Menu

Samochody a pokolenia Polaków – czy stereotypy są wciąż żywe?

Jakie auto wybrałby dzisiejszy 20-latek, a jakie jego dziadek? Czym kierują się millenialsi, a czym ich ojcowie podczas zakupu nowego samochodu? Preferencje i podejście współczesnych Polaków do motoryzacji podsumowuje raport EFL.

Potrzeby baby boomersów różnią się od upodobań przedstawicieli pokolenia X, Y czy Z. Wraz z upływem czasu pojawiają się bowiem nowe trendy oraz rozwiązania technologiczne, które nie były dostępne w przeszłości. Na nasze oczekiwania wpływają także zdobyte doświadczenia i możliwości finansowe. Wyniki przeprowadzonej ankiety zdradzają, co tak naprawdę widzą Polacy, kiedy myślą o samochodzie bliskim ideału.

W zeszłorocznym badaniu wzięło udział 1320 respondentów z całego kraju. Ich odpowiedzi zostały podzielone na cztery grupy, w zależności od reprezentowanego pokolenia:

  • baby boomers – urodzeni między 1946 a 1964 rokiem, czyli osoby w wieku 55+,
  • pokolenie X – urodzeni między 1965 a 1980 rokiem, a więc dzisiejsi 40- i 50-latkowie,
  • pokolenie Y (millenialsi) – urodzeni między 1981 a 1995 rokiem, zatem osoby 25+,
  • pokolenie Z – 20-latkowie urodzeni po 1995 roku.

Coś więcej niż pojazd

Tym, co łączy ankietowanych, jest stosunek do samochodów. Ponad połowa badanych kierowców z każdego pokolenia przyznaje, że czuje autentyczną więź ze swoim autem. Za dobrego kompana uważa je 8 na 10 przedstawicieli pokolenia Z. Dla porównania, tylko połowa baby boomersów lubi spędzać czas w swoich pojazdach.

Prawie 80% zapytanych Polaków własne auto daje poczucie wolności. Wszystkie grupy kierowców zgadzają się, że samochód jest przede wszystkim źródłem niezależności i swobody przemieszczania się, a w mniejszej mierze – dodatkowych wydatków. Pomimo takiego podejścia co trzeci ankietowany, który przekroczył czterdziestkę, wsiada za kółko tylko w razie potrzeby, aby coś załatwić.

Fani motoryzacji mają swoich przedstawicieli w każdym pokoleniu. 6 na 10 badanych Polaków przyznaje, że samochody stanowią ich pasję. Można zaobserwować, że ta tendencja maleje wraz z wiekiem, jednak nawet wśród najstarszej grupy respondentów wielbicielami aut nazywa się przeszło 45% osób.

Jeden samochód, cztery perspektywy

Co kryje się pod pojęciem idealnego auta? Wszyscy ankietowani kierowcy na pierwszym miejscu stawiają bezpieczeństwo, dopiero później preferencje zaczynają się rozchodzić. Przedstawicielom starszych pokoleń bardziej zależy na niezawodności i niskich kosztach utrzymania, a młodsze osoby zwracają większą uwagę na wygląd, moc oraz komfort. Wspomniane upodobania są widoczne w różnych kwestiach, dotyczących czterech kółek.

Rozbieżności można dostrzec chociażby w opinii na temat akcesoriów. Millenialsi i reprezentanci pokolenia Z podkreślają znaczenie dobrego sprzętu car audio i innych gadżetów umożliwiających odtwarzanie muzyki. Przedstawiciele pokolenia X częściej niż inni zwracają uwagę na obecność zestawu głośnomówiącego i wideorejestratora. Z kolei osobom, które przekroczyły 55. rok życia, bardziej zależy na nawigacji GPS i dodatkowych poduszkach powietrznych. Im jesteśmy starsi, tym bardziej skupiamy się więc na praktycznych rozwiązaniach, usprawniających jazdę i poprawiających bezpieczeństwo.

Wszyscy respondenci zgadzają się jednak co do klimatyzacji. Jest to komfort, którego nie może sobie odmówić co piąty ankietowany. Niezależnie od wieku, wskazujemy ją jako najważniejsze udogodnienie w aucie. Co ciekawe, dużą rolę w wyborze samochodu odgrywa również marka, zwłaszcza wśród kobiet.

Każde pokolenie ma własne… auto?

Badanie obejmowało także osoby, które aktualnie nie posiadają samochodu. Wśród nich 1 na 5 ankietowanych stawia na inne metody przemieszczania się, takie jak komunikacja miejska czy rower. Swoją decyzję motywują m.in. dużymi kosztami utrzymania auta – wspomina o tym co czwarty baby boomer, co piąty reprezentant pokolenia Z i co szósty millenials. Najmłodsi jako powód rezygnacji z własnego pojazdu najczęściej ze wszystkich grup wymieniają brak środków na jego zakup. Alternatywą w takim przypadku może być auto w leasingu.

Dla porównania, 40- i 50-latkowie jako jedyni wymieniają już na drugim miejscu trudności ze znalezieniem miejsca parkingowego. Niemal 1 na 10 z nich wskazuje także na korki. Tyle samo respondentów z tej grupy korzysta z możliwości wypożyczenia pojazdu, kiedy tego potrzebuje. Osoby w wieku 55+ częściej proszą w takiej sytuacji o pomoc najbliższych.

Marka EFL zbadała również, jak postrzegamy samochody w kontekście ich wpływu na otoczenie. Rosnąca świadomość ekologiczna Polaków może także wpływać na stosunek do aut. Wśród ankietowanych to pokolenie X w największej mierze uznaje samochody za zagrożenie dla środowiska. Ze stwierdzeniem, że te środki transportu mogą negatywnie oddziaływać na przyrodę, zgadza się 45% z nich. Stanowią oni jednak wyjątek: większość badanych kierowców rzadko postrzega w ten sposób cztery kółka, dostrzegając zielone alternatywy w postaci pojazdów elektrycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2021