Menu
Nowa_Skoda_Octavia

Nowa Skoda Octavia – idealny napęd na różne potrzeby

Marki Skoda, podobnie jak bestsellerowego modelu Octavia, nie trzeba przedstawiać. Jednak nowa Octavia rokuje jeszcze lepiej i ma szansę stać się prawdziwym hitem. Wizualnie pozostawia swoją poprzedniczkę w tyle, przyciągając wzrok stylistyką i aerodynamiczną sylwetką, ale to nie uroda, lecz wnętrze jest tu najważniejsze.

Na polskim rynku Octavia czwartej generacji będzie dostępna z czterema rodzajami napędów. Oprócz wersji z udoskonalonymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi nowy model będzie drugim autem marki oferowanym w wersji hybrydowej typu plug-in oraz pierwszym z technologią miękkiej hybrydy e-TEC. Z silnikiem elektrycznym debiutuje też usportowiona Octavia RS iV.

Stylistyka to za mało

Atuty premierowego modelu roku 2020 można mnożyć. Piękne reflektory LED przypominające skrzydła, korzystny współczynnik oporu podczas jazdy, większy komfort akustyczny w kabinie itd. Jednak to, co w nowej Skodzie Octavii robi największe wrażenie to udoskonalone parametry jazdy dzięki wyposażeniu i innowacyjnej technologii oraz szeroki wybór wersji napędu.

Nowa Skoda Octavia

Nowa Octavia jest drugim po flagowej Skodzie Superb modelem dostępnym z hybrydowym napędem typu plug-in w dwóch wariantach mocy. W najmocniejszym wariancie usportowionej Skody RS iV łączna moc silnika benzynowego 1.4 TSI 110 kW (150 KM) i silnika elektryczngo 85 kW to 180 kW (245 KM), a maksymalny moment obrotowy – 400 Nm. W wersjach wyposażenia Ambition i Style dysponuje łączną mocą 150 kW (204 KM) oraz momentem obrotowym 350 Nm.

To najszerszy wybór układów napędowych w historii wszystkich modeli marki, dzięki czemu każdy kierowca będzie usatysfakcjonowany, wybierając model dostosowany do swoich potrzeb. – Warianty iV mogą bezemisyjnie pokonać do 60 km w cyklu WLTP – zapewnia Christian Strube, członek zarządu Skoda Auto ds. rozwoju technicznego, i dodaje: – Stale dopracowujemy nasze silniki spalinowe. Stały się one jeszcze bardziej wydajne, a emisje tlenków azotu w nowej generacji silników diesla EVO zostały przez nas zmniejszone o ok. 80 proc. dzięki zastosowaniu technologii twin dosing.

EVO – udoskonalone silniki wysokoprężne i benzynowe

Przywołane silniki wysokoprężne to jednostki najnowszej generacji EVO, spełniające wymagania przyszłej normy emisyjnej Euro-6d. Nowa jednostka napędowa 2.0 TDI zużywa nawet o 0,4 l mniej oleju napędowego na 100 km w porównaniu do poprzednich silników, co jest zasługą m.in. usprawnionego mechanizmu korbowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny. Lepszą sprawność silników benzynowych EVO osiągnięto również dzięki natryskiwaniu plazmowemu specjalnego materiału na ścianki cylindrów.

Trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM) jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny i pracuje w sprawnym cyklu Millera. Z kolei system aktywnego zarządzania pracą cylindrów w czterocylindrowej jednostce 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) zmniejsza zużycie paliwa poprzez automatyczne odłączenie dwóch cylindrów przy małym obciążeniu. Cztery cylindry silnika 2.0 TSI generują moc 140 kW (190 KM) – ta jednostka będzie dostępna również z siedmiobiegową skrzynią DSG i napędem na obie osie.

Nowa Skoda Octavia

Tryb elektryczny – praktycznie i ekologicznie

Skoda Octavia iV w obu wariantach jest wyposażona w tradycyjny akumulator rozruchowy 12 V, umieszczony w bagażniku, oraz wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności 37 Ah (13 kWh). W efekcie auto pokonuje do 60 km w cyklu WLTP przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Średnia emisja dwutlenku węgla wynosi zaledwie około 30 g/km, co jest jednoznaczne z tym, że już na obecnym etapie model jest gotowy, by spełniać wymagania przyszłej normy emisyjnej Euro-6d.

Hybrydowe wersje nowej Octavii Iv typu plug-in posiadają akumulatory, które można bez problemu ładować w domu, podłączając je do zwykłego gniazdka elektrycznego 230 V lub ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Samochodowe gniazdo ładowania umieszczono dyskretnie z przodu auta (po stronie kierowcy), pod klapką otwieraną po naciśnięciu przycisku umieszczonego w panelu drzwi.

Premiera technologii miękkiej hybrydy

Modele Octavii iV e-TEC są pierwszym przykładem zastosowania technologii miękkiej hybrydy. Łatwo je rozpoznać dzięki emblematowi e-TEC umieszczonemu na pokrywie bagażnika.

W przypadku wersji z 7-biegową skrzynią DSG trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM) oraz czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) wykorzystują rozrusznik z napędem pasowym na napięciu 48 V i akumulator litowo-jonowy, który dostarcza prąd o napięciu 48 V. Akumulator o pojemności 0,6 kWh, umieszczony pod przednim siedzeniem pasażera, jest całkowicie ładowany energią odzyskiwaną z hamowania. Ponadto może zasilać akumulator rozruchowy 12 V za pomocą przetwornika prądu stałego.

Nowa Skoda Octavia

W razie potrzeby technologia miękkiej hybrydy dostarcza do silnika energię o mocy do 50 Nm, dzięki czemu auto może się przemieszczać na wyłączonym silniku. Zasługą pionierskiej technologii jest też szybsze, a zarazem łagodniejsze włączanie i wyłączanie silnika, co pozwala na ograniczenie drgań i – co ważne – zmniejszenie zużycie paliwa o 0,4 l na 100 km, a to ma korzystny wpływ na emisję dwutlenku węgla.

Sześciobiegowa skrzynia DSG obsługiwana elektronicznie w technologii shift-by-wire zapewnia płynność i dynamikę jazdy, co jest niewątpliwym atutem tej wersji. Nowa Octavia jest dostępna również w wersji z manualną skrzynią biegów MQ281 najnowszej generacji, która w porównaniu z poprzednią skrzynią MQ250 zmniejsza emisję dwutlenku węgla o 1,4 g/km w cyklu WLTP dla silnika 1.5 TSI o mocy 110 kW, a w przypadku silnika 2.0 TDI o mocy 110 kW – o 2,4 g/km.

Octavia w premierowej odsłonie to całkiem nowa jakość i szeroki wachlarz możliwości dla każdego kierowcy. Poza wspomnianymi atutami bezsprzecznym plusem nowego auta jest konkurencyjna cela, która – przy zaproponowanym wyposażeniu i oferowanych funkcjach oraz technologiach – zdumiewa i zachęca do zakupu. Gotowi na nowe doświadczenie i jeszcze lepsze wrażenia z jazdy?

AutoVIPek

Jedna odpowiedź do “Nowa Skoda Octavia – idealny napęd na różne potrzeby”

  1. Kamil pisze:

    Wow, jest niezła. Niesamowite, jak bardzo odbiega od oryginału. Za te pieniądze rewelacja pod względem wyposażenia i parametrów. A wygląda też niczego sobie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2020