O budowaniu konkurencyjności i skutecznym zarządzaniu firmą deweloperską w obecnych realiach rynkowych rozmawiamy z Marcinem Chmielewskim – właścicielem firmy Patio Deweloper.
– Recepta na skuteczne zarządzanie firmą deweloperską to po pierwsze umiejętność sprawnego zarządzania zasobami ludzkimi, co w dzisiejszej trudnej sytuacji na rynku pracy jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania firmy. Drugim elementem jest optymalizacja sfery kosztowej, mam tu na myśli szukanie rozwiązań, które zminimalizują koszty budowy bez obniżania jakości. Ostatni, ale moim zdaniem najistotniejszy czynnik efektywnego zarządzania to umiejętność właściwego odczytania rynku, czyli dostosowanie produktu do panujących trendów i oczekiwań klientów. W działalności deweloperskiej jest to o tyle trudne, że przygotowania projektu deweloperskiego, od momentu powstania koncepcji inwestycji do jej budowy, wynosi od 3 do 5 lat. Oznacza to, że nasze przewidywania zachowań rynku muszą wychodzić mocno do przodu.
– Na sukces każdego przedsięwzięcia deweloperskiego składa się bardzo wiele czynników. Nie sposób wymienić ich wszystkich, dlatego też wskażę tylko kilka najistotniejszych w moim odczuciu. Pierwszym z nich jest atrakcyjna lokalizacja z przyjaznym otoczeniem. Wybór właściwego miejsca to już połowa sukcesu. Klienci w pierwszej kolejności poszukują inwestycji dobrze skomunikowanej, z dostępem do infrastruktury, takiej jak np. – przedszkola, szkoły, sklepy czy placówki służby zdrowia. Kolejnym ważnym czynnikiem jest cena. Każdy z klientów dysponuje określonym budżetem i jeżeli w tej samej cenie jesteśmy w stanie przygotować lepszą ofertę niż konkurencja, to jestem przekonany, że to nasza oferta zostanie wybrana. Oczywiście, ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji ceny do jakości. W Patio Deweloper nie próbujemy nawet konkurować z „pseudodeweloperami”, którzy budują najtaniej jak to tylko możliwe, bez żadnego doświadczenia, przez co w efekcie otrzymujemy przepis na kompletnego deweloperskiego bubla. Niestety z roku na rok na rynku pojawia się coraz więcej tego typu firm, których działania wyrządzają wiele nieodwracalnych szkód. Wracając do tematu, to następnym niezwykle ważnym elementem deweloperskiego sukcesu jest projekt. Optymalnie zaprojektowane i przyjazne użytkownikom wnętrze oraz otoczenie inwestycji to kluczowe aspekty dla klientów przy ostatecznym podejmowaniu decyzji zakupowej.
– Tak, jak powiedziałem wcześniej, kluczowa dla sukcesu przedsięwzięcia jest lokalizacja. Dlatego w pierwszej kolejności określamy, jakie rejony nas interesują i tam skupiamy nasze poszukiwania. Znalezienie odpowiedniej działki w dobrej lokalizacji to podstawa w tym biznesie. Często w najbardziej pożądanych miejscach znajdują się działki problematyczne – za wąskie, niekształtne, z linią energetyczną przebiegającą przez środek itp. Osobiście bardzo lubię takie „trudne tematy”, ponieważ stanowią dla nas wyzwanie i wielokrotnie udało się nam zrealizować ciekawe inwestycje właśnie na takich problematycznych terenach. Jeśli chodzi o badanie potrzeb rynku, to wsłuchujemy się w naszych klientów i staramy się wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom.
– Trudno mówić o konkretnych trendach. Budownictwo jednorodzinne jest bardzo zróżnicowane, a każdy klient poszukuje czegoś innego. W Patio Deweloper staramy się stworzyć produkt skierowany do młodych rodzin, które stanowią naszą grupę docelową. Każda prowadzona przez nas inwestycja jest inna od poprzedniej. Oczywiście, czasem mogą wydawać się podobne, jednak przez cały czas nie tylko rozwijamy nasz produkt, szukamy nowych rozwiązań konstrukcyjnych czy optymalizujemy aranżacje wnętrz, ale także staramy się wyciągać wnioski z każdego zakończonego już projektu. Niewątpliwie wszystkie zrealizowane przez nas inwestycje posiadają wspólne cechy, choćby detale architektoniczne, które są poniekąd znakiem rozpoznawczym firmy Patio Deweloper.
