Zdrój Wojciech - Uzdrowisko Lądek-Długopole S.A. - zimą

Stowarzyszenie Unia Uzdrowisk Polskich – jubileusz

Opublikowano: 20 grudnia 2018

Stowarzyszenie Unia Uzdrowisk Polskich założone zostało na przełomie 1998 i 1999 roku. Jest to organizacja pozarządowa, działająca na podstawie ustawy o stowarzyszeniach, powstała z potrzeby i inicjatywy własnej menedżerów zarządzających przedsiębiorstwami uzdrowiskowymi, której członkami są osoby fizyczne i prawne prowadzące działalność w sektorze ochrony zdrowia w szczególności lecznictwa uzdrowiskowego (medycyny uzdrowiskowej, rehabilitacji, turystyki zdrowotnej, rekreacji). O działalności Stowarzyszenia oraz XXVII Kongresie Uzdrowisk Polskich rozmawia z nami prezes Stowarzyszenia – Jerzy Szymańczyk.

Jakie są główne cele działalności Stowarzyszenia Unii Uzdrowisk Polskich?

Do Stowarzyszenia, na zasadach dobrowolności, należą największe w kraju podmioty uzdrowiskowe stanowiące własność Skarbu Państwa, samorządów wojewódzkich, konsorcjów i grup kapitałowych, prywatnych przedsiębiorców, związków zawodowych, spółek kapitałowych, działające w takich miejscowościach i gminach uzdrowiskowych. Głównym i strategicznym celem Unii Uzdrowisk Polskich jest rozwój i wzmacnianie roli i znaczenia lecznictwa uzdrowiskowego w systemie krajowej opieki zdrowotnej, promocja polskich uzdrowisk w kraju i za granicą, dbałość o ochronę środowiska oraz obiektów zabytkowych w uzdrowiskach, wypracowywanie oraz kreowanie nowych rozwiązań organizacyjno-prawnych dla funkcjonowania uzdrowisk i medycyny uzdrowiskowej.

Za nami XXVII edycja Kongresu Uzdrowisk Polskich pod hasłem „Uzdrowiska XXI wieku to spełnione nadzieje czy niewykorzystane szanse?”. Jaka odpowiedź na to pytanie rysuje się w ramach wniosków po kongresie?

– Ponad 20-letnia współpraca Unii Uzdrowisk Polskich z innymi branżowymi organizacjami pozarządowymi, m.in. z Izbą Gospodarczą „Uzdrowiska Polskie” oraz Stowarzyszeniem Gmin Uzdrowiskowych RP, owocuje coroczną organizacją odbywających się kolejno w innych miejscowościach uzdrowiskowych Kongresów Uzdrowisk Polskich, które stały się najpoważniejszym i największym wydarzeniem w branży turystyczno-uzdrowiskowej. Z inicjatywy Stowarzyszenia Unia Uzdrowisk Polskich w 2016 r. podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju, w ramach VII Forum Ochrony Zdrowia po raz pierwszy odbył się panel dotyczący lecznictwa uzdrowiskowego pn. „Lecznictwo uzdrowiskowe jako element koordynowanej opieki zdrowotnej państwa”. Obecnie jednym z istotnych obszarów aktywności Stowarzyszenia jest organizowanie konferencji i kongresów z udziałem specjalistów ze świata nauki i zarządzania, z kraju oraz zagranicy, przedstawicieli władzy ustawodawczej i polityki, dotyczących nowoczesnych rozwiązań europejskich w zakresie funkcjonowania i finansowania w ramach różnych systemów ubezpieczeń zdrowotnych lecznictwa uzdrowiskowego. Zorganizowany w tym roku w Augustowie Kongres Uzdrowisk Polskich był już XXVII edycją tego ważnego dla branży wydarzenia.

Celem organizatorów tegorocznego Kongresu było skupienie uwagi wokół debaty nt. potencjału polskich uzdrowisk w świetle zachodzących zmian demograficznych, a tym samym wzrostu popytu na profilaktykę, leczenie i rehabilitację na rynku usług medycznych, w tym branży uzdrowiskowej. Tematy omawiane w trakcie Kongresu i prowadzone wokół nich dyskusje ukierunkowane były na dokonanie oceny, czy polskie uzdrowiska gotowe są sprostać trendom globalnym starzenia się społeczeństw i pełnić znaczącą rolę na uzdrowiskowej mapie Europy, oferując nowe produkty na perspektywicznym rynku turystyki zdrowotnej.

