Menu
replika fortepianu Chopina

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina – najbliższe plany

Zrealizowaliśmy i mamy w planach na ten rok wiele projektów artystycznych – liczne koncerty w ramach kolejnych edycji Festiwalu „Chopin i jego Europa”, którego linią wiodącą jubileuszowej edycji staną się wątki operowe. W trakcie Festiwalu zostaną zaprezentowane nie tylko utwory Moniuszki, ale też dzieła budujące dla nich kontekst – twórców polskich i europejskich – powiedział na spotkaniu dyrektor artystyczny Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Stanisław Leszczyński.

Wśród wielu projektów wydawnictw fonograficznych na szczególną uwagę zasługuje seria układająca się w małą antologię „Mazurka Dąbrowskiego”. Nasz Hymn w znaczący sposób pojawił się w europejskiej literaturze muzycznej. Inspirował wielu twórców do opracowywania frazy Mazurka w licznych kompozycjach, dla wyrazu solidarności z polskim narodem. Antologia „Mazurka Dąbrowskiego” składa się z siedmiu płyt, są to nagrania zrealizowane na Festiwalu „Chopin i jego Europa”, m.in. utwór Paderewskiego, Wagnera, Elgara. Interpretacje wielu wybitnych dyrygentów, solistów i orkiestr symfonicznych.

Urodziny Chopina

Szczęśliwy, kto może być kompozytorem i wykonawcą zarazem – pisał Fryderyk Chopin, który był jest i będzie cenionym na całym świecie kompozytorem i wykonawcą. 1 marca to 209 rocznica jego urodzin. Jak co roku urodziny zostały przygotowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Na koncercie zabrzmiała Uwertura fantastyczna „Bajka” Stanisława Moniuszki, którego 200 rocznicę świętujemy też w tym roku. Pierwsze wykonanie utworu odbyło się w maju 1848 r. w Wilnie. Kolejnym utworem koncertu była Symfonia C-dur Karola Lipińskiego, świetnego wirtuoza skrzypiec, o którym bardzo pochlebnie wyrażał się Paganini, a na pytanie, kto jest najlepszym skrzypkiem świata, powiedział – nie wiem, kto jest najlepszym, ale Lipiński ma na pewno drugie miejsce. Obaj panowie koncertowali w 1818 r. w Piacenzie. Lipiński zebrał bardzo pochlebne recenzje krytyki i uznanie publiczności.

Na zakończenie zabrzmiał majestatycznie Koncert fortepianowy f-moll op. 21 w wykonaniu Tomasza Rittera, zwycięzcy I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, który odbył się w Warszawie w ubiegłym roku. Orkiestrę Historyczną OH, która występowała na najważniejszych scenach operowych Europy, poprowadził znakomity belgijski dyrygent Dirk Vermeulen.

Koncert był wyjątkowym wydarzeniem – po raz pierwszy zabrzmiał na nim fortepian Pleyel z 1830 roku. Kopia instrumentu została wykonana w 2009 r. przez Paula McNulty, a wzorowana była na instrumencie pochodzącym z Muzeum muzycznego w Paryżu. Ten model był ulubionym instrumentem Chopina i związany był z paryskim okresem twórczości kompozytora i jego przyjaźnią z właścicielem wytwórni instrumentów Camillem Pleyelem, któremu Chopin zadedykował Preludia op. 28. Pleyel jest prestiżową i najstarszą marką fortepianów na świecie. Instrument wzbogacił kolekcję historycznych fortepianów Instytutu.

Koncert f-moll Chopin wykonał w salonie rodziców w lutym 1830 roku. Publiczne wykonanie miało miejsce 17 marca w Teatrze Narodowym, a orkiestrą dyrygował Karol Kurpiński. Koncert spotkał się z ogromnym aplauzem publiczności i wielką przychylnością krytyków.

Twórczość Chopina pozbawiona jest doszczętnie aktorstwa. Zdawałoby się, iż jego psychiczna osobowość, spiritus movens jego woli twórczej, usuwa się w cień poza własne iskrzące się niesamowitym blaskiem dzieło. Jest w tym jakaś przedziwna magia stwarzania światów piękna swym bytującym życiem – pisał – Karol Szymanowski.

Na urodzinowym koncercie w Filharmonii Narodowej publiczność nagrodziła wykonawców owacjami na stojąco.

Anna Arwaniti

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2021