Teatr Wielki

Teatr Wielki – Opera Narodowa we wrześniu rozpoczyna nowy sezon

Opublikowano: 3 września 2020

„Każdy kolejny sezon jest w życiu teatru nowym rozdziałem, pisanym na bieżąco w rytm wydarzeń, nabierającym kształtu na przecięciu optymistycznych planów i weryfikującej je rzeczywistości. Zależy nam wszakże, by ta rzeczywistość otworzyła nam nowe możliwości i zaskoczyła miłymi niespodziankami”. Te słowa Waldemara Dąbrowskiego, dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, z katalogu na sezon 2018/2019 są dzisiaj bardzo aktualne.

Sezon 2020/ 2021 zapowiada się bardzo interesująco i różnorodnie. Publiczność Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miała możliwość zobaczenia aż 6 premier, 25 tytułów operowych i baletowych oraz wielu koncertów i recitali.

Pierwszą premierą nowego sezonu, już we wrześniu, będzie odwołany w marcu spektakl baletowy „Korsarz”, oparty na poemacie George’a Byrona, w choreografii słynnego Manuela Legris, zilustrowany ostatnią kompozycją Adolphe’a Adama, który zmarł parę miesięcy po wiedeńskiej premierze. Na sezon 2020/21 przeniesiony został także  dramat muzyczny „Werther” Jules’a Masseneta, oparty na powieści Goethego „Cierpienia młodego Werthera”. Spektakl zobaczymy w inscenizacji Willy’ego Deckera, a partię tytułową na premierze zaśpiewa Piotr Beczała.

Kolejną premierą będzie „Fidelio”, jedyna opera napisana przez Ludwiga van Beethovena. Jest to druga po „Diabłach z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego koprodukcja Teatru Wielkiego – Opery Narodowej z The Royal Danish Theatre w Kopenhadze. John Fulljames, dyrektor artystyczny Royal Danish Opera i reżyser spektaklu, przedstawia dzieło jako manifest wolności, wierności i sprawiedliwości. Pokazuje zwycięstwo tych fundamentalnych wartości nad despotyzmem i okrucieństwem losu.

Do wydarzeń sezonu można zaliczyć operę „Cardillac” Paula Hindemitha w reżyserii Mariusza Trelińskiego, ze scenografią Borisa Kudlički, nawiązująca do poetyki kina noir. Spektakl oparty na utworze E.T.A. Hoffmanna „Panna de Scudéry” powstał w koprodukcji z Oper Köln oraz Teatro Real w Madrycie. Będzie to pierwsze od 1962 roku wystawienie dzieła Hendemitha na warszawskiej scenie operowej. Partię tytułową wykona wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny.

Kolejna premiera, po sukcesie „Toski” Giacomo Pucciniego w inscenizacji Barbary Wysockiej, to „Cyganeria”, ciesząca się popularnością na scenach operowych świata. „Cyganeria” to opowieść o wielkich emocjach, rozstaniach i powrotach, o bezwzględnym przeznaczeniu i utracie – mówi reżyserka. Co będzie w tej inscenizacji najważniejsze? Obraz społeczności artystów w pejzażu wielkiego miasta, temat choroby jako „nocnej strony życia” i historia miłości, która nie zawsze zwycięża i czasem jednak przegrywa z chorobą i śmiercią” – czytamy w zapowiedzi.

Drugą premierą Polskiego Baletu Narodowego w nadchodzącym sezonie będzie „Mayerling”, dzieło Kennetha MacMillana, jednego z najwybitniejszych choreografów światowej sceny baletowej. Jest to melodramat oparty na wydarzeniach historycznych, który ukazuje tragedię księcia Rudolfa, jedynego syna pary cesarskiej, cesarza Austro-Węgier Franciszka Józefa i jego żony Elżbiety Bawarskiej, Sissi.

Na scenie pojawią się też gwiazdy światowej sceny operowej. Piotr Beczała wystąpi w tytułowej partii opery „Werther”, a podczas lutowego koncertu wystąpi z Orkiestrą i Chórem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Artysta wykona utwory ze swoich najnowszych płyt. Na pewno nie zabraknie popisowych arii Moniuszkowskich, Wagnerowskiego „Lohengrina” oraz znakomitej arii „Nessun dorma” z opery „Turandot” Giacoma Pucciniego.

Tomasza Koniecznego będzie można podziwiać w trzech różnych rolach, w tym w partii Janusza w „Halce”, a Aleksandra Kurzak zaśpiewa tytułową rolę w „Madame Butterfly”. Obok naszych znakomitych gwiazd wystąpią zagraniczni soliści, m.in. Ann Petersen czy Torsten Kerl w „Fideliu”, znani ze znakomitych interpretacji partii Wagnerowskich.

W repertuarze na nadchodzący sezon nie zabraknie cieszącej się wielką popularnością „Halki” Moniuszki w reżyserii Mariusza Trelińskiego, która odniosła spektakularny sukces w operze wiedeńskiej, spektaklu baletowego „Dama Kameliowa” w choreografii Johna Neumeiera, do muzyki Fryderyka Chopina, czy „Zagubionych dusz” w reżyserii: Bronisławy Niżyńskiej, Krzysztofa Pastora, Wayne McGregora, do muzyki Igora Strawińskiego i Maksa Richtera, oraz wielu innych znakomitych spektakli.

12 września sezon 2020/21 zainauguruje recital kontratenora o anielskim głosie Jakuba Józefa Orlińskiego, który święci triumfy na światowych scenach. Towarzyszyć mu będzie Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Kameralnej „Capella Regia Polona”. Nowy sezon to ponad 200 wydarzeń na scenach Teatru Wielkiego w wykonaniu wybitnych osobowości sceny operowej i baletowej.

Anna Arwaniti

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Peter Grimes
Przed nami Peter Grimes Benjamina Brittena...
Teatr Wielki
Nowy sezon w Teatrze Wielkim Operze Narodowej to dwa...
Teatr Wielki
Każdy kolejny sezon jest w życiu teatru nowym rozdziałem...
Sinfonia Varsovia
Już 7 marca 2022 r. w Teatrze Wielkim – Operze Narod...
Jerzy Skolimowski
Jedna z najbardziej niezwykłych postaci w kulturze polskiej....