Straszny dwór - Moniuszko - Teatr Królewski w Łazienkach w Warszawie

Straszny dwór – Teatr Królewski w Łazienkach w Warszawie

Opublikowano: 3 stycznia 2019

W pięknym wnętrzu, na scenie Teatru Królewskiego w Łazienkach w Warszawie dostojnie zabrzmiał Straszny dwór Stanisława Moniuszki, wystawiony przez Polską Operę Królewską w szczególnym momencie. Premiera tej patriotycznej opery odbyła się pod koniec roku i jest podsumowaniem obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Spektakl otwiera rok 2019, ustanowiony Uchwałą Sejmu RP rokiem Stanisława Moniuszki.

Straszny dwór – ku pokrzepieniu serc

Opera powstała w czasach, kiedy Polska była pod zaborami. Libretto niosło ze sobą wiele treści niepodległościowych dla otuchy narodu. Ciągłe zdrowie tylko cieszy i praca, do której, jako jedynej prawdziwej bieżących klęsk pocieszycielki, wróciłem z zapałem po długim wypoczynku,  tak pisał Moniuszko do przyjaciela, pochylając się nad rozpoczętym w 1861 r. rękopisem Strasznego dworu. Wstrząśnięty klęską powstania styczniowego, kompozytor stworzył dzieło ku pokrzepieniu serc, na wzór mickiewiczowskiego Pana Tadeusza. Prapremiera Strasznego dworu odbyła się w Warszawie 28 września 1865 roku.

Mimo entuzjastycznego przyjęcia przez publiczność, opera została zdjęta z afisza zaledwie po trzech przedstawieniach. Carska cenzura dostrzegła urzekającą atmosferę polskości zawartą zarówno w treści libretta przygotowanego przez Jana Chęcińskiego, jak i w samej muzyce. Widzowie zachwycali się polskością,aurą nostalgii, narodowymi symbolami – co nie przypadło do gustu ówczesnym władzom.

Stanisław Moniuszko - Straszny dwór

Od lewej: Adam Kruszewski, Witold Żołądkiewicz, Leszek Świdziński oraz Wojciech Gierlach

Nawiązanie do tradycji

Moniuszko sięgnął nie tylko po rytmy charakterystyczne dla polskich tańców, a także po szereg innych środków muzycznych. W ariach i chórach pobrzmiewają  nawiązania do rodzimego folkloru, do lirycznych tradycji romantycznej pieśni. Kostiumy, tradycje narodowe i obrzędy wywoływały u publiczności wiele wzruszeń. Znacząco musiała wybrzmiewać słynna aria z kurantem, w której pod słowami tęsknoty za zmarłą matką kryło się nieutulone łkanie nad losem zniewolonej ojczyzny. Opera odegrała szczególną rolę w czasach niepokoju i zagrożenia. Jest jedną z najczęściej wystawianych oper cieszącą się niesłabnącym powodzeniem.

Straszny dwór w reżyserii Ryszarda Peryta, na królewskiej scenie, dostarcza widzom wielu emocji i wzruszeń. Emocjonalna jest zwłaszcza końcowa scena z obrazem Matki Boskiej. Przedstawienie uświetnili znakomici soliści: m.in. Wojciech Gierlach, Gabriela Kamińska, Adam Kruszewski, Aneta Łukaszewicz, zespół wokalny i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej pod batutą Grzegorza Nowaka.

Kolejne przedstawienia 10,11 i 12 stycznia 2019 roku.

Straszny dwór - Stanisław Moniuszko - plakat opery w Teatrze Królewskim w Warszawie

____________________________

Tekst: Anna Arwaniti

Fot.: M. Czerski

 

 

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Scena Relax
Najnowsze premierowe przedstawienie, "Kolejny wieczó...
Szalone Nożyczki
Na deskach  Sceny Relax , zagościła kultowa komedia kryminal...
Bal Maskowy
W najbliższą sobotę, 9 grudnia, o godzinie 18:00, Op...
Mały Książę
W Teatrze Polskim w Warszawie miał premierę „Mały Ks...
Peter Grimes
Przed nami Peter Grimes Benjamina Brittena...