Marka BMW istnieje na rynku motoryzacyjnym już od 1916 roku, a to oznacza, że przez sto lat zaprojektowano i wyprodukowano dziesiątki modeli różniących się nie tylko wyglądem zewnętrznym, ale i mocą silnika czy detalami konstrukcyjnymi. Wybierając swój własny model warto wiedzieć co nieco o tym, jak na podstawie nazwy ocenić jego cechy.
Oznaczenia stosowane w samochodach BMW, to wynik wielu lat wprowadzania na rynek wciąż nowych modeli, dzięki czemu pojawiła się potrzeba ich usystematyzowania. Jednolite znakowanie zostało wprowadzone w latach 70-tych i do dziś bywa stosowane, dzięki czemu na podstawie numeru serii czy oznaczeń cyfrowo-literowych można wstępnie ocenić moc silnika, okres produkcji czy wersję.
Określenie serii związane jest z cyklem modeli produkowanych w określonych latach. Zazwyczaj jedna seria obejmuje ich wiele, wyróżniając się określonymi cechami łączącymi wszystkie modele. Numery serii maleją wraz z upływem lat, co oznacza, że najnowsze samochody BMW zaliczają się do serii 1. Do dziś na rynku pojawiło się osiem serii modeli:
Zróżnicowanie modeli BMW z poszczególnych serii spowodowało, że koncern postanowił wprowadzić dodatkowe oznaczenia literowe, mające na celu uzupełnienie informacji o konkretnym produkcie. I tak:
W oznaczeniach modeli pojawiają się również cyfry, które są informacją o mocy silnika i ilości koni mechanicznych. W oznaczeniach trzycyfrowych, jak model 320i, pierwsza liczba wskazuje na numer serii, a dwie pozostałe najczęściej wskazują pojemność silnika. Ta prawidłowość nie odnosi się do wszystkich modeli, jednak można się tu kierować zasadą, że im wyższa liczba, tym większa moc silnika. Przykładowo, chociaż jednostki 323i i 325i wyposażone są w silnik o tej samej pojemności, druga wyróżnia się większą mocą.
Znajomość oznaczeń przydaje się nie tylko podczas wybierania modelu dla siebie, ale również podczas dokonywania napraw i zakupu części zamiennych.
Dodaj komentarz