Zaproszeni goście – przedstawiciele świata nauki, samorządowcy i przedsiębiorcy sektora turystyczno-uzdrowiskowego – dyskutowali również nad koniecznością zmiany i dostosowania do obecnych realiów przepisów tzw. „ustawy uzdrowiskowej”, które pozwolą na pogodzenie funkcji uzdrowiskowych z rozwojem gospodarczym gmin uzdrowiskowych. Ważne miejsce w dyskusjach kongresowych zarezerwowane zostało dla koncepcji rozwiązań systemowych w zakresie organizacji lecznictwa uzdrowiskowego. Eksperci podkreślają, że Polska nie wykorzystuje w pełni potencjału, który występuje w tym segmencie rynku. W ogólnej strukturze przyjazdów gości zagranicznych do Polski liczba cudzoziemców goszczących w naszym kraju w celach zdrowotnych jest niezadowalająca: wynosi od 300 do 400 tys. (jak podają różne źródła). W zakładach lecznictwa uzdrowiskowego w 2016 r. na blisko 740 tys. leczonych stacjonarnie pacjentów/kuracjuszy 6,6% stanowili cudzoziemcy (w tym osoby polskiego pochodzenia), co stanowi ok 48 tys. gości, z czego 93% cudzoziemców przebywało w uzdrowiskach znajdujących się na terenie dwóch województw: zachodniopomorskiego i dolnośląskiego.

Turystyka, w tym zdrowotna, należy do dziedzin gospodarki, w której wzrost innowacyjności nie determinuje spadku miejsc pracy jak np. w różnych innych gałęziach gospodarki, w tym przemysłu. Turystyka zdrowotna w Polsce to „uśpiony potencjał” niewykorzystujący źródeł przewagi konkurencyjnej, jakimi są: wysoka jakość usług, położenie geograficzne, atrakcyjność turystyczna i kulturowa, bezpieczeństwo publiczne, konkurencyjność cenowa na usługi medyczne i – co najbardziej cenione wśród potencjalnych klientów-pacjentów – wysoki poziom kwalifikacji kadry medycznej.

Potrzebne są skoordynowane działania państwa, m.in. takie jak realizowane przez POT, w ramach projektu Go to brand 3.3.3., ze środków krajowych i unijnych z przeznaczeniem na systemowe działania promocyjne turystyki zdrowotnej za granicą na obszarach działań marketingowych. Niezbędne jest dalsze, zintensyfikowane wsparcie organizacyjne i finansowe państwa m.in. w proces tworzenia stabilnego rynku dla rozwoju rozpoznawalnej marki usług turystyki zdrowotnej, w tym uzdrowiskowej, wzorem innych państw europejskich.

Jak najskuteczniej godzić w dzisiejszych realiach funkcje lecznicze uzdrowisk z turystyką i rekreacją, aby wpłynąć na rachunek ekonomiczny i wizerunek terenów uzdrowiskowych?

– Obecnie, gdy obserwujemy tendencję starzenia się społeczeństw i rosnące zapotrzebowanie na utrzymanie dobrej kondycji również w zaawansowanym wieku, podmioty uzdrowiskowe, podejmując starania o pozyskanie klientów-kuracjuszy, przedstawiają coraz bardziej atrakcyjną ofertę zarówno od strony medycznej, jak i spędzania czasu wolnego.

W polskim społeczeństwie coraz większą popularność zyskuje zdrowy tryb życia, dzięki czemu oprócz ośrodków sanatoryjnych w miejscowościach uzdrowiskowych swoją działalność rozwijają również podmioty gospodarcze świadczące usługi uzupełniające. Aktualnie wiele osób przybywających do uzdrowiska nie tylko oczekuje kuracji i leczenia, ale również chce skorzystać z usług rekreacyjnych, kulturalnych, rozrywkowych bądź kosmetycznych. Większość podmiotów branży lecznictwa uzdrowiskowego stara się zapewnić swoim gościom dostęp do tego rodzaju oferty uzupełniającej, oferując w bezpośrednim sąsiedztwie usługi upiększające czy rekreacyjne (większość ośrodków dysponuje obecnie także basenami, z których mogą korzystać przebywający w sanatoriach), organizując wycieczki krajoznawcze, czy też umożliwiając udział w towarzyszących wydarzeniach kulturalnych.

Gminy uzdrowiskowe również starają się zwiększać atrakcyjność terenów pod kątem aktywnego spędzania wolnego czasu (budowa ścieżek rowerowych, siłowni plenerowych itp.) – co również umożliwia podmiotom pozyskanie większej liczby kuracjuszy, a także zaoferowanie im pobytu w ciekawym otoczeniu. Wszystkie te czynniki składają się na wzrost rentowności i wyników ekonomicznych.

