Latina by Qπш: na sezon wiosenno-letni 2019 to najnowsza kolekcja projektanta, zaprezentowana licznie zgromadzonej widowni 6 czerwca w Drukarni Praskiej w Warszawie. Inspiracją do jej stworzenia była różnorodność kultur i obyczajów mieszkańców Ameryki Południowej.
Robert Kupisz przez wiele lat związany był z tańcem. Jego specjalnością – jako zawodowego tancerza – były tańce latynoamerykańskie, dlatego klimat i atmosfera związana z tymi rejonami są mu wyjątkowo bliskie. Stąd też zaczerpnął inspirację do swojej najnowszej kolekcji. Tworząc ją, skoncentrował się jednak nie tylko na radosnych, gorących i rozrywkowych aspektach życia Latynosów, ale również na ich codziennym zmaganiu się z ciężką rzeczywistością.
Kolekcja Latina to nie tylko gorące tańce i karnawał, to także życie w fawelach, gdzie codziennością mieszkańców jest widok wojsk, wojny gangów i przemoc. Ich życie dzieje się „tu i teraz”. Mimo trudnych warunków próbują oni jednak żyć normalnie: organizują konkursy piękności, gorące imprezy z nowoczesną, bardzo drapieżną muzyką i bawią się, jakby jutra miało nie być – powiedział projektant.
Kobieta Kupisza to postać seksowna, podkreślająca strojem swoją drapieżność, odwagę i siłę. W damskiej części kolekcji pojawiły się sukienki z falbanami, jeansowe szorty, topy z cekinami, a także mocniejsze akcenty w postaci ortalionowych spodni, skórzanych marynarek czy kurtek w kolorach moro. Mężczyzna Kupisza to z kolei postać często mroczna, silna – ubrana nietuzinkowo: czasem w zestaw dresowy, czasem w wojskowe spodnie połączone z kurtką we wzór moro, czasami natomiast w… cekinowy garnitur. Potrafi żonglować trendami i bawić się swoim wyglądem bez martwienia się o konwenanse i to „co wypada”.
Tkaniny – kolory i wzory
W kolekcji pojawiła się standardowo już ręcznie farbowana bawełna, ale również wiele tkanin o wysokim połysku, a także dekatyzowany jeans czy ortalion. Wśród kolorów dominuje czerń, biel, a także szarość zmiksowana z intensywną żółcią lub pudrowym różem. Ubrania ozdabiają również gdzieniegdzie cekinowe motyle czy krzykliwe nadruki – np. motyw karabinu.
Na koszulkach pojawia się motyw karabinu, ponieważ chciałem dać broń kobietom. Ale nie w dosłownym znaczeniu, bardziej symbolicznym – jako siłę napędową do walki o swoje prawa – powiedział projektant.
Scenografia pokazu korespondowała z tematyką kolekcji – Robert Kupisz przeniósł widzów do faweli, które wybudował na rusztowaniu. Można było w nich zobaczyć sceny z codziennego życia ich mieszkańców i wczuć w to, o czym myślał projektant, tworząc tę kolekcję.
Podczas tego emocjonalnego pokazu obecna była również musująca Cisowianka Perlage, od lat związana z polską modą, a także z samym projektantem, którego wyjątkowo ceni i wspiera.
________________________
Fotografie w galerii: J. Kurnikowski/AKPA
Dodaj komentarz