– Tak, jak wspomniałem wcześniej, moim zdaniem kluczowa jest lokalizacja: klienci w pierwszej kolejności określają miejsce i parametry lokalizacji, dopiero w dalszej kolejności wybierają projekty, które spełniają pozostałe kryteria – takie jak budżet, metraż czy design.
– Obsługa klienta jest dla nas pierwszoplanowa. Od samego początku naszej działalności wyróżnia nas proklienckie podejście. Nasze działania zostały wielokrotnie docenione w różnych plebiscytach i konkursach. Już na samym początku staramy się pomagać klientom – w tym celu stworzyliśmy bloga, na łamach którego co klika dni publikujemy przydatne artykuły pomagające poruszać się w tym skomplikowanym środowisku, jakim jest branża deweloperska i zakup własnego domu.
A decyzja nie należy do łatwych, bo z jednej strony klient musi odnaleźć się wśród skomplikowanych aspektów prawnych, z drugiej ocenić przyszły dom od strony technicznej i wreszcie – otrzymać kredyt na wymarzone lokum. Dlatego też przejmujemy często inicjatywę i staramy się ułatwić poruszanie pośród tych wszystkich zawiłości.
Kolejnym ważnym wyróżnikiem naszej działalności jest zarządzanie inwestycją do momentu, gdy nowi właściciele będą gotowi, by stworzyć odpowiednie struktury typu – wspólnoty czy stowarzyszenia – i przejąć osiedle pod zarząd właścicielski. Dbałość o zrealizowanie odpowiedniej formy prawnej osiedla oraz jego organizacja pozwala uniknąć problemów, jakie mają klienci tzw. „bezczynszówek”. Jeżeli na osiedlu jest jakikolwiek element wspólny, należy zadbać o to, w jaki sposób będzie zarządzany w przyszłości.
– Każde nasz osiedle jest na swój sposób wyjątkowe. Jeżeli miałbym jednak wyróżnić jedno, to jest to osiedle Villa Park. Wspaniała lokalizacja w bezpośrednim sąsiedztwie lasu, prywatny park z placem zabaw i fitparkiem, bardzo wysokiej jakości materiały użyte do budowy, oryginalne rozwiązania architektoniczne, przestronne i świetnie zaaranżowane mieszkania… taki deweloperski cream de la cream.
– Nie udzielę odpowiedzi na to pytanie – to są elementy budowania przewagi konkurencyjnej, a jak wiemy konkurencja nie śpi…
_______________________
Rozmawiał Cezary Głogowski
Witam,
Czy może Pan skontaktować się ze mną prywatnie? Miałem w planach zakup domu u tego dewelopera.
Będę wdzięczny za odpowiedź.
Jak można się z Panem skontaktować?
Pytanie do Pana nr 1: I co rozebrali chałupki Pat(i)o Dewelopera?
Pytanie do Pana nr 2: jak tam zakupy u Pat(i)o Dewelopera?
Sugestia do wszystkich: może ktoś się podzieli informacjami o Pat(i)o Deweloperze?
Każde nasz osiedle jest na swój sposób wyjątkowe. Jeżeli miałbym jednak wyróżnić jedno, to jest to osiedle Villa Park. Wspaniała lokalizacja w bezpośrednim sąsiedztwie lasu, prywatny park z placem zabaw i fitparkiem, bardzo wysokiej jakości materiały użyte do budowy, oryginalne rozwiązania architektoniczne, przestronne i świetnie zaaranżowane mieszkania… taki deweloperski cream de la cream. – szkoda tylko, że mieszkańcy zostali oszukani przez Pana Chmielewskiego i Dudzika, nie mają aktów własności i grozi im rozbiórka!!!