Organizacja pracy zdalnej – jak to zrobić?

Opublikowano: 26 lutego 2021

Home office i praca zdalna to domena wielu Polaków już od niemal roku. Wielu z nich jednak cały czas ma problem z tym, by ich praca w warunkach domowych była tak efektywna, jak ta w biurze. Poniższe rady pomogą nie tylko lepiej zorganizować miejsce pracy, ale również tak zorganizować pracę zdalną, by niemal niczym nie odbiegała od tego, jak wygadała ona przed pandemią koronawirusa.

Odpowiedni ubiór

To dzięki niemu już z samego rana przełączymy się z trybu „dom i odpoczynek” na tryb „praca”. Dla wielu osób dużą zaletą pracy zdalnej jest fakt, że niemal tuż po wstaniu z łóżka, już są w stanie zalogować się i pracować. Nie powinno się tego jednak robić w piżamie – nie będzie ona wspierała naszej efektywności, ponieważ cały czas będziemy mieli wrażenie, że jesteśmy bardziej w swoim domu i mieszkaniu, nie w pracy. Nie zachęcamy do wyboru garsonek, szpilek czy garniturów, ale schludny ubiór, nawet mniej formalny, sprawi, że będzie prawować nam się łatwiej.

Odpowiednie miejsce do pracy

Najlepszym rozwiązaniem jest wyznaczanie i przystosowanie odpowiedniej strefy w domu lub mieszkaniu, która będzie służyła jedynie do pracy. Inną opcją jest po prostu praca przy biurku, nie zapominajmy również o pracy przy kuchennym stole – nie jest ona polecana, ale dla wielu osób to konieczność ze względu na niewielki metraż mieszkania. Na pewno jednak nie powinniśmy pracować z łóżka – to miejsce, które skrajnie zmniejsza naszą efektywność, jest zbyt wygodne i kojarzy się jedynie ze snem lub odpoczynkiem. I tak powinno zostać, nigdy nie powinniśmy decydować się na pracę z łóżka.

Zakup odpowiedniego biurka i fotela biurowego

Praca zdalna dla wielu to domena kilku ostaniach miesięcy, i nic nie wskazuje na to, by miało się to skończyć. Dlatego tak ważne jest, aby nasze stanowisko pracy naprawdę do pracy się nadawało. Stół i kuchenne krzesła to minimum, z którego korzysta wiele osób, jednak należy pamiętać, że takie rozwiązania nie będą sprzyjać zdrowiu naszego kręgosłupa. Jeżeli tylko mamy odpowiednią przestrzeń i nawet niewielki budżet, warto zdecydować się na zakup biurka (nawet małego) oraz odpowiedniego fotele biurowego, które sprawią, że nasza praca będzie znacznie bardziej komfortowa. Jeżeli nasz budżet jest naprawdę ograniczony, warto poszukać ofert sprzętów używanych, często za niewielki pieniądze wyprzedawanych z różnych firm i biur.

Przerwy jak w standardowej pracy

Podczas home office powinniśmy czuć się jak podczas dnia w biurze. Oznacza to z jednej strony, że nie powinniśmy robić sobie przerwy, gdy tylko przyjdzie nam na to ochota, z drugiej strony – przerwy powinny jednak znajdować się w naszym planie dnia. Z tego powodu, radzimy zaplanować je wcześniej, aby odbywały się one tak, jak podczas standardowej pracy w biurze.

Kontakt ze współpracownikami, również mniej formalny

Wspomniane przerwy w pracy często kojarzyły nam się ze wspólnymi obiadami czy przerwami na kawę, na które z uśmiechem ruszaliśmy ze swoimi kolegami z firmy czy danego działu. Praca w ramach home office znacznie to utrudnia, jednak nie uniemożliwia. Zachęcamy do kontaktów ze współpracownikami również w sprawach nieformalnych – idealnym rozwiązaniem jest umawianie się wspólne przerwy, o tej samej godzinie, a następnie łączenie się za pomocą wybranego komunikatora i kultywowanie plotek i prywatnych rozmów podczas kawy czy obiadu, tak, jak było to podczas pracy w biurach.

Plan dnia i realizowanie zadań

Aby dzień w ramach pracy zdalnej nie uciekł nam przez palce, ważne jest to, aby przygotowywać sobie plany działań. Możemy wykonywać go z dnia na dzień, możemy planować cały tydzień w poniedziałek, a następnie jedynie odrobinę modyfikować zadania – ważne jest jednak, aby wiedzieć, co robić, robić to, i to najlepiej w sposób efektywny. Podczas pracy zdalnej tak naprawdę nikt nie patrzy nam na ręce i jeżeli tylko chcemy, możemy jedynie udawać, że pracujemy, lub zajmować się tak dużą ilością rozpraszaczy, że dzień minie szybko, jednak na pewno nie zakończy się wieloma wykonanymi, zawodowymi zadaniami.

Rozpraszacze – czas powiedzieć im stop

Dla wielu osób największym problemem pracy zdalnej są liczne rozpraszacze. Z jednej strony, nikt nie patrzy nam na ręce, więc nic nie stanie na przeszkodzie, by odwiedzić Facebook, Instagram czy YouTube. Niestety, możemy robić to notorycznie, co wyklucza się z efektywną pracą. Dodatkowo nie można zapominać o obowiązkach domowych – w końcu w praktyce w trakcie dnia pracy można zrobić pranie, posprzątać kuchnię, zamówić wszystkie potrzebne nam detergenty czy ugotować obiad. Należy jednak pamiętać, że czas na pracę powinien zostać przeznaczony na pracę, a na inne obowiązki możemy przeznaczyć, chociażby ten czas, który normalnie wykorzystujemy na dojazd i powrót z pracy – to będzie dla nas i tak bardzo dużą oszczędnością.

Kończ pracę o wyznaczonych godzinach

Większość powyższych rad skierowana jest do osób, które mają problem z efektywną pracą. Dla niektórych problemem może być jednak fakt tego, że powinny skończyć ją o wyznaczonym czasie, nie później. Jeżeli praca jest naszą pasją albo naprawdę gonią nas terminy, często możemy chcieć skusić się na więcej pracy po godzinach, w końcu i tak jesteśmy w domu, i tak nie mamy planów na wieczór itd. Musimy jednak skończyć z takim podejście, a w ramach home office zadbać również o balans między pracą a życiem prywatnym – dla wielu jest on trudny, w końcu w obecnej chwili dla wielu osób życia prywatne i zawodowe toczy się od dawna w tych samych czterech ścianach.

Odpowiednie fotele biurowe oferuje sklep E-krzeslo.com.pl – partner publikacji

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Social Media
Pokaż mi swoje social media, a powiem Ci kim jesteś?...
lajki na Instagramie
Prowadzisz konto na Instagramie, ale mimo szczerych chęc...
Instagram
Chcesz wypromować swoją markę, ale nie wiesz, czy wybrać Ins...
Instagram
Instagram w ostatnim czasie przebojem wszedł na rynek popula...
pies
Każdy odpowiedzialny opiekun czworonoga stara się zapewnić m...