Praktyczne sposoby na budowanie marki w kanałach online

Opublikowano: 21 marca 2019

Budowanie marki w sieci to w dzisiejszych czasach absolutna podstawa. Jednak sama obecność w świecie online nie wystarczy. W pierwszej kolejności należy świadomie ułożyć strategię i zastanowić się nad konkretnymi działaniami, które powinny się na nią składać. Branding to proces długotrwały i złożony, w którym należy uwzględnić zarówno specyfikę danego rynku, jak i potrzeby naszej grupy docelowej. Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych rozwiązań, które z pewnością ułatwią budowanie marki w kanałach online.

  1. Znajdź odpowiednie kanały online dla swojego brandu

W myśl zasady „mniej znaczy więcej”, należy w pierwszej kolejności przemyśleć, gdzie znajdują się nasi odbiorcy. Tylko wtedy nasza firma osiągnie realne korzyści, którymi są zwiększenie świadomości marki i wzrost sprzedaży. Czasem do promocji swojej firmy warto wybrać wyłącznie jeden kanał social media. Należy jednak postawić na spójną i regularną komunikację, która dostarczy naszym odbiorcom wartościowych treści. Przy wyborze kilku z nich trzeba pamiętać o tym, aby content był angażujący oraz unikalny. Podstawowym błędem jest duplikowanie treści poprzez ich udostępnianie w innych kanałach.

Wybór social media jest w dużej mierze uzależniony od branży i grupy docelowej. Jeśli są nimi głównie młodzi ludzie to, nie wystarczy sam Facebook, czy Instagram. W tym przypadku Snapchat to must have! Kanały online powinny być również dostosowane do rodzaju contentu, który publikujemy. Marki modowe i firmy zajmujące się nieruchomościami powinny skoncentrować się przede wszystkim na zamieszczaniu video i zdjęć. Dlatego najlepszym wyborem wydają się w tym przypadku kanał na You Tube i konto na Instagramie. Duże znaczenie ma również dostosowanie naszego contentu do urządzeń mobilnych. To właśnie na ekranie smartfona i iphone’a odbiorcy często po raz pierwszy mają kontakt z naszą marką. Branding powinien być również wsparty działaniami marketingowymi w wyszukiwarkach takimi jak pozycjonowanie, czy reklamy typu Adwords.

  1. Wysoka jakość contentu

Wielkie i rozpoznawalne brandy swój sukces zawdzięczają odpowiednio dobranemu contentowi. Taki może powstać tylko na skutek starannie przemyślanej strategii. Lepiej publikować rzadziej, ale postawić na wartościowe dla naszego odbiorcy treści. W social media rządzą komunikaty wizualne takie jak zdjęcia, filmy video oraz ikonografiki. Powinny być one bardzo dobrej jakości, dlatego najlepiej zlecić ich wykonanie profesjonalistom. Zarówno w tych działaniach, jak i każdych innych, musimy być elastyczni oraz otwarci na zmiany. Kanały online rządzą się swoimi prawami, a jednym z nich jest dynamika. Mowa tu o częstych a czasem gwałtownych zmianach. Niejednokrotnie ze względu na zmiany wewnątrz firmy jesteśmy zmuszeni   zmodyfikować strategię. Dobrym przykładem jest ekspansja rynku. Wówczas pojawia się zapotrzebowanie na content w innym języku, a często o odmiennej stylistyce. Oznacza to również rozszerzenie grupy docelowej i nową konkurencję.

 

budowanie marki w kanałach online

  1. Storytelling

To sposób budowania relacji z klientem i wzbudzania w nim emocji poprzez opowiadanie historii. Jest to bardzo obrazowe przedstawienie, niosące ze sobą wartości, którym hołduje marka. Dzięki temu osiągniemy wzrost zaangażowania, co zwiększa prawdopodobieństwo, że klient sięgnie po nasz produkt lub skorzysta z naszej usługi.

  1. Ciągła analiza

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nasze działania mają sens i co można ewentualnie ulepszyć, należy nieustannie analizować dane. Liczby i wykresy przedstawiają efekty. Na ich podstawie możemy określić ruch na naszej stronie, liczbę konsumentów i skuteczność poszczególnych rodzajów reklam. Podejście analityczne pozwala również określić, w jakim stopniu udało się zrealizować określony cel.

  1. Badanie wizerunku

Jednym z bardzo ważnych elementów dbania o wizerunek firmy jest stały monitoring sieci. Obserwowanie pojawiających się komentarzy na temat marki i wyłapywanie tych negatywnych może okazać się kluczowe w zapobieganiu kryzysom wizerunkowym. Za pomocą Brand24.pl specjaliści z Warsaw Media House  monitorują sieć 24/7 i przeprowadzają weryfikacje treści na temat klienta, jego firmy, produktów bądź usług obecnych w Internecie. Zebrane dane zostają posegregowane na trzy różne grup: treści neutralne, pozytywne i negatywne. Badania wizerunku pozwalają również ustalić, czy zakładany przez klienta wizerunek marki jest spójny z jej rzeczywistym wizerunkiem w oczach klientów. To dzięki nim dowiadujemy się, co należy zmienić lub poprawić w dotychczasowej komunikacji, aby stworzyć wizerunek marki idealnej w pełni odpowiadającej potrzebom i oczekiwaniom jej odbiorców. Dzięki badaniom wizerunkowym  poznajemy mocne i słabe strony swojego brandu, co pozwala zatroszczyć się o jego wysoką konkurencyjność.

budowanie marki w kanałach online

Podsumowanie

Branding w kanałach online jest procesem złożonym i długotrwałym, ale też dynamicznym. Wymaga on sprecyzowania celów, ale też naszej grupy docelowej. Na tej podstawie można ułożyć strategię marketingową naszej marki. Kolejnym istotnym elementem jest dobór odpowiednich narzędzi. Powinny one być kompatybilne z najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi i aplikacjami. Dużym problemem, przez który marka traci swoich potencjalnych klientów, jest niedostosowanie rozwiązań do urządzeń mobilnych, z których korzysta najwięcej osób i to one są często pierwszym punktem styku klienta z marką.


O autorze:

Piotr Sulewski, Prezes Zarządu Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na Linkedin.

 

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Integracja telefonii z CRM
Rozmowa telefoniczna to wciąż podstawowy środek komu...
Terminal płatniczy
Terminale płatnicze stanowią kluczowy element dla rozwoju ma...
Jak współpracować z markami
W dynamicznie rozwijającym się świecie marketingu influencer...
gadżety reklamowe na targach
Targi i kongresy to nie tylko wydarzenia; to kluczow...
zmiany w prawie podatkowym
Każdego roku dochodzi do mniejszych lub większych zmian w po...