transport morski

Transport morski- co należy wiedzieć przed transportem towarów z Chin?

Opublikowano: 30 stycznia 2023

Transport morski towarów z Chin do Polski stanowi kluczowy element obsługi naszego handlu zagranicznego. Realizowany zazwyczaj w kontenerach umożliwia szybką, bezpieczną i stosunkowo tanią dostawę. Trzeba jednak pamiętać, by dobrze wszystko zaplanować. Na co trzeba być przygotowanym? Jakie dokumenty są niezbędne do odprawy celnej? Szczegóły zdradzamy w naszym poradniku.

Transport morski- podstawowe wiadomości

Transport morski to relokacja towarów za pomocą przeznaczonych do tego uniwersalnych lub specjalistycznych statków. Do przewozu ładunków wykorzystuje się m.in. masowce, zbiornikowce, kontenerowce, statki Ro-Ro. Do najważniejszych atutów transportu morskiego należą:

  • Stosunkowo niskie koszty – przewożenie towarów drogą morską jest z reguły tańsze od transportu kolejowego lub lotniczego
  • Bezpieczeństwo – przewożenie ładunków jest regulowane przepisami prawa morskiego oraz regułami handlowymi.
  • Możliwość transportu różnych typów ładunków – statkami można dostarczać towary o różnych, często nienormatywnych gabarytach, dużej wadze, czy specyficznych własnościach.

Transport morski- wymagane dokumenty

Import ładunków drogą morską jest złożonym procesem. Do istotnych kwestii należą warunki dostawy wg INCOTERMS 2020 oraz formalności celne, kontrole fitosanitarne i weterynaryjne. Co trzeba wiedzieć na ten temat? Poniżej krótkie podsumowanie.

Niezbędne dokumenty

Brak odpowiedniej dokumentacji skutkuje wydłużeniem odprawy. Generuje także dodatkowe koszty związane z magazynowaniem ładunków. Warto więc zadbać o wszystkie formalności. Do niezbędnych elementów należy faktura handlowa. W niektórych przypadkach potrzebne są również

  • Deklaracja statystyczna INTRASTAT,
  • Specyfikacja
  • Świadectwo weterynaryjne,
  • Świadectwo fitosanitarne,
  • Świadectwo pochodzenia,
  • Świadectwo fumigacji,
  • Świadectwo dezynfekcji.

Warunki dostawy

Spośród warunków dostawy INCOTERMS 2020 najczęściej wybiera się tradycyjne formuły CIF (ang. Cost, Insurance and Freight) lub FOB (ang. Free On Board). W pierwszym przypadku wszystkie koszty dostawy do portu przeznaczenia  leżą po stronie eksportera. W drugim – odpowiedzialność za realizację przewozu morzem i dalsze koszty po dostawie do portu ponosi importer. Choć FOB pozornie wydaje się droższe, w praktyce jest znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem, ponieważ  umożliwia kontrolę nad dostawą od momentu załadunku towaru na statek. Dzięki pomocy doświadczonego, polskiego spedytora importer może uniknąć wtedy wielu ukrytych opłat, które często ciążą na ładunkach sprowadzanych wg CIF.

Odprawa celna- niezbędne kontrole

Do ważnych aspektów transportu morskiego należą odprawy celne. Przeprowadza się je po dotarciu ładunku do portu. Gdy towary trafiają na rynek UE, przekroczenie granicy nie powinno wiązać się z komplikacjami, wszędzie obowiązuje ta sama unijna taryfa celna, a stawki VAT zależą od kraju wprowadzenia towaru do obrotu. W większości przypadków znajduje zastosowanie procedura uproszczona lub inne instrumenty fiskalne. Wystarczy dysponować wymaganymi dokumentami i skorzystać z pomocy spedytora posiadającego agencję celną, która ma uprawnienia, aby przygotować zgłoszenie celne.

Odprawa celna a kontrole

Aby przeprowadzić odprawę celną, często trzeba wcześniej uzyskać świadectwo z kontroli fitosanitarnej lub weterynaryjnej. Ponadto ładunek może zostać poddany dodatkowej kontroli ze względów celno-skarbowych. Do tego typu kontroli towary wybierane są zazwyczaj  losowo lub coraz częściej, w wyniku oceny ryzyka. Podmioty uprawnione do sprawdzania ładunków to:

  • Graniczne inspektoraty sanitarne – kontrole dotyczą przedmiotów, roślin oraz produktów roślinnych.
  • Graniczni lekarze weterynarii – sprawdzają m.in. pasze, dodatki do pasz, artykuły spożywcze pochodzenia zwierzęcego.
  • Krajowa Administracja Skarbowa – analizę wykonuje się w celu wykrycia wykroczeń i przestępstw dotyczących naruszenia przepisów ochrony własności intelektualnej, ochrony dóbr kultury. Zadaniem kontroli jest również uniemożliwienie wprowadzenia na terytorium Polski towarów obwarowanych zakazami.
  • Wojewódzkie inspektoraty ds. jakości handlowych artykułów rolno-spożywczych – analizują jakość towarów.

Co się dzieje, kiedy towary nie spełniają wymogów prawnych?

Zdarza się, że ładunek nie zostaje dopuszczony do obrotu. Często wynika to z niespełniania wymogów przepisów prawa. Wówczas można

  • Wywieźć towary poza obszar celny,
  • Zrzec się ładunku na korzyść Skarbu Państwa,
  • Zniszczyć artykuły.

W jaki sposób może pomóc profesjonalna firma?

Chcesz sprowadzić towar z Chin do Polski? Jeśli tak, transport morski to dobre rozwiązanie. Pomocy w organizacji transportu i załatwieniu często niestety skomplikowanych formalności udzieli Ci specjalizujący się w obsłudze handlu zagranicznego spedytor, np. renomowana firma Terramar https://www.terramar.pl/. Skorzystanie z profesjonalnej obsługi pozwoli na znaczne obniżenie kosztów transportu, ponieważ firma spedycyjna ma możliwość wynegocjowania najkorzystniejszej ceny za przewóz towaru statkiem. Doświadczony spedytor pomoże uniknąć braków w dokumentacji i dopilnuje, aby odprawa celna przebiegła szybko i sprawnie.

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
odszkodowania od dewelopera
Zakup nieruchomości od dewelopera jest często jednym z najwa...
dla branży transportowej
Strefa Q&A, czyli strefa pytań i odpowiedzi, to miejsce...
InPost
Tworzenie prężnie działającego biznesu e-commerce to wyzwani...
zmiany w prawie podatkowym
Każdego roku dochodzi do mniejszych lub większych zmian w po...
Suwnice
...