Organiczne klocki hamulcowe : wady i zalety.

Opublikowano: 5 sierpnia 2016

Organiczne klocki hamulcowe – to najpopularniejsza technologia produkcji okładzin ciernych w autach osobowych. Na początku rynkowej kariery tarczowych hamulców, klocki wykonywane były z wykorzystaniem azbestu. Jest nie tylko trwały ale także odporny na wysokie temperatury. Dodatkowo azbest charakteryzuje się wysokim współczynnikiem tarcia.

Niestety, konstruktorzy nie przewidzieli szkodliwego oddziaływania azbestu na ludzkie zdrowie. W czasie pracy, azbestowe klocki wydzielają pył – z łatwością dostaje się on do płuc człowieka, sprzyjając rozwojowi nowotworów.

Organiczne  klocki hamulcowe – to pierwsza i główna technologia produkowania materiału ciernego do samochodów osobowych. Jeśli spojrzeć na historię tarczowych klocków, to pierwszym i dosyć trwałym etapem była produkcja okładzin na podstawie azbestu.

Ten minerał jest znany nauce bardzo dawno, i w przemyśle samochodowym znalazł swoje stosowanie dzięki swoim żaroodpornym jakościom: azbest spokojnie przenosi temperaturę do 1300-1400 stopniów.

Poza tym, mając wysoki współczynnik tarcia – azbest stanął niezastąpiony w produkcji frykcyjnych materiałów.

Przez długie lata producenci szukali zamiennego składnika. Po latach badań wybór padł na żywicę organiczną. Żywica doskonale wzmacnia strukturę klocka hamulcowego, jednak źle znosi pracę w wysokich temperaturach. Przy temperaturze około 300-350 stopni C zaczyna płonąć – w takiej sytuacji współczynnik tarcia gwałtownie spada.

Z drugiej jednak strony, organiczne klocki hamulcowe doskonale sprawdzają się w warunkach typowo miejskiej, spokojnej eksploatacji. W takich warunkach użytkowania temperatura klocków rzadko przekracza 250-300 stopni C. Podczas amatorskiej sportowej jazdy hamulce z łatwością rozgrzewają się do nawet ponad 400 stopni C.

Poza żywicą ich głównym składnikiem jest metal, odpowiedzialny za wytwarzanie tarcia. Tutaj producenci sięgają po stal i tlenki stali, rzadziej miedź czy mosiądz. Trzecim elementem jest grafit – tak zwany suchy smar. Jest odporny na wysokie temperatury, redukuje zużycie tarcz hamulcowych. W składzie klocków organicznych znajduje się oczywiście szereg innych substancji – stanowią one przepis każdego producenta. Ich największą zaletą jest szybkie docieranie, stabilny współczynnik tarcia, niska cena. Nie obyło się oczywiście bez wad: łatwo się przegrzewają, nie są zbyt trwałe oraz mocno pylą.

Brakestock.pl

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *