Marki Skoda, podobnie jak bestsellerowego modelu Octavia, nie trzeba przedstawiać. Jednak nowa Octavia rokuje jeszcze lepiej i ma szansę stać się prawdziwym hitem. Wizualnie pozostawia swoją poprzedniczkę w tyle, przyciągając wzrok stylistyką i aerodynamiczną sylwetką, ale to nie uroda, lecz wnętrze jest tu najważniejsze.
Na polskim rynku Octavia czwartej generacji będzie dostępna z czterema rodzajami napędów. Oprócz wersji z udoskonalonymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi nowy model będzie drugim autem marki oferowanym w wersji hybrydowej typu plug-in oraz pierwszym z technologią miękkiej hybrydy e-TEC. Z silnikiem elektrycznym debiutuje też usportowiona Octavia RS iV.
Atuty premierowego modelu roku 2020 można mnożyć. Piękne reflektory LED przypominające skrzydła, korzystny współczynnik oporu podczas jazdy, większy komfort akustyczny w kabinie itd. Jednak to, co w nowej Skodzie Octavii robi największe wrażenie to udoskonalone parametry jazdy dzięki wyposażeniu i innowacyjnej technologii oraz szeroki wybór wersji napędu.
Nowa Octavia jest drugim po flagowej Skodzie Superb modelem dostępnym z hybrydowym napędem typu plug-in w dwóch wariantach mocy. W najmocniejszym wariancie usportowionej Skody RS iV łączna moc silnika benzynowego 1.4 TSI 110 kW (150 KM) i silnika elektryczngo 85 kW to 180 kW (245 KM), a maksymalny moment obrotowy – 400 Nm. W wersjach wyposażenia Ambition i Style dysponuje łączną mocą 150 kW (204 KM) oraz momentem obrotowym 350 Nm.
To najszerszy wybór układów napędowych w historii wszystkich modeli marki, dzięki czemu każdy kierowca będzie usatysfakcjonowany, wybierając model dostosowany do swoich potrzeb. – Warianty iV mogą bezemisyjnie pokonać do 60 km w cyklu WLTP – zapewnia Christian Strube, członek zarządu Skoda Auto ds. rozwoju technicznego, i dodaje: – Stale dopracowujemy nasze silniki spalinowe. Stały się one jeszcze bardziej wydajne, a emisje tlenków azotu w nowej generacji silników diesla EVO zostały przez nas zmniejszone o ok. 80 proc. dzięki zastosowaniu technologii twin dosing.
Przywołane silniki wysokoprężne to jednostki najnowszej generacji EVO, spełniające wymagania przyszłej normy emisyjnej Euro-6d. Nowa jednostka napędowa 2.0 TDI zużywa nawet o 0,4 l mniej oleju napędowego na 100 km w porównaniu do poprzednich silników, co jest zasługą m.in. usprawnionego mechanizmu korbowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny. Lepszą sprawność silników benzynowych EVO osiągnięto również dzięki natryskiwaniu plazmowemu specjalnego materiału na ścianki cylindrów.
Trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM) jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny i pracuje w sprawnym cyklu Millera. Z kolei system aktywnego zarządzania pracą cylindrów w czterocylindrowej jednostce 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) zmniejsza zużycie paliwa poprzez automatyczne odłączenie dwóch cylindrów przy małym obciążeniu. Cztery cylindry silnika 2.0 TSI generują moc 140 kW (190 KM) – ta jednostka będzie dostępna również z siedmiobiegową skrzynią DSG i napędem na obie osie.
Skoda Octavia iV w obu wariantach jest wyposażona w tradycyjny akumulator rozruchowy 12 V, umieszczony w bagażniku, oraz wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności 37 Ah (13 kWh). W efekcie auto pokonuje do 60 km w cyklu WLTP przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Średnia emisja dwutlenku węgla wynosi zaledwie około 30 g/km, co jest jednoznaczne z tym, że już na obecnym etapie model jest gotowy, by spełniać wymagania przyszłej normy emisyjnej Euro-6d.
Hybrydowe wersje nowej Octavii Iv typu plug-in posiadają akumulatory, które można bez problemu ładować w domu, podłączając je do zwykłego gniazdka elektrycznego 230 V lub ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Samochodowe gniazdo ładowania umieszczono dyskretnie z przodu auta (po stronie kierowcy), pod klapką otwieraną po naciśnięciu przycisku umieszczonego w panelu drzwi.
Modele Octavii iV e-TEC są pierwszym przykładem zastosowania technologii miękkiej hybrydy. Łatwo je rozpoznać dzięki emblematowi e-TEC umieszczonemu na pokrywie bagażnika.
W przypadku wersji z 7-biegową skrzynią DSG trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM) oraz czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) wykorzystują rozrusznik z napędem pasowym na napięciu 48 V i akumulator litowo-jonowy, który dostarcza prąd o napięciu 48 V. Akumulator o pojemności 0,6 kWh, umieszczony pod przednim siedzeniem pasażera, jest całkowicie ładowany energią odzyskiwaną z hamowania. Ponadto może zasilać akumulator rozruchowy 12 V za pomocą przetwornika prądu stałego.
W razie potrzeby technologia miękkiej hybrydy dostarcza do silnika energię o mocy do 50 Nm, dzięki czemu auto może się przemieszczać na wyłączonym silniku. Zasługą pionierskiej technologii jest też szybsze, a zarazem łagodniejsze włączanie i wyłączanie silnika, co pozwala na ograniczenie drgań i – co ważne – zmniejszenie zużycie paliwa o 0,4 l na 100 km, a to ma korzystny wpływ na emisję dwutlenku węgla.
Sześciobiegowa skrzynia DSG obsługiwana elektronicznie w technologii shift-by-wire zapewnia płynność i dynamikę jazdy, co jest niewątpliwym atutem tej wersji. Nowa Octavia jest dostępna również w wersji z manualną skrzynią biegów MQ281 najnowszej generacji, która w porównaniu z poprzednią skrzynią MQ250 zmniejsza emisję dwutlenku węgla o 1,4 g/km w cyklu WLTP dla silnika 1.5 TSI o mocy 110 kW, a w przypadku silnika 2.0 TDI o mocy 110 kW – o 2,4 g/km.
Octavia w premierowej odsłonie to całkiem nowa jakość i szeroki wachlarz możliwości dla każdego kierowcy. Poza wspomnianymi atutami bezsprzecznym plusem nowego auta jest konkurencyjna cela, która – przy zaproponowanym wyposażeniu i oferowanych funkcjach oraz technologiach – zdumiewa i zachęca do zakupu. Gotowi na nowe doświadczenie i jeszcze lepsze wrażenia z jazdy?
AutoVIPek
Dodaj komentarz