Główną ideą cyklu wystaw Przenikania jest promowanie polskiej sztuki współczesnej oraz otwarcie furtki do świata biznesu w celu uzyskania nowych pól dla sztuki. Na wystawie Przenikania_1 zaprezentowane zostaną prace Magdaleny Głodek oraz Magdaleny Abakanowicz.
Marta Czyż, kuratorka wystawy “Origin” Przenikania_1, pokazuje obrazy Magdaleny Głodek wspólnie z pracami Magdaleny Abakanowicz. Jest to zestawienie dwóch generacji i dwóch różnych historii. Jest to prezentacja i zestawienie ze sobą dwóch artystek, zarówno na zasadzie podobieństw jak i kontrastów. Ważniejszym elementem tego pokazu staje się wymiana energii jaka pomiędzy nimi zachodzi.
Spotkanie dzieł klasyczki polskiej sztuki współczesnej – Magdaleny Abakanowicz i Magdaleny Głodek – artystki młodego pokolenia nie jest przypadkiem. Różne, a jednak “przenikające się” dzieła twórczyń prowokują do zadawania pytań o kondycję człowieka we współczesnym świecie widzianej z perspektywy dwóch artystek i dwóch pokoleń.
Na wystawie zobaczymy pracę Magdaleny Abakanowicz pt. “Femme”, która po raz pierwszy była zaprezentowana na Międzynarodowej Wystawie Światowej Sztuki Współczesnej NordArt 2022 w Pawilonie Polskim oraz dzieło Abakanowicz z prywatnej kolekcji pt. „Virility”, do tej pory publicznie nieprezentowane.
Nawiązaniem do powyższych dzieł będą prace z cyklu Origin Magdaleny Głodek, których głównym przesłaniem jest niejako powrót do źródeł, który możliwy jest dzięki płóciennej kompozycji nawiązującej do zakorzenionych w każdym człowieku wzorców. Głodek w swoich pracach zadaje niekończące się pytania i stara się odnaleźć na nie odpowiedzi.
Mecenasi:
New Solutions Factor
Centrum Giełdowe S.A.
Sponsorzy:
Bank Gospodarstwa Krajowego
Fundacja KGHM Polska Miedź
Fundacja Kierunkowskaz
Natoni
Impel Group
Eleport
Patrnerzy:
Hackett Hamilton
Deli3 Kuchnia i Wino
Catering Aleje 3
Soda Stream
Dictador Columbian Aged Rum
Organizator wydarzenia:
Don’t Worry
Media relations:
” Commfort Safety”
Kuratorzy cyklu Przenikanie:
Marta Czyż
Krystyna Łuczak- Surówka
prof.dr.hab. Jan Wiktor Sienkiewicz
Partner merytoryczny:
Femikolektyw we współpracy z zespołem kuratorskim.
Od 2020 roku Kolektyw Artystyczny. Obecnie w trakcie przekształcenia inicjatywy w Fundację Sztuki Współczesnej Femikolektyw, niezależną instytucję typu non-profit działającą na polu kultury i sztuki. Wierzą, że sztuka łączy a nie dzieli, dlatego celem jest promocja polskiej sztuki współczesnej. Organizują warsztaty i projekty, które przyczyniają się do rozwoju sztuki współczesnej. Pomagają artystkom i artystom zdobyć wiedzę i doświadczenie w obszarach potrzebnych do istnienia na rynku sztuki.
W ramach swojej działalności Femikolektyw organizuje lub współorganizuje wystawy indywidualne i zbiorowe w kraju i za granicą, a także warsztaty i projekty skierowane do szerokiej publiczności. Współpracują z kuratorkami i kuratorami.
Celem Femikolektyw ’u są również działania na rzecz tworzenia kręgu filantropów, kolekcjonerów, mecenasów, którzy mogą pomagać w rozwoju artystycznym polskim Twórczyniom i Twórcom. Stwarzają możliwości do wymiany doświadczeń i wiedzy między kolekcjonerami sztuki, doradcami i innymi uczestnikami rynku sztuki.
20.06.1930, Falenty – zm. 20.04.2017, Warszawa
Magdalena Abakanowicz urodziła się 20 czerwca 1930 roku w Falentach pod Warszawą. W 1954 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie.
W latach 60. zaczęła tworzyć trójwymiarowe, monumentalne formy zwane “Abakanami”. Kolejne lata poświęciła na tworzenie ogromnych cykli rzeźb figuratywnych i niefiguratywnych z płótna i żywic, zwane “Przemianami”. W latach 1990-91 Na zaproszenie władz Paryża w sprawie powiększenia Wielkiej Osi Paryża projektuje Arboreal Architecture, swoją koncepcję nowoczesnego, ekologicznego miasta, w którym budynki o organicznych kształtach są wertykalnymi ogrodami. Tworzy „Brązowy tłum”, grupę 36 figurek.
Przez kolejne lata jej kariera międzynarodowa jeszcze bardziej się rozwija. Tworzy m.in.: „Przestrzeń nieznanego wzrostu” – w Europe Parkas (Litwa, 1998-99), „Space of Stone” – Grounds For Sculpture (Hamilton, New Jersey, 2003), „20 Big Figures” – Muzeum Sztuki Uniwersytetu Princeton.
Była profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (1965 – 1990) oraz profesorem wizytującym na UCLA (1984). Zmarła 20 kwietnia 2017 w Warszawie
4.05.1983, Otwock
Pracownię malarstwa ukończyła pod kierunkiem prof. Czesława Pius Ciapało w Studium Plastycznym Collage w Warszawie. Przez kilka lat sama wypracowała warsztat oraz własną technikę, którą obecnie rozwija i doskonali.
Ilustratorka i malarka. Tworzy abstrakcje i figuracje w ramach czterech cykli Przenikanie (od 2018), Punkt Widzenia (od 2020), Zmiana (od 2021), Origin (od 2022). W swoich pracach wykorzystuje ograniczoną paletę kolorystyczną. W swojej autorskiej technice do farb często dodaje drobnoziarnisty piasek. Głodek wybiera estetyczne formy uważając, że piękna powierzchowność prac przykuwa wzrok, aby skłonić do zatrzymania i odszukania podskórnego przekazu. Większość jej prac jest zamawiana przez prywatnych kolekcjonerów w Polsce i za granicą. Współpracuje z wybranymi organizatorami rynku sztuki w Polsce i za granicą.
Zrealizowała szereg wystaw w Polsce i za granicą, m.in.:
Dodaj komentarz