Świat Bugatti i luksusowych samochodów

Opublikowano: 13 sierpnia 2019

Największe muzeum samochodów na świecie znajduje się we Francji, w Miluzie, i posiada największą kolekcję samochodów Bugatti. Cité de l’Automobile przyciąga co roku tysiące turystów. Nigdy by nie powstało, gdyby nie pasja do samochodów dwóch Szwajcarów, braci Schlumpf

– Bez braci Schlumpf prawie wszystkie przedwojenne pojazdy by zniknęły. W latach 50. ludzie nie byli zainteresowani zabytkowymi samochodami. Wysyłali je głównie do złomowania – opowiada Martin Biju-Duval, dyrektor Cité de l’Automobile, który jest gospodarzem tego prestiżowego muzeum.

Hans i Fritz byli przemysłowcami. W 1935 r. założyli spółkę, otworzyli w Miluzie fabrykę włókienniczą i rozpoczęli produkcję wełny. Interesy szły znakomicie i przynosiły wielkie zyski do lat 70. XX w. Potem nastąpił kryzys, ale pasja do kolekcjonowania samochodów nie wygasła. Bracia zaczęli kupować pojazdy różnych marek w całej Europie i Ameryce. Majątek topniał z roku na rok, do tego dochodziły bardzo kosztowne rajdy samochodowe Fritza, w których brał udział za kierownicą Bugatti 358.

Bracia kolekcjonowali samochody w tajemnicy, trzymając je w magazynie przędzalni. Dopiero w 1966 r. postanowili je zaprezentować publicznie. Narodził się projekt „Muzeum Schlumpf”. Niestety ich miłość do samochodów była zabójcza dla fabryki. Bracia poświęcili większą część majątku na gromadzenie zabytkowych aut, co w 1976 r. doprowadziło fabrykę do bankructwa.

Pozostała unikalna na światową skalę kolekcja aut, obejmująca okres od 1878 r. do czasów współczesnych. W tym czasie znany dom aukcyjny Christie’s szacował wartość kolekcji na 325 mln franków. Francuski rząd postanowił odkupić muzeum za dużo niższą sumę i upaństwowić je. Dopiero w 1982 r. nastąpiło otwarcie Muzeum Narodowego Samochodów – Kolekcji Schlumpf, Cité de L’Automobile, które obecnie gromadzi ponad 500 zabytkowych samochodów 98 różnych producentów. Kolekcja Bugatti i Rolls-Royce liczy 422 modele i znajduje się na francuskiej liście dziedzictwa kulturowego.

Kolekcje prezentowane są tematycznie. Zaczynają się od „Przodków”, czyli aut z lat 1878–1918 (np. Panhard, Porsche, Peugeot, De Dion). Są też „Klasyki” z okresu 1918–1938 i zbiór „Moderns” (do 1945 r.). Można podziwiać słynne marki, takie jak Ferrari, Mercedes, Rolls-Royce, Maybach. Jest nawet Tatra z 1938 r. i są Harleye. Jednym z eksponatów jest królewskie Bugatti Royale, należące do najdroższych samochodów na świecie, których zmontowano zaledwie 6 sztuk. Jego emblemat w postaci słonia zaprojektował brat Bugattiego, który był rzeźbiarzem.

W przestrzeni „Race” jest wiele marek samochodów sportowych, w tym dwumiejscowy Panhard-Levassor (1908) i Maseratti 250 F (1957), oraz Bugatti Tipo35, najbardziej udany samochód wyścigowy, który miał na koncie ponad 2000 zwycięstw, a także takie marki rajdowe, jak Lancia i Ferrari. W strefie „Masterpiece” znajduje się także wiele rzadkich marek, np. Delahaye, w tym model 1365 z 1949 r., Rolls-Royce Silver Ghost z 1924 r. i słynny, królewski Bugatti Royale, model „Coupe Napoleon” z 1930 r., należący do Ettore Bugattiego, który w 1909 r. otworzył w Alzacji fabrykę samochodów. Swoimi projektami stworzył sztukę samochodową.

Salon wystawowy o powierzchni 17 tys. mkw. ozdobiony jest 800 replikami latarni, takimi jak na moście Alexandra III w Paryżu. Hala podzielona jest na tzw. dzielnice, zgodnie z markami i datami pojazdów, oraz ulice, np. Carl Schlumpf Avenue, Royal Street czy Jeane Schlumpf Avenue. Niesamowite wrażenie robią ogromne ściany luster, w których przeglądają się samochody. W osobnej sali znajdują się prototypy samochodów, które nie pojawiły się w masowej produkcji. W muzeum wprowadzono wiele atrakcji multimedialnych, m.in. filmy, które pokazują historię motoryzacji, rozwój i budowę silników, a także robota pracującego na linii montażowej. Można też spróbować swoich sił na symulatorze jazdy bolidem. Są też atrakcje dla dzieci, kolekcja minisamochodów i mały tor wyścigowy z gokartami.

Jedną z nowych stref jest „Autodrome” – tzw. teatr na świeżym powietrzu na 4500 osób. Na torze organizowane są np. pokazy jazdy zabytkowymi samochodami. Można także wypożyczyć samochód i odbyć niezapomnianą podróż autem sprzed lat.

Bugatti

Hitem kolekcji jest słynny Bugatti Veyron, jeden z najdroższych samochodów świata. Do jego konstrukcji potrzebna była wiedza z dziedziny aeronautyki i astronautyki. Dzięki temu hamowanie samochodu jadącego z prędkością 400 km/h zajmuje tylko 10 sekund. Jest to ogromne osiągnięcie w technice motoryzacji.

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *