Galeria Opera

Nowy sezon artystyczny w Muzeum Teatralnym i Galerii Opera

Opublikowano: 12 września 2022

Już  we wrześniu Galeria Opera rozpocznie nowy sezon wystawą jej współtwórcy i jednego z pomysłodawców – Adama Myjaka. Jednak to dopiero początek zaplanowanych wystaw.

Adam Myjak to znakomity rzeźbiarz i pedagog, profesor i rektor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Z Antonim Pastwą, znanym rzeźbiarzem, stworzył rozpędzoną Kwadrygę na frontonie Teatru Wielkiego. W dorobku artystycznym ma ponad sto wystaw  indywidualnych w kraju i na świecie. Liczne nagrody i wyróżnienia, m.in. najwyższe odznaczenie dla kultury Złoty Medal Gloria Artis, nagrodę im. Cypriana Norwida − Dzieło życia za całokształt twórczości.

W Europejskim Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego powstała stała Galeria Rzeźb artysty. Znak rozpoznawczy rzeźbiarza to monumentalne figury, nieraz bez rąk, bez głów, z zamkniętymi oczami. Na pytanie, czy we współczesnej sztuce piękno się już skończyło, artysta wskazuje, że bez względu na czasy, w takiej czy innej formie, jest ono obecne w twórczości, a jego poszukiwanie to jeden z głównych filarów jego pracy.

Kolejny artysta, którego dzieła będziemy mogli oglądać, to Antoni Fałat, malarz, rysownik, grafik, wykładowca, twórca Europejskiej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Swoje prace wystawia w kraju i za granicą. W dorobku artystycznym ma ponad 40 wystaw indywidualnych praz ponad 90 wystaw zbiorowych. Od najwcześniejszych lat artysta czerpie inspiracje ze starych fotografii. − Zawsze interesowała mnie postać ludzka zamknięta w czasie przeszłym. Nie jest mi wygodnie żyć we współczesnym świecie. 40 lat temu to też było współczesne, tylko o 40 lat mniej – mówi Fałat w wywiadzie „Sztuka musi być namiętna jak kobieta” dla „Magazynu VIP”.

Bardzo ważne w malarstwie artysty są kobiety. Maluje akty, portrety, sceny rodzajowe, w tle pejzaże, rekwizyty, ptaki, skrzydła, chmury. W latach 80. Fałat namalował obraz „Dwie Europy”, przedstawiający dwie postacie kobiece odwrócone od siebie, co kojarzyło się z podziałem Europy. −Bo co to jest obraz? Płaszczyzna, kolor, postać, która zajmuje określoną przestrzeń. Tło, które może być z wbudowanym pejzażem albo z różnymi formami. Maluję upływający czas. Czas, który odchodzi. Trzeba go zachować w sztuce, bo w każdym pokoleniu są ludzie, dla których malarstwo jest ważne, jest jedną z życiowych potrzeb – mówi artysta.

Następna ekspozycja to wystawa Jerzego Adama Stajudy, malarza, rysownika, krytyka sztuki, zafascynowanego chińską kaligrafią i muzyką klasyczną. Grał na kilku instrumentach, prowadził studia nad morfologią pisma chińskiego, a fascynacje te można zauważyć  w jego malarstwie. Kompozycje malarskie Stajudy zachwycają lekkością, ekspresją i delikatnością. Jego sztuka jest czymś uchwyconym na pograniczu jawy i snu.

We współpracy z Muzeum Teatralnym powstanie wystawa poświęcona postaci światowej sławy scenografa operowego i teatralnego, malarza i pedagoga, laureata wielu prestiżowych nagród − Andrzeja Kreutza-Majewskiego. Artysta jest absolwentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie. Jego realizacje dla Teatru Wielkiego to premiera „Święta wiosny” Strawińskiego, scenografia do oper: „Syn marnotrawny” Debussy’ego i „Judith” Honeggera. W 1966 roku otrzymał nominację na stanowisko naczelnego scenografa Teatru Wielkiego w Warszawie, którą pełnił do 2005 roku. W tym czasie zaczęła się jego wielka międzynarodowa kariera i realizacje dla czołowych teatrów operowych świata, m.in. w Nowym Yorku, Paryżu, Wiedniu, Londynie, Buenos Aires czy Mediolanie. Był laureatem wielu prestiżowych nagród, krajowych i zagranicznych.

W nowym sezonie Muzeum Teatralne zaprezentuje wystawę wspomnieniową poświęconą życiu i twórczości Marii Fołtyn, śpiewaczki, reżyserki operowej, organizatorka i dyrektorki Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W grudniu 2022 roku przypada 10. rocznica śmierci artystki. Na ekspozycji zaprezentowane zostaną unikatowe fotografie, kostiumy teatralne, afisze, portrety sceniczne i statuetki. Zgromadzone zostały liczne odznaczenia i pamiątki ofiarowane z okazji festiwali Moniuszkowskich. Motywem wiodącym pozostanie „Halka”– od debiutu śpiewaczki w tej partii na scenie gdańskiego Studia Operowego w 1949 roku po dokonania reżyserskie i rozsławianie twórczości operowej Stanisława Moniuszki na światowych scenach operowych całego świata.

Muzeum Teatralne zrealizuje też wystawę nawiązującą do twórczości Otto Axera − malarza, grafika, pedagoga, jednego z najciekawszych polskich scenografów II połowy XX w. Absolwenta krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Artysta jako scenograf zadebiutował w 1932 roku w Teatrze Miejskim we Lwowie, potem w Łodzi i w Warszawie. Współpracował m.in. z Leonem Schillerem i Andrzejem Pronaszką. Po wojnie Axer został scenografem Teatru Polskiego w Warszawie, tworzył też scenografie do spektakli operowych, m.in. w Teatrze Wielkim w Warszawie. W twórczości malarskiej preferował formy kameralne. Prezentował swoje malarstwo na licznych wystawach w kraju i za granicą.

Nie zabraknie też różnorodnych i ciekawych zajęć dla dzieci i młodzieży związanych z kulturą i sztuką.

Anna Arwaniti

Tagi: , ,

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Aniołki Mussoliniego
Najnowsza pozycja w reperaturze Novej Sceny Teatru M...
French Touch La Belle Vie
Już 16 października 2025 roku do Warszawy powraca French Tou...
Warszawa podczas K...
Festiwal Barokowy
Jesienią Warszawa stanie się sceną barokowego splend...
Szalone Dni Muzyki
Od 26 do 28 września 2025 r. w Teatrze Wielkim - Ope...