Polska Opera Królewska - Opera Uboga

Polska Opera Królewska – światowa premiera Quem Queritis

Opublikowano: 6 listopada 2018

11 listopada 2018 r. w Warszawie w Bazylice Św. Krzyża na Krakowskim Przedmieściu – w miejscu gdzie spoczywa serce Fryderyka Chopina – odbędzie się światowa premiera Quem Queritis. W Święto Niepodległości Polska Opera Królewska zaprezentuje Operę Ubogą czyli pisane i muzyczne dzieła renesansu w nowoczesnej odsłonie.

Opera Uboga Quem Queritis składa się z polskich utworów poetyckich, biblijnych i muzycznych pochodzących z XVI i XVII w. Zostaną one zaprezentowane w nowoczesnej aranżacji. Podczas spektaklu będzie można usłyszeć renesansowe dzieła kompozytorów m in.: Mikołaja Gomółki, Wacława z Szamotuł, Władysława z Gielniowa, Cypriana Bazylik, Krzysztofa Klabona, Sebastiana Klonowica, a także utwory anonimowe. W przedstawieniu znalazły się także znane pieśni Mędrcy świata monarchowie, Krzyżu święty nade wszystko i Chrystus zmartwychwstany jest. Nowoczesne aranżacje: ostre dysonanse, cytaty ze współczesnych kompozycji, huk deski i bębnów, okrzyki tłumu mają mocno oddziaływać na wyobraźnię słuchaczy.

Renesans w nowoczesnej odsłonie

Ryszard Peryt

Ryszard Peryt, dyrektor Polskiej Opery Królewskiej

Wydarzenie artystyczne jest efektem współpracy Ryszarda Peryta, który jest autorem scenariusza i Jacka Urbaniaka, który przygotował opracowanie muzyczne. Dyrektor Polskiej Opery Królewskiej Ryszard Peryt dokonał wyboru polskich utworów poetyckich, pochodzących z XVI i XVII w. oraz fragmentów biblijnych w XVI-wiecznym tłumaczeniu Jakuba Wujka.

Moje libretto składa się ze „strzępów różnych tekstów razem pozszywanych”. Tak powstało coś, czego światowa premiera odbędzie się 11 listopada br. w Warszawie – mówi Ryszard Peryt, dyrektor Polskiej Opery Królewskiej, reżyser, scenarzysta, scenograf Quem Queritis, biorący udział w wydarzeniu jako lektor. Przedstawienie nawiązuje do genezy teatru w Polsce – dodaje.

Dopasowaniem polskiej muzyki Renesansu do polskich tekstów z tego okresu zajął się Jacek Urbaniak. Dostrzegł muzyczność renesansowych tekstów i ich niesamowitą zgodność z rytmem i zwrotkową budową polskich renesansowych pieśni. Dodał do spektaklu także krótkie fragmenty współczesnych brzmień.

Jecek Urbaniak

Jacek Urbaniak

– Moim zadaniem było przypomnienie sobie renesansowych pieśni i dopasowanie ich do przygotowanego tekstu Ryszarda Peryta – mówi Jacek Urbaniak, odpowiedzialny za opracowanie muzyczne Quem Queritis. Sięgnąłem po podstawowy polski repertuar z okresu renesansu i dopasowałem teksty ze scenopisu do istniejących kompozycji… Są w nim również krótkie fragmenty współczesnych brzmień, potęgujących dramat, poprzez użycie ostrych dysonansów, niewyobrażalnych w dawnych wiekach. Używam więc czasem narzędzi typowych dla teatru dźwiękowego działających silniej na wyobraźnię słuchacza – dodaje.

Dlaczego właśnie Quem Queritis i Opera Uboga?

Od słów Quem Queritis, na poły mówionych, a na poły śpiewanych, zgodnie z prastarym obyczajem, wywodzącym się jeszcze ze starożytności, zaczął się teatr chrześcijański. Był początkowo ściśle obrzędowy. Zjawiał się oczom wiernych raz do roku, w poranek wielkanocny, przemawiał wyłącznie po łacinie i tylko słowami Ewangelii, bez żadnej obcej domieszki. Stanowił część liturgii i stąd w pierwszej fazie swego rozwoju zwany jest przez badaczy teatrem liturgicznym – można przeczytać w pierwszym akapicie książki „Krótka historia teatru polskiego” Zbigniewa Raszewskiego.

Przez pięćdziesiąt lat nosiłem w sercu i w umyśle pragnienie zrealizowania przedstawienia opartego na ewangelicznym dialogu Kogo szukacie? Jezusa Nazareńskiego. Do tego pragnienia w ciągu lat dołączyła konkluzja moich poszukiwań na szeroko pojętym terytorium opery, które sformułowałem pojęciem Opera Uboga – mówi Ryszard Peryt.

Czegoś takiego jeszcze nie robiliśmy – mówi Marta Boberska, odtwórczyni Marii Magdaleny w spektaklu. Muzyka renesansowa jest bardzo piękna, a jednak niesłusznie pomijana w Polsce – dodaje.

Tę moją pierwszą… i ostatnią zarazem operę nowożytną… polską operę starożytną… nie bez wzruszenia i lęku, ale z nadzieją i radością mam honor i odwagę przedstawić – zapowiada Ryszard Peryt, dyrektor POK.

Zagra Capella Regia Polona

Krzysztof Garstka

Krzysztof Garstka

Quem Queritis będzie kolejną okazją do posłuchania na żywo brzmienia nowo powstałego zespołu instrumentów dawnych Capella Regia Polona. Zespół został powołany do życia z chęci odwołania się do tradycji teatru operowego – mówi Krzysztof Garstka, który wystąpi w roli dyrygenta Quem Queritis. W spektaklu weźmie także udział Chór Polskiej Opery Królewskiej, którego przygotowaniem zajęła się Lilianna Krych.

Polska Opera Królewska w Drodze

Opera Quem Queritis wpisuje się w cykl wydarzeń programu pt. Polska Opera Królewska w Drodze. Jest to jedno z priorytetowych zadań, jakie stawia przed sobą Polska Opera Królewska. Głównym celem tego programu jest upowszechnianie kultury wysokiej nie tylko w Warszawie, gdzie Opera ma swoją siedzibę, ale również w innych miastach w całej Polsce. Wybitne dzieła dawnych i współczesnych twórców, w doskonałym wykonaniu artystów Polskiej Opery Królewskiej, są prezentowane nie tylko w Warszawie ale także w różnych zakątkach naszego kraju.

17 listopada 2018 r. Polska Opera Królewska odwiedzi Pałac w Nakle Śląskiem, gdzie odbędzie się koncert kameralny. Polska Opera Królewska zaprezentuje na nim utwory Szymanowskiego. Natomiast 18 listopada 2018 r. Polska Opera Królewska odwiedzi Wilno.

_________________

Tekst i zdjęcia: Ewa Ploplis

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Jan Sabiniarz
16 marca 2024 r. w hotelu Aubrecht w Koprzywnicy mia...
Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
17 marca  br. rozpoczął się 28. Wie...
Jerzy Hoffman
17 marca w reprezentacyjnych salach MCC Mazurkas w r...
Ciocia Tunia
Dawanie radości dzieciom oraz ich wdzięczność za to...
Festiwal Ludwiga van Beethovena
„Beethoven i filozofowie” – to motto 28. edycji Wiel...