Innym obszarem współpracy gmin uzdrowiskowych z podmiotami uzdrowiskowymi jest organizacja imprez kulturalnych i sportowych, takich jak np. Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju tworzony wspólnie z Uzdrowiskiem Krynica-Żegiestów S.A, bieg w Szczawnicy organizowany wspólnie z Uzdrowiskiem Szczawnica S.A., czy też festiwale filmowe, takie jak Festiwal Filmów Górskich w Lądku-Zdroju organizowany z Uzdrowiskiem Lądek-Długopole S.A.

Same podmioty uzdrowiskowe również kreują wydarzenia kulturalno-rozrywkowe – koncerty, prelekcje, festiwale. Dodatkowo, aby umożliwić kuracjuszom poznanie okolic uzdrowiska, wiele spółek prowadzi Uzdrowiskowe Biura Podróży oferujące wycieczki do okolicznych atrakcji turystycznych – przykładem mogą być tu Uzdrowiska Kłodzkie S.A., a także inne spółki Polskiej Grupy Uzdrowisk.

Wszystkie wspomniane powyżej aktywności podmiotów uzdrowiskowych stanowią jedynie uzupełnienie oferty rehabilitacyjnej i medycznej uzdrowisk. Mając na względzie trendy prozdrowotne społeczeństwa, jak również czynniki demograficzne, uzdrowiska dostrzegają konieczność dostosowania swojej oferty medycznej również do klienta/pacjenta komercyjnego, poszukującego rehabilitacji czy leczenia w profesjonalnym ośrodku, przy udziale specjalistycznej kadry medycznej. Właśnie taka oferta podmiotów uzdrowiskowych jest szansą na budowanie obok świadczeń finansowanych ze środków publicznych w ramach współpracy z NFZ czy ZUS, tzw. „drugiej nogi” działalności, zapewniającej rozwój ekonomiczny i biznesowy uzdrowisk.

Czy któreś państwa i ich rozwiązania organizacyjne w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego mogłyby być dla nas wzorcem?

– Jedną z aktywności, na których koncentruje się obecnie Stowarzyszenie, jest informowanie organów władzy wykonawczej i ustawodawczej o rozwiązaniach organizacyjnych i finansowych obowiązujących w sąsiednich krajach UE w zakresie poziomu finansowania lecznictwa uzdrowiskowego oraz rozwiązań systemowych dotyczących wspierania przez tamtejsze rządy rozwoju i promocji kwalifikowanej turystyki zdrowotnej. W związku z tym UUP na bieżąco analizuje funkcjonowanie branży w innych krajach, starając się m.in. wpłynąć na zwiększenie nakładów na finansowanie tego rodzaju świadczeń czy poprawić pozycję polskiego lecznictwa uzdrowiskowego na rynkach międzynarodowych, korzystając z doświadczeń i rozwiązań innych krajów.

Takie kraje jak Węgry, Czechy, Łotwa, Słowacja, Izrael, Niemcy, Grecja, Hiszpania zajęły się turystyką zdrowotną w sposób systemowy, mogący być dla nas przykładem. Wymienione państwa we właściwy sposób podeszły do lecznictwa uzdrowiskowego, odpowiednio eksponując tę branżę jako istotny element oferty turystycznej.

W Grecji, w 2016 r., powstała The Greece Health Tourism Confederation. W jej skład wchodzą podmioty, a sygnatariuszami są minister turystyki, Uniwersytet Patraski i region Grecja Zachodnia. W założeniu ma to być oficjalna platforma do rozwoju i promocji turystyki zdrowotnej w tym kraju. Z kolei hiszpański rząd dąży do promocji kraju – także jako celu turystyki medycznej – pod marką „Spaincares”. Podaje się, że Hiszpanię odwiedza ok. 100 tys. turystów zdrowotnych w ciągu roku, co daje przychód rzędu 500 mln euro.

Niestety Polska jest jednym z nielicznych krajów w Europie będącym na ścieżce wzrostu rozwoju gospodarczego, który nie zajął się systemowo najpierw badaniem a następnie wspieraniem i rozwojem turystyki zdrowotnej, w tym uzdrowiskowej jako źródła dochodów.

Zdrój Wojciech - Uzdrowisko Lądek-Długopole S.A. - jesień

Zdrój Wojciech – Uzdrowisko Lądek-Długopole S.A.

__________________
Rozmawiała: Małgorzata Szerfer-Niechaj

 

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Wypoczynek z dala od cywilizacji, ale w luksusowych...
Termy BUKOVINA
Jeśli od dawna marzy Ci się, aby doświadczyć prawdziwego luk...
wycieczki po Europie
Lato to czas, gdy Europa rozkwita pełnią swojego piękna, a p...
Michał Boym
Niemal wszyscy na świecie słyszeli o wielkich podróż...
Węgry
Co warto zwiedzić na Węgrzech? Jaki...