Paderewski Anatomia Geniuszu

Paderewski – wystawa w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie  

Opublikowano: 24 września 2018

Ignacy Jan Paderewski to wirtuoz klawiatury i mównicy – przez współczesnych uważany za najwybitniejszego pianistę swoich czasów. Popularność, szacunek i liczne kontakty w świecie polityki umiał wykorzystać na rzecz odbudowy kraju.

Entuzjastycznie przyjęty przez warszawiaków w 1919 r. oświadczył na spotkaniu przed hotelem Bristol – nie przyszedłem po dostojeństwa, sławę, zaszczyty, lecz żeby służyć… Stronnictwo powinno być jedno: Polska i temu jednemu służyć będę do śmierci. Józef Piłsudski 16 stycznia 1919 roku powołał go na stanowisko premiera i ministra spraw zagranicznych. W czerwcu Paderewski w imieniu Polski złożył podpis pod traktatem wersalskim.

Zasłużył się też jako filantrop – miał swój udział w powstaniu pomników Kościuszki, Chopina czy Beethovena. Był też popularyzatorem twórczości i spuścizny Chopina. W świecie kultury prasa pisała o nim, że jest to Chopin powiększony do nieskończonych rozmiarów, Chopin dla wielu. Był uwielbiany zarówno przez publiczność, jak i krytyków. Media zachwycały się jego grą, szczególną uwagę zwracając na ekspresję i charyzmę pianisty. Odnosił sukcesy na całym świecie – występował w reklamach i rozdawał tysiące autografów. Jego koncerty zawsze były wyprzedane, wystąpił też w filmie Sonata księżycowa. Kiedy zaczął komponować, Władysław Żeleński pisał, że jako pianista ma Paderewski przyszłość wielką, a jako kompozytor jeszcze większą. Prowadził również działalność pedagogiczną – do jego uczniów należeli m.in.  W. Małcużyński czy S. Szpinalski.

Od początku swojej kariery bardzo umiejętnie dbał o swój wizerunek. Przystojny, nienaganne maniery, elegancja, zawsze modnie ubrany – był celebrytą swoich czasów. Cieszył się również uwielbieniem kobiet – fanki potrafiły wbiec na scenę z nożyczkami, żeby obciąć pukiel jego pięknych włosów. Panie pomagały mu również w karierze, tak jak słynna aktorka Helena Modrzejewska. Jego nazwiskiem sygnowano perfumy i czekoladki. Podróżował prywatnym wagonem z liczną służbą i własnym kucharzem. Paderewski Ignacy

Gwiazda swoich czasów

Paderewski miał szczęście żyć w czasach, gdy na fortepianie pragnęli grać niemal wszyscy. Producenci tych instrumentów byli potężni i bogaci – słynnych pianistów noszono na rękach, a Paderewski był wśród nich największą gwiazdą. Co to znaczy „być gwiazdą”? Niemiecka muzykolog Silke Borgstedt pisała, że komponowanie i wykonywanie muzyki to nie wszystko. Gwiazda musi być rozpoznawalna, budzić uczucie sympatii i świadomie zarządzać swoim wizerunkiem. A przede wszystkim być wszechobecna w mediach, które nie tylko ją portretują, ale i parodiują. I taki był właśnie Paderewski.

Na wystawie Anatomia geniuszu można zobaczyć, jak rodziła się jego sława i co pozwoliło mu tak skutecznie walczyć o Polskę na arenie międzynarodowej. W bardzo ciekawy sposób pokazano historię wizerunku wielkiego artysty, który potrafił genialnie wykorzystać swój talent, inteligencję i szyk. Oryginalne zdjęcia, gazety i czasopisma, rzeczy osobiste Paderewskiego oraz liczne karykatury pozwolą prześledzić proces rodzenia się gwiazdy kultury masowej, jednej z pierwszych w naszej historii. Jednym z najbardziej niezwykłych eksponatów na wystawie jest kufer podróżny stworzony specjalnie dla Paderewskiego przez firmę Louis Vuitton, sprowadzony na wystawę prosto z Paryża.

Szczególne miejsce zarezerwowane jest dla Manru, jedynej opery skomponowanej przez Paderewskiego, która w 1902 roku, jako jedyna polska opera, została wystawiona w nowojorskiej Metropolitan Opera. W Teatrze Wielkim w Warszawie zobaczymy Manru już w listopadzie.

Nasze zobowiązanie w szczególny sposób odnosi się właśnie do tej wielkiej osobowości artysty – pisze w katalogu na nowy sezon Waldemar Dąbrowski, dyrektor naczelny Opery Narodowej – twórcy i męża stanu, którego rola w historii naszego kraju, w odzyskaniu niepodległości, ukształtowaniu granic i relacji z mocarstwami ówczesnego świata wciąż nie jest należycie eksponowana i honorowana.

Wystawę można oglądać od 27 września do 2 grudnia 2018 r. w Galerii Opera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Paderewski Anatomia Geniuszu plakat

 

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Lokal usługowy w centrum Warszawy
Lokal usługowy w warszawskim centrum to nie tylko przestrzeń...
Piotr Michnikowski
Wystawa „Kawałki barw” to prezentacja najnowszych pr...
Peter Grimes
Przed nami Peter Grimes Benjamina Brittena...
dom jednorodzinny pod Warszawą
...
restauracja na randkę
Zastanawiasz się, gdzie zabrać swoją drugą połówkę na randkę...