Legenda napędu Quattro. Inżynierowie Audi wpadli na pomysł napędu Quattro przez przypadek. Koncepcja narodziła się w Skandynawii podczas testów prototypowego auta, które w późniejszym czasie weszło do produkcji jako model 100. Audi już wtedy chciało stworzyć samochód, który dawałby sobie radę na każdej nawierzchni. Problemem było to, że 200-konny silnik w połączeniu z tylnym napędem nie dawał sobie rady na oblodzonych trasach.
Okazało się, że w międzyczasie Volkswagen testował mały pojazd wojskowy z napędem 4×4 – Volkswagen Iltis. W tamtych czasach nie było do końca oczywiste, że połączenie napędu na obie osie z 200-konną jednostką napędową zakończy się takim sukcesem. Osobą, która połączyła zmodyfikowany napęd z Iltisa z prototypem Audi, był Walter Treser.
Po fuzji napędu z genialną konstrukcją sedana Audi narodził się model A1, najwspanialszy model Audi 80. Pięciocylindrowy silnik w połączeniu z napędem na obie osie był majstersztykiem. Samochód pokonywał oblodzone zakręty jak po torach. Nowatorskie połączenie zostało osobiście przetestowane przez Ferdinanda Piecha – szefa działu technicznego Audi, który po jeździe próbnej stwierdził, że napęd musi jak najszybciej trafić do produkcji. Nazwę nowo powstałego napędu zaczerpnięto z języka łacińskiego, w którym „quattro” oznacza „cztery”. Audi Quattro pierwszej generacji sprzedało się w 17 tys. sztuk.
Początkowa wersja napędu była dość prostą konstrukcją. Trzy mechanizmy różnicowe przenosiły moc wygenerowaną przez silnik na obie osie, z czego dwa były wyposażone w ręczną blokadę. Aby wszystko skutecznie działało, kierowca musiał wiedzieć, w którym momencie zblokować mechanizm za pomocą dźwigni. W późniejszym czasie dźwignię zastąpiono przyciskiem przy skrzyni biegów.
W 1986 roku doszedł jeszcze dyferencjał o ograniczonym poślizgu, zastępując międzyosiową blokadę – tak powstał słynny Torsen. Miał on za zadanie dzielić moc na obie osie w proporcjach 50:50. Gdy jedna z nich zostanie zblokowana, mechanizm przenosi moment obrotowy na przód bądź tył, rozdzielając moc w stosunku 25:75 lub 75:25.
Hasło reklamowe Audi: „Przewaga dzięki technice” sprawdziło się już w latach 80. Właśnie w tej dekadzie Audi 80 Quattro brylowało na trasach rajdów WRC. Najlepiej potwierdzają to 23 wygrane rajdy i 4 tytuły mistrza świata. Dzięki napędowej rewolucji stworzona została legendarna kategoria rajdowa – gruba B.
Potencjał nowego wynalazku Audi docenili również kierowcy. Fiński kierowca Hannu Mikkola wyczuł potencjał, jaki daje to rozwiązanie, po czym zrezygnował z oferty Forda i Mercedesa, wygrywając tym samym rajd z 26-minutową przewagą, co było ogromnym sukcesem. Również Michèle Mouton, uznawana do dziś za najbardziej utalentowaną kobietę w historii rajdów WRC, startowała w Audi 80 Quattro.
zdej. materiały prasowe
Mateusz Arwaniti – Sierański
Dodaj komentarz