instalacja LPG

Warsztaty LPG – co sprawdzić po montażu instalacji gazowej?

Opublikowano: 9 maja 2022

Jeszcze do niedawna mówiono, że instalację LPG da się zamontować tylko w wybranych modelach samochodów. Dziś ze względu na postęp technologiczny i obecność na rynku kilku generacji auto gazu jest to możliwe w zasadzie w każdym aucie. Instalacja gazowa powinna działać bezawaryjnie minimum przez kilka lat, pod warunkiem, że zostanie dobrze wstawiona i wyregulowana. Co to dokładnie znaczy? Jakie kwestie warto sprawdzić po montażu LPG?

Polacy chętnie decydują się na montaż instalacji gazowych w swoich samochodach. Po krajowych drogach na początku 2020 roku jeździło łącznie ponad 3 327 000 aut zasilanych LPG. Wszystko za sprawą niższych kosztów eksploatacji – co prawda LPG drożeje, ale nadal pozostaje mniej więcej o połowę tańszy niż benzyna czy ropa.

Wstawienie instalacji kosztuje średnio około 3 do 4 tysięcy złotych i zwraca się po kilku miesiącach, przy założeniu, że rocznie pokonuje się kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. W związku z tym auto gaz opłaca się zwłaszcza wtedy, gdy faktycznie często jeździmy w dłuższe trasy a nie tylko poruszamy się po mieście, pod warunkiem, że instalacja została zamontowana prawidłowo. Co to dokładnie znaczy?

Prawidłowy montaż instalacji LPG

Teoretycznie montaż instalacji LPG nie jest bardzo skomplikowany, w praktyce wymaga przede wszystkim dokładności i przemyślenia rozmieszczenia elementów pod maską. Cała elektronika – w tym sterownik nazywany kontrolerem wtrysku gazu – powinna się znaleźć w miejscu, które nie będzie narażone na bezpośrednie działanie wody i wysokich temperatur. Kontroler należy wstawić gniazdem w dół, aby zminimalizować ryzyko zbierania się wody na złączu. Jeżeli wilgoć dostanie się do środka, ten element zostanie uszkodzony i trzeba go będzie wymienić.

Podobnie jest z reduktorem – on również nie może być narażony na wilgoć i wysokie temperatury, dlatego należy go zamontować jak najdalej od układu wydechowego, jednocześnie unikając miejsc, w których dochodzi do znacznego i nagłego obniżenia temperatur.

Uwaga także na wtryskiwacze. Powinny się znaleźć jak najbliżej dysz w kolektorze a przewody wychodzące z wtryskiwaczy do kolektora muszą mieć taką samą długość. Co ważne, nie mogą zostać zagięte lub załamane.

Warto jeszcze bezpośrednio w warsztacie, w którym montuje się instalację LPG, poprosić o pokazanie gdzie znalazły się poszczególne elementy układu – i mniej więcej ocenić ich odległość od innych części – a także zapytać, na co zwracać uwagę w trakcie eksploatacji.

Szukasz sprawdzonego punktu montującego instalacje gazowe w swojej okolicy? Sprawdź polecane warsztaty LPG: https://gazeo.pl/Warsztaty-LPG-CNG.html

instalacja LPG

Źle wyregulowana instalacja

Przy montażu LPG bardzo ważne jest również właściwe wyregulowanie elektroniki – dostosowanie jej do map komputera sterującego pracą silnika. Chodzi o to, żeby samochód na gazie pracował w sposób maksymalnie zbliżony do tego, jak działał na benzynie. Jeżeli mechanicy nie zrobią tego prawidłowo albo w ogóle pominął ten etap, kierowca może wyczuć, że auto gorzej przyspiesza, przerywa lub szarpie w trakcie jazdy. Wówczas trzeba poszukać sprawdzonego warsztatu, który oceni dostrojenie instalacji i zlikwiduje problem.

Najlepiej jednak od razu zdać się na dobrego mechanika specjalizującego się w montażu LPG. Taka osoba z jednej strony doradzi, jaka generacja instalacji sprawdzi się w konkretnym modelu samochodu, a z drugiej na pewno wstawi wszystkie elementy zgodnie z przyjętymi zasadami.

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Serwis klimatyzacji samochodowej
Niemal wszystkie popularne modele samochodów, które zostały...
powłoka ceramiczna
Wiele osób ceni sobie wizualny aspekt swojego samochodu. Lśn...
Felgi zimowe
Wraz z nadejściem zimy, większość kierowców zaczyna się zast...
Ferrari 458
Wielu miłośników motoryzacji chciałoby przynajmniej raz prze...
Kia
Blog Kiawiarnia to miejsce, gdzie pasja do motoryzacji łączy...