odszkodowanie za opóźniony lot

Staramy się o odszkodowanie za opóźniony lot Wizz Air

Opublikowano: 27 marca 2019

Opóźnienie lotu to dla wszystkich latających najbardziej frustrujące przeżycie. Nasze zszargane nerwy może jednak nieco załagodzić fakt, że także w tanich liniach lotniczych, można starać się o odszkodowanie.

Żadna linia lotnicza nie jest wolna od opóźnień

Wizz Air to jedna z obecnie najpopularniejszych linii lotniczych w Polsce. Codziennie linia oferuje ponad 500 lotów w Europie. W Polsce Wizz Air jest obecny od 15 lat i aktualnie lata z 6 lotnisk. Samolotami tego przewoźnika polecimy z Gdańska, Katowic, Lublina, Poznania, Warszawy i Wrocławia. To znakomity sposób na tanie połączenia wakacyjne lub krótkie weekendowe wypady do europejskich stolic. Niestety, Wizz Air tak jak każda inna linia lotnicza nie jest wolny od opóźnień.

Kiedy możemy wystąpić o odszkodowanie…

Takie odszkodowanie za opóźniony lot Wizz Air przysługuje nam wtedy, gdy nasz lot jest opóźniony o przynajmniej 3 godziny lub został zupełnie odwołany. Wysokość odszkodowania zależy od długości rejsu. Najniższa kwota odszkodowania to równowartość 250€. Obowiązuje ona na trasach do 1500 km, czyli na najkrótszych połączeniach. Opóźnione i odwołane połączenia na trasach do 3500 km to już odszkodowania w wysokości 400€. Z kolei powyżej 3500km możemy spodziewać się nawet 600€.

…a kiedy nie?

Oczywiście nie w każdej sytuacji możemy wystąpić o zwrot poniesionych kosztów za bilet. Do takich sytuacji należą np. uderzenie piorunem, ale także zamachy terrorystyczne i inne zagrożenia bezpieczeństwa lotu. W tym zakresie mieszczą się także awarie mechaniczne samolotów. Linia lotnicza nie odpowiada także za załamania pogody. Jeżeli utknęliśmy na lotnisku przez mgłę, śnieg lub zamieć, nie otrzymamy odszkodowania.

W jakim terminie możemy wystąpić o odszkodowanie?

Zwyczajowo to 3 lata, ale długość okresu składania wniosków o odszkodowanie zależy od państwa. Przykładowo w Polsce mamy na to tylko 1 rok, ale w Wielkiej Brytanii aż 6. Jeżeli przykładowo wracamy z Luton do Gdańska i mamy ponad 3 godziny opóźnienia  możemy wystąpić o odszkodowanie nawet po 5 latach od tego zdarzenia. Co ważne, musimy zachować w tym celu komplet dokumentów, a więc kartę pokładową oraz informacje o wielkości opóźnienia.

Jakie są obowiązki linii lotniczej?

W przypadku „uziemienia” przekraczającego 3 godziny, linia lotnicza zobowiązana jest do dostarczenia nam posiłków i napojów. Wizz Air gwarantuje nam także możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych oraz dwóch e-maili. W przypadku dłuższego oczekiwania na lot, przewoźnik gwarantuje miejsce w hotelu. Jeżeli start na następny dzień będzie niemożliwy, np. z powodu śnieżycy, Wizz Air musi opłacić także kolejne dni pobytu w hotelu. Do obowiązków linii lotniczej należy także pokrycie ewentualnych kosztów transportu pasażerów z hotelu na lotnisko.

Jak zgłosić roszczenie?

W  razie poniesienia kosztów ze względu na opóźnienie dobrze jest zachować wszelkie paragony i faktury. Razem z kartą pokładową i informacją o wielkości opóźnienia możemy później zgłosić się do jednej z firm zajmujących się uzyskiwaniem takich odszkodowań. Prawnicy firmy sprawdzą, czy możemy ubiegać się także o odszkodowanie za odwołany lot. Przykładowo jeżeli nasz lot opóźnił się z powodu strajku pracowników, mamy szansę na uzyskanie odszkodowania, mimo iż Wizz Air twierdzi inaczej. Linia klasyfikuje to wydarzenie jako czynniki niezależne, jednak w świetle prawa odpowiedzialność ponosi właśnie przewoźnik. Dlatego m.in. nie warto korzystać z serwisu linii lotniczych, a profesjonalnych firm trzecich.

Udostępnij ten post:



  • anekso pisze:

    Próbowalem kiedyś sam uzyskać odszkodowanie, same znalezienie wniosku na stronie przewoźnika już było drogą przez mękę, oczywiście mój wniosek został odrzucony z powodu jakichś tam błędów, ale nie poddałem się, zwrócilem się do givt, weryfikacja sprawy poszła sprawnie potem tylko cierpliwie czekałem na przelew.

  • Michalina88 pisze:

    W razie jakichkolwiek problemów z liniami – odwołany lot, opóźniony – polecam Flycover Odszkodowania Lotnicze. Zawsze wszystko ekspresowo ogarnięte! Dużo podróżuję i niestety często dotykają mnie takie “wpadki” przewoźników, a nie mam czasu żeby samemu się z nimi użerać.

  • katarzyna88 pisze:

    Dużo podróżuję, zwłaszcza Wizz Air – takie “wpadki” są nieuniknione niestety… Nie mam czasu ani nerwów na walkę z przewoźnikami, zawsze zwracam się do zaufanej firmy w sprawie odszkodowań – Flycover Odszkodowania Lotnicze. Prędzej czy później kilkaset euro zawsze wpada do mojej kieszeni.

  • Rado pisze:

    Givt i mi pomogło z odszkodowaniem, kto chociaż raz nie probował walczyć o swoje ten nie wie jakie to karkołomne. Szczególnie z linią na R., tam to mają dopiero haczyki dla starających się o odszkodowanie, bez firmy zewnętrznej to nawet nie ma szans żeby coś od nich uzyskać, niestety.

  • ryzowka pisze:

    Czy do givt można próbować się zwrócić nawet jesli linia odrzuciła wniosek? Jest jeszcze szansa że uda się jednak pieniądze uzyskać?

  • bambi pisze:

    Ryzowka, jak najbardziej może się do Givt zgłosić, weryfikacja sprawy nic nie kosztuje więc co ci szkodzi a o odszkodowanie można walczyć nawet kilka lat po odwołanyym czy opóźnionym locie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Jak zgłosić kolizję do ubezpieczyciela
W sektorze ubezpieczeń komunikacyjnych, zarówno w po...
zmiany w prawie podatkowym
Każdego roku dochodzi do mniejszych lub większych zmian w po...
EKUZ
Podróżowanie po Europie jest niezwykle atrakcyjne z wielu po...
windykacja
Sztuczna Inteligencja (AI) rewolucjonizuje procesy w...
rozwód
Najtrudniejszym krokiem małżeństwa, które posiada wspólne ma...