windykacja

Przedsiębiorco, co zrobić, żeby twoja firma nie popadła w długi?

Opublikowano: 29 marca 2021

Nieustannie rosnące zobowiązania i sukcesywnie malejące przychody stanowią poważny problem, który aktualnie dotyczy coraz większej liczby polskich firm. Trwający już ponad rok okres kryzysu i załamania gospodarki w wyniku pandemii koronawirusa na stałe odcisnął swoje piętno na budżetach przedsiębiorstw – szczególnie tych małych i średnich, które każdego dnia walczą o przetrwanie na rynku. Wiele z tych firm ma kłopoty finansowe także dlatego, że nie są w stanie uchronić się przed zatorami płatniczymi i wynikającymi z nich kłopotami z płynnością finansową. Istnieją jednak sposoby, aby radzić sobie z długami i wyprowadzić biznes na prostą. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów.

Weryfikacja kontrahentów

Dokładne sprawdzenie wiarygodności finansowej każdego kontrahenta, z którym zamierzamy prowadzić jakiekolwiek interesy, powinna być podstawowym nawykiem przedsiębiorcy niezależnie od skali i rodzaju prowadzonej działalności. W Polsce dostępnych jest szereg narzędzi, które pomagają zweryfikować potencjalnego partnera biznesowego pod kątem wypłacalności czy terminowości regulowania zobowiązań.

Najprostszym sposobem na sprawdzenie tego, czy przyszły kontrahent nie wpędzi nas w kłopoty finansowe, jest przeszukanie baz danych instytucji oraz rejestrów gromadzących informacje na temat zadłużonych podmiotów gospodarczych. Do najważniejszych tego rodzaju serwisów należą:

  • Krajowy Rejestr Długów (KRD),
  • Biuro Informacji Kredytowej (BIK),
  • Biuro Informacji Gospodarczej „InfoMonitor”,
  • Biuro Informacji Gospodarczej „ERIF”,
  • Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej.

Poza klasycznymi bazami i rejestrami dłużników istnieją również rozwiązania, które pozwalają weryfikować kontrahentów w oparciu o nowoczesne rozwiązania technologiczne. Jedną z najciekawszych opcji potwierdzenia tożsamości kontrahenta oferuje polski serwis Umownik.pl: w chwili akceptacji warunków zawieranej umowy użytkownik zostaje poproszony o możliwość wykonania zdjęcia selfie, którego podgląd następnie jest prezentowany drugiej stronie umowy. Faktyczne zawarcie umowy następuje dopiero wtedy, gdy każda ze stron zaakceptuje i potwierdzi tożsamość kontrahenta.

Dbałość o płynność finansową

Sama weryfikacja wiarygodności finansowej kontrahentów to jednak zbyt mało, by czuć się bezpiecznie w sytuacji, kiedy przychody firmy ulegną nagłemu zmniejszeniu w wyniku jakiejś nieprzewidzianej okoliczności. Drugim z filarów, na których każdy przedsiębiorca powinien opierać swoją działalność, jest zatem zadbanie o utrzymanie płynności finansowej (a jeśli to możliwe, o stworzenie poduszki finansowej). Sposobów na to jest wiele i nie ma tu jednej, uniwersalnej recepty, która będzie odpowiednia dla wszystkich firm, niemniej jednak warto pamiętać o kilku głównych zasadach:

  • wydatki z budżetu firmy najlepiej ograniczyć wyłącznie do niezbędnego minimum, co oznacza m.in. powstrzymanie się od robienia zbędnych „zapasów” materiałów biurowych i wstrzymanie się z inwestycjami (poza tymi kluczowymi dla funkcjonowania firmy);
  • jeżeli to możliwe i kontrahenci się na takie rozwiązanie zgadzają, faktury warto wystawiać z najkrótszym akceptowalnym przez danego partnera biznesowego terminem płatności, dzięki czemu nawet w sytuacji, gdy niektórzy nie zapłacą zgodnie z datą na fakturze, nie wpłynie to na płynność finansową firmy w dużym stopniu;
  • warunki zawieranych umów dobrze jest formułować w taki sposób, aby były jasne, precyzyjne, zrozumiałe i w klarowny sposób określały zarówno prawa, jak i obowiązki obu stron umowy. Z pomocą przychodzi tu ponownie platforma Umownik.pl, która udostępnia kilkadziesiąt gotowych wzorów umów przygotowanych przez prawników i specjalistów, dzięki czemu podstawy prawne umów są zawsze aktualne, a treść zgodna z obowiązującymi przepisami. W razie potrzeby platforma Umownik pozwala przedsiębiorcom także na stworzenie w krótkim czasie własnych szablonów umów przy pomocy intuicyjnych kreatorów.

