Sobiesław Zasada wraca za kierownicę! Jeden z najlepszych polskich rajdowców zamierza wystartować w 68. Rajdzie Safari. Zasada skończył w tym roku 91 lat, w związku z czym udział w imprezie będzie dla niego niemałym wysiłkiem, ale też niezapomnianym przeżyciem.
Występ w tak trudnych zawodach, jak Rajd Safari wymaga od zawodników znakomitego przygotowania. Z tego też względu Sobiesław Zasada wraz ze swoim pilotem Tomaszem Borysławskim rozpoczął treningi przed startem. Próby odbyły się w dniu 2 czerwca 2021 roku na szutrowych odcinkach toru Silesia Ring w Kamieniu Śląskim na Opolszczyźnie.
– To był dość forsowny dzień, w trakcie którego poznawaliśmy auto, jakim za trzy tygodnie staniemy w Nairobi na starcie 68. Safari Rally Kenya. Dla mnie to spora nowość, bo przecież od czasu mojego poprzedniego startu w Afryce minęła niemalże epoka, co widać w zaawansowaniu technicznym samochodu. Ale już po pierwszych kilometrach czuję, że doskonale rozumiemy się z samochodem i szczęśliwie dojedziemy do mety afrykańskiego klasyka – powiedział Zasada, komentując swoje przygotowania.
Dla Sobiesława Zasady będzie to już dziewiąty występ w Rajdzie Safari w karierze. Poprzednio ścigał się on w Afryce w 1997 roku, gdy na prawym fotelu prowadzonego przez niego Mitsubishi Lancera EVO III zasiadła jego żona Ewa. Występ ten zakończył się sukcesem. Załoga zajęła bowiem drugie miejsce w grupie N. W tym roku Zasada pojedzie Fordem Fiestą o mocy 215 KM. Maszynę przygotował do startu krakowski oddział firmy M-Sport.
W tym samym rajdzie weźmie udział również wnuk Sobiesława Zasady – Daniel Chwist wraz z pilotem Kamilem Hellerem. Wystartują oni Fordem Fiestą Rally2 M-Sport z silnikiem 1.6 Turbo o mocy 290 KM.
Pierwsza edycja Rajdu Safari odbyła się w 1953 roku z okazji rocznicy wstąpienia na tron królowej Elżbiety II. Jego trasa przebiegała przez Kenię, Ugandę oraz Tanganikę.
Przez długie lata impreza była jedną z eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata. Ze względu na problemy organizacyjne, przede wszystkim niespełnianie wymogów, została ona usunięta z kalendarza tego cyklu w 2003 roku i od tamtej pory jest ona eliminacją Rajdowych Mistrzostw Afryki.
Najwięcej zwycięstw w historii odniósł Kenijczyk Shekhar Mehta, który triumfował w latach 1973, 1979, 1980, 1981 i 1982.
Sobiesław Zasada urodził się w dniu 27 stycznia 1930 roku w Dąbrowie Górniczej. W młodości uprawiał lekkoatletykę, rzucał oszczepem. Największe sukcesy odnosił jednak w rajdach samochodowych. W latach 1966, 1967 oraz 1971 zdobył on rajdowe mistrzostwo Europy, z kolei w latach 1968, 1969 i 1972 zajął drugie miejsce w tym cyklu. Ośmiokrotnie zdobywał rajdowe mistrzostwo Polski – w roku 1960, 1961, 1963, 1966, 1967, 1968, 1971 oraz 1973. Łącznie Zasada wygrał 148 rajdów samochodowych.
W swojej karierze był kierowcą fabrycznych zespołów – Steyr-Puch, Porsche, BMW oraz Mercedes-Benz. Napisał kilka książek poświęconych bezpiecznej jeździe oraz swoim doświadczeniom sportowym.
Zasada jest również przedsiębiorcą. Już w 1977 roku założył w Krakowie firmę Alpha zajmującą się między innymi produkcją zamków błyskawicznych. Obecnie pełni on funkcję prezesa rady nadzorczej Grupy Zasada.
Zarówno Sobiesław Zasada, jak i Rajd Safari to prawdziwe legendy sportu samochodowego. Nazwisko polskiego kierowcy pamiętane jest do dziś przez fanów na całym świecie. Teraz kibicom nie pozostaje nic innego, jak tylko życzyć powodzenia wielkiemu mistrzowi, który wciąż jest głodny sukcesów.
Paweł Stasiuk
Źródło: interia.pl, zdjęcie – biuro prasowe zasada.pl
Organizatorzy stwarzają niebezpieczeństwo dla dziada i otoczenia, żenada.
Napiszcie lepiej jak w swoim biznesie zatrudniał byłych ministrów za czasów komuny, wykorzystywał przebiegle kontakty z komuchami i kombinował jak mógł, aby robić przewały i pomnażać swój majątek. Dziad do grobu niczego nie zabierze a jeszcze na ostatnim tchnieniu żarłby i lizał te pieniądze z podłogi, żenada, ale pazerne dziadzisko.