Jak napisać dobre CV

Jak napisać dobre CV?

Opublikowano: 12 listopada 2022

Wzrost liczby osób legitymujących się wyższym wykształceniem i ciągłe zmiany w gospodarce powodują, że z roku na rok rośnie konkurencja na rynku pracy. Obecnie, żeby zdobyć aprobatę pracodawcy trzeba nie tylko posiadać kwalifikacje i umiejętności, ale także odpowiednio się zaprezentować. Jak napisać CV, które będzie atrakcyjne?

Jednym z pierwszych kroków ku temu jest przesłanie CV, czyli krótkiego życiorysu zawodowego. Niestety, nawet na tej z pozoru wydawałoby się prostej czynności „odpada” wielu kandydatów. Powód? Błędnie napisane CV.

Najczęściej popełniane błędy w CV

CV to nic innego jak wizytówka, którą wysyła się potencjalnemu, przyszłemu szefowi. Jednym słowem – to bardzo ważny dokument. Zatrważający jest więc lekceważący stosunek do niego większości kandydatów. Od wielu lat polscy rekruterzy i pracodawcy narzekają na ilość błędów w CV ubiegających się o zatrudnienie.

Jakie są te najczęstsze? Przede wszystkim błędy – różnego rodzaju. Prym wiodą te ortograficzne, stylistyczne oraz literówki. Oprócz tego zdarzają się też niepoprawnie zapisane nazwy firm lub wykonywanych w nich czynności oraz nie do końca prawdziwe informacje na temat poprzedniego zatrudnienia. Zdecydowanie za często pojawia się też niedbała forma – CV jest nieestetyczne, wykonywane w powszechnie dostępnych w internecie szablonach oraz z użyciem nieczytelnej czcionki.

Informacje, które powinny znaleźć się w CV

Nie oznacza to jednak, że nie istnieje kanon, którego należy się trzymać. Oryginalność jest ważna, ale są informacje, które po prostu muszą znaleźć się w CV. Na przykład jakie? Osoby zajmujące się pozyskiwaniem pracowników, np. pracownicy agencji pracy takich jak https://www.gppeople.pl wymieniają dane osobowe, wykształcenie, kursy i szkolenia, doświadczenie zawodowe, umiejętności, zainteresowania oraz klauzula o ochronie danych osobowych.

Informacje, które trzeba wyselekcjonować

Zaczynając od danych osobowych, w CV oczywiście pojawia się imię i nazwisko, data urodzenia (choć wiele specjalistów od HR uważa, że nie zawsze trzeba je podawać), adres zameldowania oraz numer telefonu i adres e-mail, na który pracodawca będzie mógł się kontaktować. W przypadku tego ostatniego bardzo ważne jest też jego brzmienie.

Różne zdrobnienia, spieszczenia nie będą świadczyły o profesjonalizmie. Jeśli chodzi o wykształcenie, kusy i szkolenia to należy zacząć od ostatniego do najwcześniejszego, z tym, że w przypadku absolwentów studiów wyższych informacja o szkole podstawowej czy gimnazjum nie będzie miała znaczenia – można ją więc pominąć. Najwięcej problemu nastręcza doświadczenie zawodowe.

Polacy mają tendencję do wypisywania wszystkich poprzednich stanowisk. Niekoniecznie jest to dobre rozwiązanie – najlepiej podawać tylko to związane z branżą, choć w przypadku osób bez większego doświadczenia nie można pozwolić sobie na taką selekcję. Istotne znaczenie będzie miał też opis stanowisk, bo samo określenie „asystent” czy „specjalista” może pracodawcy niewiele mówić.

Tagi: , ,

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
kwiaty na pogrzeb
Matused on raske aeg elus, kui sõnadest ei pruugi piisata, e...
Wiercenie otworów
Dziś pojawia się coraz więcej różnych urządzeń gospodarstwa...
awaryjne otwieranie drzwi
Brak możliwości dostania się do własnego mieszkania...
rejestracja czasu pracy
Elektroniczna rejestracja czasu pracy niesłusznie bywa sprow...
ścierki z mikrofibry
Ścierki z mikrofibry są niezastąpione, gdy chodzi o...