Otwieramy nowy rozdział jubileuszowy – rok 2019 został ustanowiony przez Sejm RP Rokiem Stanisława Moniuszki. – Będzie to niezwykła okazja do zaprezentowania w szerszej perspektywie tego wybitnego artysty, wizjonera, patrioty i przybliżyć też światu jego dzieła – powiedział pełnomocnik ds. organizacji obchodów, dyrektor Teatry Wielkiego – Opery Narodowej, Waldemar Dąbrowski.
Kompozytor, dyrygent, pedagog, twórca narodowego stylu, kojarzony z najpopularniejszymi operami Halką i Strasznym dworem, jest też autorem licznych baletów, utworów sakralnych pieśni ze Śpiewników domowych. W Roku Moniuszkowskim planowane są liczne wykonania oper kompozytora, m.in. w Operze Krakowskiej, Wrocławskiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Warszawie, a także w Theater an der Wien. Odbędzie się też festiwal muzyki sakralnej, recitale pieśni, liczne koncerty, wystawy i wiele innych wydarzeń prezentujących twórczość ojca polskiej opery narodowej. Kolejny już, X Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki stworzony w 1992 r. przez Marię Fołtyn, w tym roku będzie miał wyjątkową oprawę i stanie się jednym z najważniejszych wydarzeń tego jubileuszu w skali międzynarodowej.
Rok Moniuszki zainauguruje 5 stycznia w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej koncertowe wykonanie Halki w języku włoskim, o czym marzył kompozytor, z grająca na instrumentach historycznych orkiestrą Europa Galante pod dyrekcją Fabio Bondiego, jednego z najwybitniejszych współczesnych muzyków, legendarnego włoskiego skrzypka i dyrygenta. – Pasja, która ogarnęła mnie do muzyki wielkiego Stanisława Moniuszki, nie jest przypadkowa. W jego partyturach odnajdujemy wspaniały liryzm, znakomitą instrumentalizację, która z atencją odnosi się wielkich niemieckich symfoników, a jednocześnie do włoskiej prostoty, przede wszystkim zaś poznajemy wspaniale wykorzystany potencjał polskiej muzyki popularnej tamtego czasu – pisze Fabio Bondi.
Wykonanie koncertowe odbędzie się w wersji warszawskiej z 1858 roku, w międzynarodowej obsadzie solistów i z chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej.
Tekst: Anna Arwaniti
Dodaj komentarz