Obecnie reklamacja żywności stała się łatwiejsza. Powstało, pierwsze w Polsce i jedyne w Europie, Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności (CPRSŻ). Jak reklamować żywność? Gdzie dochodzić swoich praw, gdy powstają spory o żywność? Kiedy można skorzystać z pomocy Centrum?
Produkty żywnościowe są najczęściej kupowanymi dobrami konsumpcyjnymi. Polska rodzina wydaje na nie ok. 24% domowego budżetu. Co roku zjadamy średnio ok. 1 t produktów, czyli ok. 3 kg pożywienia dziennie. Jednak z jakością żywności bywa różnie. Zdarzają się sytuacje, w których kupiony produkt nie spełnia oczekiwań klienta. Co w takiej sytuacji robić? Często konsumenci odstępują od dochodzenia swoich praw.
– Z jakością żywności bywa różnie. Każdemu pewnie zdarzyło się kupić wadliwy produkt. Pokazują to także wyniki kontroli Inspekcji Handlowej. W 2017 r. skontrolowaliśmy 125 tys. partii produktów spożywczych. Z tego zakwestionowaliśmy 23%, głównie: nieprawidłowe oznakowanie – brak ważnych dla konsumenta informacji, np. o składzie czy pochodzeniu produktu – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Obecnie konsumenci mają możliwość skorzystania z nowej drogi rozwiązywania sporów o żywność. Polska Federacja Producentów Żywności Związku Pracodawców przy współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta stworzyła Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności (CPRSŻ). Jest to pierwszy w Polsce i jedyny w Europie podmiot specjalizujący się wyłącznie w rozwiązywaniu sporów dotyczących żywności.
– Dzięki centrum spory dotyczące zakupu żywności mają szanse na szybkie i sprawne zakończenie zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców – zapowiada prezes M. Niechciał z UOKiK.
W Centrum sprawami zajmują się: prawnicy, adwokaci i radcowie prawni posiadający doświadczenie w rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Posiadają oni biegłą znajomość prawa żywnościowego. CPRSŻ zapewnia niezależność i bezstronność osób prowadzących postępowanie. W sprawach wymagających specjalistycznej wiedzy z zakresu jakości produktów, technologii żywności lub reklamy jest także możliwość skorzystania z opinii ekspertów.
Spory o żywność rozwiązywane przez Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności mogą dotyczyć: jakości handlowej, przekazywanych informacji lub oznakowania produktów spożywczych. Polubownie można również rozwiązać problemy związane z konkursami i loteriami promocyjnymi. Trzeba jednak pamiętać, że reklamacja żywności może trafić do CPRSŻ tylko wtedy, gdy zawiodła wcześniejsza próba bezpośredniego rozwiązania sporu pomiędzy konsumentem i sprzedawcą lub producentem.
– Artykuły spożywcze są stosunkowo tanie, więc klient przeważnie nie ma motywacji, żeby dochodzić swoich racji na drodze sądowej. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem są postępowania mediacyjne. Zachęcamy konsumentów i przedsiębiorców, aby z nich korzystali. UOKiK będzie się przyglądał działalności Centrum. Zachęcamy też przedsiębiorców z innych branż do rozwijania tego typu projektów – mówi Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeśli chce się polubownie rozwiązać spór o żywność należy złożyć wniosek do CPRSŻ przez internet lub w formie pisemnej. Cała procedura jest prosta i odformalizowana.
Warto pamiętać, że konsumenci mają dwa lata na reklamację żywności, ale dotyczy to tylko części żywności. Reklamację do sprzedawcy lub producenta żywności należy złożyć jak najszybciej. Najlepiej w ciągu trzech dni po zaistniałym zdarzeniu. Gdy nie da ona rezultatów wtedy można złożyć wniosek do CPRSŻ. Ma się na to rok.
– Samo rozstrzygnięcie sporu przez CPRSŻ nie jest wiążące, a strony mogą wycofać się z postępowania na każdym jego etapie. W przypadku, gdy konsument lub przedsiębiorca uzna, że sprawę należy skierować na drogę postępowania sądowego ma do tego prawo, bowiem terminy przedawnienia nie biegną do czasu zakończenia sporu – mówi mecenas Magdalena Osińska, przewodnicząca CPRSŻ.
Autor: Ewa Ploplis
Dodaj komentarz