urząd skarbowy

Urząd Skarbowy to nie święty Mikołaj

Opublikowano: 16 grudnia 2024

Zbliża się koniec roku, a z nim święta Bożego Narodzenia. Jest to czas, kiedy obdarowujemy się prezentami. Często przedsiębiorcy również chcą w ten sposób wyrazić swoją życzliwość wobec kontrahentów. Powstaje wówczas pytanie: czy możemy komuś wręczyć świąteczny prezent lub też od jakiej wartości prezentu nie jest konieczne opłacenie podatku. Odpowiedź dla wielu może okazać się zaskakująca. Urząd skarbowy nie jest bowiem świętym Mikołajem i do pewnych prezentów musimy doliczyć stosowny podatek

Jeśli dajemy prezent kontrahentowi, musimy mieć świadomość, że nieopodatkowane przez fiskusa są podarunki o małej wartości. Warunkiem jest jednak, że wręczane są one osobom fizycznym niepozostającym w stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnym z przedsiębiorcą. Zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych taki prezent nie może być droższy niż 200 zł. Jeśli wręczamy kontrahentowi podarunek o większej wartości niż powyższa kwota, obdarowywany musi zapłacić podatek dochodowy od kwoty wartości upominku. Limit 200 zł nie ma zastosowania dla prezentów, jakie pracodawca przekazuje swoim podwładnym − taki prezent w całości podlega opodatkowaniu.

Trzeba również pamiętać, że kwota limitu dla prezentów, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jest inna niż w przypadku podatku dochodowego. Zwolnienie dotyczące podatku należnego VAT przy przekazywaniu upominków naszemu kontrahentowi obejmuje prezenty, których suma wartości dla jednej osoby w ciągu roku nie przekracza 100 zł netto (prezenty takie wpisujemy do specjalnej ewidencji) oraz gdy wartość jednego prezentu nie przekracza 20 zł netto (nie musimy wtedy prowadzić specjalnej listy). Jeśli nie spełniamy warunków zwolnienia, powinniśmy doliczyć podatek należny do wartości upominków.

Niejednoznaczne jest również ujęcie wydatków na prezenty jako kosztów uzyskania przychodu u darczyńcy. Zgodnie z tym, co mówi Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodów nie są koszty reprezentacji. W ustawie nie określono jednoznacznie, co należy rozumieć pod pojęciem reprezentacji. Przyjmuje się jednak, że wydatkami na reprezentację są koszty ponoszone w celu wykreowania pozytywnego wizerunku firmy. Inaczej są natomiast postrzegane wydatki na reklamę, których celem jest rozpowszechnianie informacji o firmie i jej produktach oraz które mogą być realizowane za pomocą różnych środków przekazu. Takie wydatki stanowią koszt podatkowy. Zatem prezenty o niewielkiej wartości opatrzone w logo firmy nie będą miały charakteru reprezentacyjnego i mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu.

Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
1,5% podatku
Gdy zbliża się czas rozliczeń podatkowych, warto zap...
Założenie spółki
Założenie spółki może wydawać się skomplikowanym procesem, s...
Ada Jakimowicz
W dobie dynamicznego rozwoju technologii, sztuczna inteligen...
Festiwal Biegowy
Miłośnicy biegania, uwaga! 16. edycja Festiwalu Biegowego to...
Kontener na gruz
Zastanawiasz się nad ty, czy zlecić wywóz odpadów budowlanyc...