana, mechanizm przenosi moment obrotowy na przód bądź tył, rozdzielając moc w stosunku 25:75 lub 75:25.

 Quattro pisze historię rajdów

Hasło reklamowe Audi: „Przewaga dzięki technice” sprawdziło się już w latach 80. Właśnie w tej dekadzie Audi 80 Quattro brylowało na trasach rajdów WRC. Najlepiej potwierdzają to 23 wygrane rajdy i 4 tytuły mistrza świata. Dzięki napędowej rewolucji stworzona została legendarna kategoria rajdowa – gruba B.

Potencjał nowego wynalazku Audi docenili również kierowcy. Fiński kierowca Hannu Mikkola wyczuł potencjał, jaki daje to rozwiązanie, po czym zrezygnował z oferty Forda i Mercedesa, wygrywając tym samym rajd z 26-minutową przewagą, co było ogromnym sukcesem. Również Michèle Mouton, uznawana do dziś za najbardziej utalentowaną kobietę w historii rajdów WRC, startowała w Audi 80 Quattro.

zdej. materiały prasowe

Mateusz Arwaniti – Sierański

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Sonos
Dzięki zaawansowanym technologiom, takim jak wzmacniacze kla...
technologia LED
Zastosowanie energooszczędnej technologii oświetlenia w ozna...
Integracja telefonii z CRM
Rozmowa telefoniczna to wciąż podstawowy środek komu...
Ewa Kraińska
AI już kieruje naszymi zakupami. To jest aktualna rz...
Pompa ciepła
Pompy ciepła stanowią innowacyjne rozwiązanie w dzie...