Menu
Orły 2019

Orły 2019 – Uskrzydleni artyści odebrali polskie Oscary

25 marca w Teatrze Polskim odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród Orły 2019 dla najlepszych ubiegłorocznych dokonań polskiej kinematografii. Niekwestionowanym zwycięzcą była „Zimna wojna” – jej twórcom przyznano aż 7 statuetek. Zaraz po niej na podium znalazły się filmy „Kler” i „Kamerdyner”

W spekulacjach dotyczących tytułów, które wywalczą „polskie Oscary”, faworytką była „Zimna wojna”, która otrzymała aż 12 nominacji. I słusznie, bo to ona okazała się triumfatorką Orłów 2019, zwyciężając w kategoriach: Najlepszy Film, Najlepszy Scenariusz, Najlepsza Reżyseria, Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsze Zdjęcia, Najlepszy Dźwięk i Najlepszy Montaż. – Nie ma to jak odbierać nagrody od swoich i wśród swoich – powiedziała ze sceny Ewa Puszczyńska, producentka „Zimnej wojny”. Tym samym nawiązała do faktu, że Orły są przyznawane są twórcom przez samych twórców.

Orły 2019

Paweł Pawlikowski, reżyser „Zimnej wojny”, zabierając głos, wspomniał o tych, z którymi rywalizował o nagrody. – Te filmy są tak różne. Jak tu ocenić, który reżyser był najlepszy? – mówił. Nagrodę za scenariusz, który napisał wspólnie z Januszem Głowackim, odebrał z córką zmarłego pisarza – Zuzanną Głowacką. Obiecał, że kolejny film zrealizuje w kolorze, aby kostiumy i scenografia również miały szansę zostać docenione. Tym razem Orły w tych dwóch kategoriach trafiły do twórców „Kamerdynera”.

Nagrody za role kobiece otrzymały Joanna Kulig (rola główna) i Aleksandra Konieczna (rola drugoplanowa). – To rola trudna i ryzykowna – powiedziała Konieczna o swojej kreacji docenionej przez jury, dziękując m.in. Idze Cembrzyńskiej, która stała się pierwowzorem postaci granej przez nią w filmie „Jak pies z kotem” Janusza Kondratiuka. Joanna Kulig zadedykowała nagrodę swojej babci, Helenie Lichoń, której nazwisko „pożyczyła” granej przez siebie postaci – Zuli Lichoń.

Orły 2019

Za najlepszego Aktora Drugoplanowego Akademia uznała Janusza Gajosa, nagradzając go za rolę w filmie „Kler”. – Kłaniam się Polskiej Akademii Filmowej, chciałoby się powiedzieć, że czapką do ziemi, ale to by był Broniewski – żartował laureat. – Statuetka złota, a skromna – spuentowała Grażyna Torbicka, nawiązując do kwestii bohatera granego przez Gajosa w „Klerze”. Rola w tym filmie przyniosła Orła także Jackowi Braciakowi, nagrodzonemu za Najlepszą Główną Rolę Męską.

Orły 2019

Podczas ceremonii wielokrotnie podkreślano osiągnięcia polskich twórców filmowych, które odbiły się na świecie szerokim echem. Dawid Ogrodnik, wręczający nagrodę Aleksandrze Koniecznej, jest zdobywcą tytuł European Shooting Star. W mediach głośno było o międzynarodowych sukcesach Joanny Kulig, którą przywitano ze sceny jako „najlepszą aktorkę europejską”. Zwyciężczynię w kategorii Odkrycie Roku, Gabrielę Muskałę, ogłosił Rafał Zawierucha, który niedawno zagrał w filmie Quentina Tarantino.

Podniosłym i wymownym elementem gali wręczenia Orłów 2019 było uniesienie przez zasiadających na widowni żółtych kartek z napisem #ReleaseSencow w obronie Olega Sencowa, ukraińskiego reżysera skazanego przez Federację Rosyjską na 20 lat obozu karnego za rzekomą działalność terrorystyczną. – Polska Akademia Filmowa protestuje przeciwko uwięzieniu Olega Sencowa od 5 lat. To są kartki – i tylko kartki – przeciwko potędze. Ale nie przestaniemy podnosić tych kartek, dopóki Oleg Sencow nie będzie wolny i nie będzie mógł robić swoich filmów – deklarował Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej, która zgodnie ze złożonym publicznie zobowiązaniem PAF nie ustaje w wysiłkach na rzecz uwolnienia Sencowa.

W kontekście sytuacji Olega Sencowa, a także szerzej – twórców na całym świecie – niezwykle aktualnie zabrzmiały słowa Krzysztofa Zanussiego, laureata Orła za Osiągnięcia Życia: – Są takie zwierzęta, które można trzymać w klatce, pokazywać w cyrku. Orłów zniewolić nie można. A sztuka nie może istnieć bez wolności. Sztuka uskrzydla.

Fot. Piotr Molęcki/EAST NEWS

 

Laureaci Polskich Nagród Filmowych ORŁY 2019

NAJLEPSZY FILM: „Zimna wojna”, reż. Paweł Pawlikowski

NAJLEPSZA REŻYSERIA: Paweł Pawlikowski, „Zimna wojna”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ: Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki, „Zimna wojna”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA: Łukasz Żal PSC, „Zimna wojna”

NAJLEPSZA MUZYKA: Mikołaj Trzaska, „Kler”

NAJLEPSZY DŹWIĘK: Maciej Pawłowski, Mirosław Makowski, „Zimna wojna”

NAJLEPSZY MONTAŻ: Jarosław Kamiński PSM, „Zimna Wojna”

NAJLEPSZE KOSTIUMY: Małgorzata Braszka, Ewa Krauze, Małgorzata Gwiazdecka, Izabela Stronias, „Kamerdyner”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA: Zbigniew Dalecki, Paweł Jarzębski, „Kamerdyner”

 

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA: Joanna Kulig, „Zimna wojna”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA: Jacek Braciak, „Kler”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA: Aleksandra Konieczna, „Jak pies z kotem”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA: Janusz Gajos, „Kler”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY: „Książę i dybuk”, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI: „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, reż. Martin McDonagh

ODKRYCIE ROKU: Gabriela Muskała, najlepszy scenariusz, „Fuga”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2020