Windykacja a umowa – podstawy prawne windykacji

Jeśli kłopoty z płynnością finansową i długi pojawiają się mimo weryfikacji kontrahentów oraz dbania o to, by firma posiadała poduszkę finansową na ewentualne nieprzewidziane problemy, konieczna może być skuteczna windykacja. Aby jednak odzyskanie długów od nieterminowych kontrahentów nie trwało w nieskończoność, najlepiej powierzyć działania windykacyjne profesjonalistom wykwalifikowanym w tego rodzaju sprawach.

Wbrew przekonaniu wielu przedsiębiorców próby prowadzenia windykacji na własną rękę nie są ani opłacalne, ani tak skuteczne, jak fachowa, rzetelnie realizowana przez specjalistów strategia odzyskania zaległych płatności od dłużnika. Ogromnym ułatwieniem pracy zawodowych windykatorów są dokumenty potwierdzające istnienie zobowiązania – faktury, umowy, potwierdzenia realizacji zlecenia czy dostawy towaru itp.

W praktyce oznacza to, że najlepiej jest skrupulatnie dokumentować wszystkie zawierane z kontrahentami transakcje, wystawiać faktury i domagać się podpisania przez nich umów, protokołów czy innych dokumentów związanych z daną transakcją. Jeśli partnerzy biznesowi zgłaszają obiekcje w tym zakresie, powołując się np. na obostrzenia związane z pandemią, to wspominana już platforma Umownik.pl daje firmom możliwość zawarcia dowolnego rodzaju umowy online, bez konieczności fizycznego spotkania stron. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest fakt, że wszystkie dokumenty są przechowywane na serwerach Beyond, posiadających najwyższe certyfikaty bezpieczeństwa.

Nie proś się o swoje

Pod takim hasłem od 8 lutego bieżącego roku polska firma windykacyjna Payhelp prowadzi kampanię informacyjną, mającą na celu pokazanie, z jakimi problemami borykają się przedsiębiorcy, którzy mieli pecha trafić na nieuczciwego kontrahenta. Nie jest żadną tajemnicą, że dla wielu rodzimych „biznesmenów” kontrahenci stanowią tak naprawdę źródło finansowania ich własnych biznesów – unikanie kontaktu z domagającym się zapłaty wierzycielem, opóźnianie płatności o tygodnie lub miesiące czy nieustanne wymówki to codzienność w polskich realiach B2B.

Z racji ogromnego doświadczenia w branży windykacyjnej Payhelp pokazuje również, że wcale nie musi tak być: długi da się odzyskiwać sprawnie, skutecznie i z poszanowaniem godności dłużnika. Najlepiej świadczą o tym twarde statystyki: 73% spraw prowadzonych przez Payhelp kończy się spłatą całości zadłużenia na etapie polubownym, a aż 1/3 z tej liczby udaje się zakończyć przed upływem 30 dni od daty przekazania zaległej faktury do windykacji.

Przeczytaj na blogu Payhelp jak łatwo odzyskać długi: https://payhelp.pl/blog/odzyskiwanie-dlugow/


Jak sprzedać firmę? Przewodnik od A do Z

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
wdrożenie ERP
Proces wdrożenia w firmie systemu ERP (Enterprise Resource P...
Terminal płatniczy
Terminale płatnicze stanowią kluczowy element dla rozwoju ma...
zmiany w prawie podatkowym
Każdego roku dochodzi do mniejszych lub większych zmian w po...
Biuro serwisowane
Wiele firm nie korzysta z własnej przestrzeni biurowej, ale...
windykacja
Sztuczna Inteligencja (AI) rewolucjonizuje procesy w...